» قضائی » قانون اساسی کشور جزء مترقی‌ترین قوانین دنیاست/ رویکرد دستگاه قضایی در بحث تخلفات انتخابات پیشگیرانه است/ موضوعاتی که طبق قانون تخلف انتخاباتی است از طریق پیامک اطلاع‌رسانی می‌شود
قضائی

قانون اساسی کشور جزء مترقی‌ترین قوانین دنیاست/ رویکرد دستگاه قضایی در بحث تخلفات انتخابات پیشگیرانه است/ موضوعاتی که طبق قانون تخلف انتخاباتی است از طریق پیامک اطلاع‌رسانی می‌شود

اسفند 3, 1402 0

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: مقوله‌های پیشگیری و آگاهی بخشی برای جلوگیری از وقوع تخلف یا جرم انتخاباتی، در اولویت می‌باشد و در مرحله بعدی تذکر و یا هشدار قرار دارد.

خبرگزاری میزان – حاجی رضا شاکرمی، قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران در مراسم تکریم و معارفه دادستان عمومی و انقلاب شهرستان پردیس، با تبریک اعیاد خجسته ماه شعبان المعظم و در پیش بودن میلاد حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه با اشاره به حدیثی از امام سجاد علیه السلام، ۴ خصلت را موجب تکمیل دین و رضایت خدا عنوان کرد و افزود: «وفاکردن به وظیفه‌ای که بر عهده شخصی گذارده شده است، دوم صداقت و راستگویی و پرهیز از دورویی و ریا و دروغگویی، سوم حیا کردن و دوری کردن از آنچه که خداوند و مردم آن را قبیح می‌دانند و و چهارم رعایت اخلاق نیک» از خصلت‌های اشاره شده توسط این امام معصوم می‌باشد.

حاجی رضا شاکرمی در ادامه سخنان خود قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را یکی از قوانین مترقی و بسیار پیشرفته دنیا دانست و افزود: در فصول مختلف قانون اساسی به کرامت انسانی، حقوق طبیعی، حقوق شهروندی، بهداشت و آموزش حفظ حیثیت و حقوق مردم اشاره شده است.

شاکرمی گفت: در این قانون برخی از اصول مورد تاکید قرار گرفته و پررنگ شده است از جمله: اصل برائت، که بر اساس آن هیچ فردی را در ایران اسلامی، نمی‌توان مورد مجازات قرار داد، مگر آنکه خلاف و جرم وی اثبات شود.

قائم مقام دادگستری کل استان تهران: فعالیت‌های دستگاه قضایی را خطیر و دارای اهمیت فراوان ارزیابی کرد و گفت: رسیدگی به پرونده‌های قضایی از جمله تحقیق، تعقیب و رسیدگی به جرائم تعطیل بردار نبوده و تراکم کار در قوه قضاییه بسیار زیاد می‌باشد.

شاکرمی همکاری مردم را در ایفای نقش دستگاه قضایی در زمینه‌ها و موضوعات مهم موثر دانست و از مردم خواست تا با انجام وظایف اجتماعی و مدنی خود به دستگاه قضایی کمک کنند از جمله در احیا فریضه امر به معروف و نهی از منکر، ایفای نقش در تحکیم بنیان خانواده، در جامعه، آموزش، بهداشت، حفظ محیط زیست و حفظ حقوق شهروندی و حقوق عامه موضوعاتی بود که توسط وی برشمرده شد.

وی در ادامه به تشریح برخی از وظایف و اختیارات دادستان پرداخت و گفت: اجرای قوانین و نظارت بر ترک فعل مدیران، رعایت و حفظ حقوق شهروندان و حقوق عامه، همزمان با اجرای قوانین از جمله وظایفی است که مسئولیت و نظارت بر آن‌ها با دادستان است.

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران حضور مردم در پای صندوق‌های رای را باعث یاس و ناامیدی دشمنان دانست و گفت: قطعا مردم با حضور خود در پای صندوق‌های رای، حماسه آفرینی خواهند کرد.

وی رویکرد دستگاه قضایی در بحث تخلفات انتخابات را پیشگیرانه عنوان کرد و گفت: مقوله‌های پیشگیری و آگاهی بخشی را برای جلوگیری از وقوع تخلف یا جرم در اولویت است و در مرحله بعدی تذکر و یا هشدار قرار می‌گیرد.

وی افزود: در ابتدا هشدار، آگاهی بخشی و یاد آوری قوانین و وظایف برای کاندیدا‌هایی که مرتکب تخلف شوند، صورت می‌پذیرد و در مرحله آخر هم اگر جرمی اتفاق بیفتد دستگاه‌های قضایی به وظیفه قانونی خود عمل می‌کند.

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: موضوعاتی که طبق قانون به عنوان تخلف یا جرم انتخاباتی محسوب می‌شود توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم احصا شده و این روز‌ها از طریق پیامک اطلاع رسانی می‌شود.

شاکرمی توضیح داد: مواردی نظیر تبلیغات زود هنگام، نحوه هزینه کرد کاندیداها، نوع و نحوه تبلیغات، نوع گفتمان وعده‌ها در قالب پیام کوتاه و سایر درگاه‌های موجود، اطلاع رسانی می‌شود.

وی گفت: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران با ایجاد بستر مناسب درون سازمانی، موضوعات مرتبط با انتخابات را با همکاری دادستانها، روسای دادگستری و سایر مسئولان در سطح استان رصد می‌نماید که با انعکاس به استان، تدابیر قضایی لازم در راستای قوانین انجام می‌شود.

شاکرمی با بیان اینکه تغییرات و تحولات لازمه هر مجموعه‌ای است، توضیح داد: ارتقا و تغییر و تحول، موجب پویایی در دستگاه خواهد شد و قطعا ادامه خواهد یافت.

دادستان عمومی و انقلاب جدید شهرستان پردیس نیز در مراسم معارفه خود گفت: برای حبس زدایی و کاهش آمار جمعیت زندانیان برنامه ریزی شده است و در این راستا با تقویت سیاست‌های بهره مندی از مجازات‌های جایگزین حبس اقدام می‌شود.

عنایت الله علیپور ادامه داد: تکریم ارباب رجوع، برگزاری ملاقات‌های مردمی و میز خدمت در مساجد و نماز جمعه و اماکن عمومی به صورت ویژه و با هدف اثر بخشی، در برنامه‌های دادستانی پردیس قرار خواهد گرفت.

علیپور با اشاره به انتخابات پیش رو بر این موضوع که آرای مردم امانت می‌باشد تاکید کرد و گفت: همکاری و تلاش برای برگزاری انتخابات سالم، پر شور و با نشاط و با مشارکت حداکثری در اولویت کاری این دادسرا قرار دارد.

علیپور با تاکید بر ضرورت وجود پایش تصویری در سطح شهرستان افزود: با هدف پیشگیری از وقوع جرم شهرداران نسبت به اجرای پایش تصویری در تمام نقاط شهرستان اهتمام ویژه داشته باشند.

شایان ذکر است در این مراسم که با حضور سید رضا سجودی معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری، حجت الاسلام حسینی امام جمعه، محسن قضاتلو فرماندار و اعضای شورای تامین شهرستان پردیس و جمعی از مدیران ادارات اجرایی برگزار شد از خدمات محمد شیخ آرانی تقدیر شد و در ادامه، عنایت اله علیپور حکم انتصاب خود را به عنوان دادستان عمومی و انقلاب شهرستان پردیس از قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران دریافت کرد.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×