» قضائی » با تغییر کاربری اراضی منطقه تاریخی توس برخورد قاطع می‌شود
قضائی

با تغییر کاربری اراضی منطقه تاریخی توس برخورد قاطع می‌شود

بهمن 16, 1402 0

معاون دادستان مرکز خراسان رضوی گفت: بازدید‌های میدانی اکیپ گشت مشترک شورای حفظ حقوق بیت‌المال در امور اراضی و منابع طبیعی استان استمرار داشته و وظایف و مسئولیت‌های ذاتی دستگاه‌های وظیفه‌مند همواره به آنها تذکّر و یادآوری می‌شود.

خبرگزاری میزان – رئیس دبیرخانه‌ی شورای حفظ حقوق بیت‌المال در امور اراضی و منابع طبیعی استان، از جدّیت بیش از پیش و تشدید برخورد‌ها درخصوص پهنه‌ی تاریخی توس خبر داد و گفت: در تبیین مسئله همین بس که مقام معظّم رهبری بر ضرورت احیای مجموعه‌ی فرهنگی تاریخی توس تأکید نمودند و همواره نگاه ویژه‌ای به این گنجینه‌ی کهن و ارزشمند تاریخی در عرصه‌های ملّی و بین‌المللی می‌شود؛ بنابراین اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها در این پهنه از دیرباز در دستور کار شورای حفظ حقوق بیت‌المال قرار داشته و اکنون نیز در حال پیگیری است.

فرزاد بهشتی توندری با اشاره به اینکه موقعیت مکانی شهر توس و اقبال عموم مردم به این منطقه، منجر به ایجاد مشکلات و معضلات بسیاری شده است، گفت: با قاطعیت می‌توان ادّعا کرد ساخت‌وساز‌های غیرمجاز در رأس این هرم قرار دارد؛ لذا جوانب مختلف موضوع مکرراً در دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۷ مشهد به عنوان دبیرخانه شورای حفظ حقوق بیت‌المال درامور اراضی و منابع طبیعی استان خراسان رضوی مورد بررسی و با فوریت در دستور کار قرار گرفت.

وی در ادامه به برخی از مهم‌ترین محور‌های اقدامات اشاره کرد و افزود: بازدید‌های میدانی اکیپ گشت مشترک شورای حفظ حقوق بیت‌المال در امور اراضی و منابع طبیعی استان استمرار داشته و وظایف و مسئولیت‌های ذاتی دستگاه‌های وظیفه‌مند همواره به آنها تذکّر و یادآوری می‌شود. همچنین در اجرای دستور دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و دبیر شورای حفظ حقوق بیت‌المال در امور اراضی و منابع طبیعی خراسان رضوی مبنی بر برخورد سریع و قاطع با بزه تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها در این پهنه، فوراً بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت تفاهم‌نامه‌ی مشترک و هم‌افزایی با کمیته‌ی صیانت از حریم کلانشهر مشهد مقدّس در دستور کار اولویتی قرار گرفت.

سرپرست دادسرای ناحیه ۷ مشهد گفت: تداوم اقدامات متخلّفانه ازجمله تفکیک، تغییر کاربری و ساخت‌وساز غیرمجاز در اراضی باره تاریخی توس (مجاور آرامگاه فردوسی) منتج به صدور آرای کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ و اعمال بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری و همچنین تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها شد.  

در ادامه‌ی پیگیری‌ها و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده پلاک‌هایی که از قوانین مربوطه به ویژه مواد ۹ و ۱۰ قانون حفظ کاربری و تبصره ذیل ماده ۱۰ قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها و همچنین مصوبات شورای حفظ حقوق بیت‌المال عدول نموده، با حضور تیم‌های گشت ویژه کمیته صیانت، در ۲ پهنه به مساحت ۲۰۰ هکتار (مجموعاً تعداد ۲۳۵ قطعه)، اعمال قانون شدند.

گفتنی است در سال جاری به ترتیب پهنه‌هایی به وسعت ۴۸ هکتار (۹۰ قطعه) و ۸۰ هکتار (۷۵ قطعه) از اراضی محصور با دیوارکشی فاقد مجوز، طی عملیاتی با حضور فعّال نیرو‌های خدوم اجرائیات شهرداری و فرماندهی انتظامی شهرستان مشهدمقدّس، رفع تصرف شد.

در پایان این مقام قضایی درخصوص بازپس‌گیری و ساماندهی اراضی این عرصه‌ی تاریخی و فرهنگی ابراز امیدواری کرد و گفت: در تلاش برای احیای خطه‌ای که مزیّن به آرامگاه بزرگ‌ترین حماسه‌سرای جهان است، لحظه‌ای درنگ نخواهیم داشت.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×