» قضائی » رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضایی ۵ هزار و ۹۰۲ نفر در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه/ ۵ هزار و ۴۲۱ مورد درخواست مردمی در سامانه سامع ثبت شد
قضائی

رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضایی ۵ هزار و ۹۰۲ نفر در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه/ ۵ هزار و ۴۲۱ مورد درخواست مردمی در سامانه سامع ثبت شد

بهمن 25, 1402 0

گزارش ارتباطات مردمی قوه قضاییه در دی ماه ۱۴۰۲|

۵ هزار و ۹۰۲ نفر در دی ماه ۱۴۰۲ با مراجعه به مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه مشاوره حضوری حقوقی دریافت کردند و مشکلات آن‌ها توسط مسئولان قضایی رسیدگی شد.

خبرگزاری میزان – ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم، تکریم ارباب‌رجوع، رسیدگی دقیق و عادلانه به پرونده‌ها از سیاست‌های قوه قضاییه بوده و عمده‌ترین وظایف مسئولان قضایی استماع بدون واسطه مشکلات حقوقی و قضایی مراجعان جهت رفع مشکلاتشان است.

ارتباط بی‌واسطه با مردم برای استماع درخواست‌های حقوقی و قضایی آن‌ها به‌منظور رفع مشکلاتشان یکی از مزایای ملاقات‌های مردمی است که این امر موجب ارتقا رضایتمندی و جلب اعتماد عمومی می‌شود.

بر همین اساس مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه بیش از سایر ادارات و برخی نهاد‌های قضایی، عمده‌ترین مشکلات قضایی را استماع و به افراد، نهاد‌ها و مراجع ذی‌ربط انتقال می‌دهد به‌طوری‌که بیشترین درخواست‌های مردمی دیدار و ملاقات با ریاست قوه قضاییه و مسئولین عالی قضایی است.

بسیاری از مردم به اداره‌ی کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه مراجعه می‌کنند و خواستار دیدار با معاونان، مسئولان عالی‌رتبه و شخص رئیس قوه هستند بنابراین خواسته‌های خود را به قضات مستقر و یا کارشناسان حقوقی مطرح کرده و بسیاری از آن خواسته‌ها را جهت ضبط مطالب، به رشته تحریر درمی‌آورند.

دپو یکشنبه/رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضایی ۵ هزار و ۹۰۲ نفر در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه/ ۵ هزار و ۴۲۱ مورد درخواست مردمی در سامانه سامع ثبت شد
برگزاری میز خدمت و جلسات ملاقات مردمی هر هفته و به‌طور منظم در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه، مجتمع‌های قضایی، دادگستری کل استان‌ها و شهرستان‌ها برگزار می‌شود که غیر از کم کردن فاصله مردم با مسئولان قضایی به شهروندانی که مسافت طولانی با مراکز قضایی دارند، کمک می‌کند تا در این جلسات بتوانند مشکلات و دغدغه‌های خود را با مسئولان قضایی در میان بگذارند.

موارد مهم، قابل‌تأمل، چالشی و یا غامض به سمع و نظر مدیرکل ارتباطات مردمی یا استحضار رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه می‌رسد. وجود این نهاد به‌منظور استماع، دریافت اطلاعات و بررسی معضلات مردم و متقابلاً تلقین حس اعتماد و اطمینان به مراجعین که نهادی برای گوش سپردن و شنیدن سخنان و درد و دل‌های مردم بوده فی‌نفسه ارزشمند است.

رهبر انقلاب اسلامی در تاریخ ۷ تیر ۱۴۰۰ در دیدار با رئیس و مسئولان قوه قضاییه گفت که یکی از نقاط قوّت کار در قوّه‎ی قضاییه همین رفتن بین مردم است. این را ترک نکنید؛ این کارِ بسیار خوب و مهمی است و برکات زیادی دارد؛ هم رفتنِ داخل مردم، هم ارتباط داشتنِ با گروه‌های فعّال جامعه؛ فعّالان دانشگاهی، فعّالان حوزهای، فعّالان اقتصادی، فعّالان بخش مربوط به مسائل زنان که یک عدّه‌ای در این قضیّه فعّال‌اند؛ یا مسئله‌ی اقوام؛ ارتباط با این‌ها خیلی مهم است. اینکه مسئولین قوّه، بخصوص رئیس قوّه با مجموعه‌هایی که در این زمینه‌ها مشغول کارند، ارتباط داشته باشد، خیلی چیز مهمی است.

ایشان همچنین در تاریخ ۶ تیر ۱۴۰۲ در دیدار با رئیس و مسئولان قوه قضاییه بیان کردند که نکته‌ی دیگر هم مسئله‌ی برخورد با مراجعان است که این را هم ماقبل‌ها گفته‌ایم و یک جا‌هایی هم البتّه انجام‌گرفته؛ این خیلی تأثیر دارد؛ یعنی کسی که مراجعه می‌کند به دادگستری، اگر چنانچه با اخم آن‌کسی که به او مراجعه شده مواجه بشود، این دل‌شکسته از آنجا بیرون می‌آید، ولو حالا شما آن اخم را بکنید بعد هم به‌کارش رسیدگی کنید، این باز همان تأثیر سوء را دارد و فرق نمی‌کند؛ یعنی برخوردِ خوب [لازم است]. البتّه کار سختی است، بنده میدانم؛ یعنی مراجعات مردمی گاهی اوقات واقعاً انسان را خسته می‌کند؛ در نوع مواجهه و مراجعه، آدم خسته می‌شود، اعصاب انسان [به هم می‌ریزد]لکن باید تحمّل کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همواره به مقامات و مسئولان دستگاه قضا در مرکز و استان‌ها تکلیف کرده که نسبت به برگزاری ملاقات‌های مستمر مردمی اهتمام داشته باشند و مسائل و مشکلات مراجعه‌کنندگانی که به دستگاه قضایی رجوع می‌کنند را بررسی و رسیدگی کنند حتی در بخشی از سخنان خود گفت که تجربه نشان داده هر چقدر ارتباط ما با مردم صمیمی‌تر، آسان‌تر و نزدیک‌تر باشد، اول به نفع خود ما و بعد هم به نفع مردم است.

ارشاد حضوری مراجعان در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه

دپو یکشنبه/رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضایی ۵ هزار و ۹۰۲ نفر در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه/ ۵ هزار و ۴۲۱ مورد درخواست مردمی در سامانه سامع ثبت شد
سید علی‌اصغر رفاهی در گفت‌وگو با میزان درباره ملاقات‌های مردمی صورت گرفته در دی ماه سال ۱۴۰۲ در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه، اظهار کرد: از رویکرد‌های واحد پاسخگویی، توجه عمیق‌تر و بیشتر به جنبه‌های حقوقی مسائل مطروحه و ارشاد متقاضیان است. واحد ارشاد و معاضدت حقوقی در حال حاضر علاوه بر قضات متعدد مستقر در این اداره کل، یک کارشناس حقوقی ثابت نیز در مجموعه وجود دارد که نسبت به راهنمایی و ارشاد حقوقیِ مراجعین اقدام می‌کند.

وی افزود: درباره مراجعان حضوری، نتیجه نامه‌نگاری‌ها به استان دریافت و درباره مکاتبات صورت پذیرفته و همچنین پاسخ‌هایی که از استان‌ها به این اداره‌ی کل ارسال می‌شود و جهت پرهیز از حضور مراجعان، واحد پاسخگویی تلفنی به مردم نیز تعبیه‌شده است.

مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه بیان کرد: در دی ماه ۱۴۰۲ برای ۵ هزار و ۹۰۲ نفر مشاوره حضوری صورت گرفته و موارد لازم به مراجع قضایی منعکس‌شده است.

رفاهی ادامه داد: میانگین زمان انتظار برای مکالمه با مشاور به‌صورت حضوری در این ماه ۱۰ دقیقه بوده است.

پاسخگویی تلفنی

وی بیان کرد: به‌منظور اطلاع‌رسانی به مراجعان و چگونگی اطلاع آن‌ها از شماره، تاریخ و مرجع ارسال مکاتبه‌ای انجام‌شده بابت درخواست آنها، شماره تلفن ۱۲۹، گزینه ۴ در نظر گرفته‌شده است، مراجعان حداکثر ظرف مدت ۲ هفته از تاریخ مراجعه می‌توانند با گرفتن این شماره از مکاتبه انجام شده درباره درخواست‌های خود با خبر شده و شماره، تاریخ و نام مرجع مکاتبه شده را دریافت و نسبت به پیگیری درخواست خود اقدام کنند.

مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه اظهار کرد: در دی ماه مجموعاً تعداد ۵۰۹ مورد تماس تلفنی (به مدت زمان هزارو ۲۵۶ دقیقه مکالمه) با این اداره کل برقرار شده و شماره و تاریخ نامه ارسالی و مرجع دریافت‌کننده درخواست به متقاضیان اعلام‌شده است.

درخواست‌های مردمی ثبت‌شده در تارنمای سامع

دپو یکشنبه/رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضایی ۵ هزار و ۹۰۲ نفر در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه/ ۵ هزار و ۴۲۱ مورد درخواست مردمی در سامانه سامع ثبت شد

رفاهی ادامه داد: در ماه‌های اخیر و در پی همکاری‌های گسترده‌ی مراجع قضایی (به‌ویژه شهرستان‌ها) و نهاد‌های تابعه با اداره کل ارتباطات مردمی درباره ارجاعات سامع، به‌طور مرتب پاسخ‌های متعددی مربوط به درخواست‌های مردمی از این مراجع دریافت می‌شود که این پاسخ‌ها توسط کارشناسان بخش سامع، ملاحظه و در صورت لزوم کل یا قسمت‌هایی از پاسخ دریافتی به اطلاع متقاضی رسانده می‌شود.

وی بیان کرد: در دی ماه ۱۴۰۲ تعداد ۵ هزار و ۴۲۱ مورد درخواست در سامانه اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه (سامع) ثبت شده است.

مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه اظهار کرد: تعداد درخواست‌ها بر اساس موضوعات قضایی در سامانه سامع، ۱ هزار و ۶۳۲ مورد درخواست ملاقات حضوری، ۷۰۲ موردانتقاد از فرایند دادرسی، ۳۳۳ مورد اطاله دادرسی، ۲۹۱ مورد دریافت گزارش، ۲۸۸ موردانتقاد به نحوه اجرای آرا، ۱۹۱ موردانتقاد به رفتار و عملکرد، ۱۸۷ مورد مشاوره و ارشاد و راهنمایی، ۲۵ مورد درخواست ارفاقات قانونی، ۲۳ مورد مباحث تولید، ۱۵ مورد درخواست اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری، ۱ مورد درخواست ماده ۷۹ دیوان عدالت اداری و ۱ هزار و ۳۵۰ مورد سایر موضوعات قضایی «درخواست‌های ساده» است.

رفاهی درباره اقدامات صورت گرفته نسبت به درخواست‌های مردمی ثبت‌شده در سامانه سامع گفت: ۷۷۹ مورد ثبت اولیه، ۵۸۷ مورد در دست اقدام و بررسی و نقص مدرک و…، ۵۱ مورد پاسخ مراجع مختلف به مرکز، ۸۲۵ مورد منتظر پاسخ مرجع رسیدگی و ۳ هزار و ۱۷۹ مورد خاتمه یافته و ارسال به متقاضی است.

تعداد افراد ملاقات شده توسط حوزه مدیریت و روسای ادارات

دپو یکشنبه/رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضایی ۵ هزار و ۹۰۲ نفر در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه/ ۵ هزار و ۴۲۱ مورد درخواست مردمی در سامانه سامع ثبت شد
مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه، گفت: روزانه علاوه بر اداره پاسخگویی، تعدادی افراد خواهان ملاقات با مدیرکل ارتباطات مردمی هستند که از آن اداره به دفتر مدیریت هدایت می‌شوند. درهمین زمینه مدیر کل ارتباطات مردمی از ساعت ۷ صبح الی ۱۷ فقط به ملاقات و دیدار مردمی می‌پردازد. همچنین برای برخی افراد اقدام فوری یا اقناع حقوقی لازم است که به فراخور به معاون مدیرکل یا سایر ادارات زیرمجموعه هدایت می‌شوند. علاوه بر این، معمولاً نمایندگان تجمع‌کنندگان نیز جهت پیگیری خواسته خویش مراجعاتی داشته که به اداره ارتباطات و ملاقات‌ها مراجعه می‌کنند.

رفاهی، بیان کرد: تعداد افراد ملاقات شده توسط مدیرکل ۶۴۱ نفر، معاون مدیرکل ۱۰۳ نفر، اداره ارتباطات و ملاقات‌ها ۴۷ نفر، اداره بررسی و ارشاد قضایی ۱۱۶ نفر که در مجموع ۹۰۷ نفر ملاقات شده‌اند.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×