» قضائی » ۴۸ درصد از اراضی کشاورزی استان کردستان تثبیت و منجر به صدور سند مالکیت شد/ تعویض و تبدیل ۸ هزارو ۵۳۵ فقره سند دفترچه‌ای به سند تک برگ حدنگار
قضائی

۴۸ درصد از اراضی کشاورزی استان کردستان تثبیت و منجر به صدور سند مالکیت شد/ تعویض و تبدیل ۸ هزارو ۵۳۵ فقره سند دفترچه‌ای به سند تک برگ حدنگار

فروردین 17, 1403 0

رئیس کل دادگستری استان کردستان گفت: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۹هزار و ۸۶۰ قطعه از اراضی کشاورزی استان و در مجموع تا کنون مقدار ۴۳۶ هزار و ۶۲۶ هکتار معادل ۴۸ درصد از اراضی کشاورزی استان کردستان تثبیت و منجر به صدور سند مالکیت شده اند.

حجت الاسلام و المسلمین سید حسین حسینی رئیس کل دادگستری استان کردستان در گفت‌وگو با میزان، درباره ارائه گزارش عملکرد اجرای قانون حدنگار در سال ۱۴۰۲، اظهار کرد: در راستای تشکیل پرونده، تثبیت و صدور سند مالکیت اراضی کشاورزی در استان کردستان، ۱۲ قرارداد با رویکرد صدور اسناد مفروزی برای اراضی زراعی و کشاورزی با شرکت‌های مشاور در سطح استان منعقد شده که تعداد ۷ قرارداد آن تحت عنوان «تهیه نقشه و تطبیق و مستند سازی مناطق کشاورزی (زراعی و باغی) تا مرحله تثبیت» مربوط به مناطقی که فاقد نقشه قطعاتی مفروزی است و تعداد ۵ قرارداد آن تحت عنوان «تطبیق و مستند سازی مناطق کشاورزی زراعی و باغی تا مرحله تثبیت» مربوط به مناطقی که دارای نقشه قطعاتی مفروزی اراضی هستند؛ است.

وی افزود: شرکت‌های مشاور تاکنون در اجرای قرارداد‌های منعقده تعداد ۱۸ هزار و ۴۵۹ پرونده را به مساحت ۲۶ هزار و ۵۵۰ هکتار تشکیل داده اند که در سال جاری تعداد ۹هزارو ۸۶۰ قطعه از اراضی کشاورزی استان و در مجموع تا کنون مقدار ۴۳۶ هزار و ۶۲۶ هکتار معادل ۴۸ درصد از اراضی کشاورزی استان کردستان تثبیت و منجر به صدور سند مالکیت شده اند.

رئیس کل دادگستری استان کردستان گفت: در راستای مناطق حاشیه نشین و شهر‌های زیر ۲۵۰۰۰ نفر و بافت مسکونی روستایی نیز قرارداد تهیه نقشه مناطق حاشیه نشین به میزان ۱۰۰ هکتار و قرارداد تهیه و جانمایی نقشه شهر‌های زیر ۲۵۰۰۰ نفر جمعیت و بافت مسکونی روستایی به میزان ۱۰۵۰ هکتار و قرارداد تکمیل، بروزرسانی، تهیه و جانمایی نقشه مناطق شهری و حومه به میزان ۲۰۰ هکتار با شرکت‌های مشاور منعقد شده و تماماً نیز محقق شده و نقشه‌های مربوطه در مرحله اخذ تائیدیه از سازمان نقشه برداری کشور هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی بیان کرد: قرارداد تهیه و جانمایی نقشه سایر دستگاه‌ها به میزان ۲۰۰۰ قطعه به جهت تهیه نقشه املاک و اراضی دستگاه‌های اجرایی با شرکت مشاور منعقد شده که بیش از ۹۸ درصد قرارداد تحقق یافته و در مرحله تثبیت و صدور سند است.

وی ادامه داد: در راستای پاسخ استعلامات الکترونیک در سال جاری تا کنون تعداد ۳۲ هزارو ۴۱۰ فقره استعلام الکترونیکی به ادارات ثبت سطح استان واصل شده که میزان ۳۱ هزارو ۷۵۶ مورد معادل ۹۸ درصد آن‌ها در بازه زمانی تعیین شده دو روز ارسال پاسخ شده است.

رئیس کل دادگستری استان کردستان اظهار کرد: در راستای ثبت خلاصه معاملات الکترونیکی در سال جاری تا کنون تعداد ۳۸ هزارو ۹۴۵ فقره خلاصه معامله الکترونیکی به ادارات ثبت سطح استان واصل شده که میزان ۲۸ هزارو ۸۰۰ فقره معادل ۹۹.۵ درصد آن‌ها در بازه زمانی تعیین شده دو روز ثبت سیستم شده اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی بیان کرد: در راستای تبدیل اسناد مالکیت تک برگ به تک برگ در سال جاری تا کنون تعداد ۳۸ هزار و ۱۳۵ فقره سند تک برگ حدنگار تعویض و چاپ و صدور مجدد شده اند. در راستای تبدیل اسناد دفترچه به تک برگ در سال جاری تا کنون تعداد ۸ هزارو ۵۳۵ فقره سند دفترچه‌ای تعویض و تبدیل به سند تک برگ حدنگار شده اند.

وی ادامه داد: در راستای قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی در سال جاری مجموعاً ۱۶ هزارو ۱۷۶ رای برای همین تعداد پرونده (۱۱ هزارو ۱۶۰ فقره رای مثبت و ۴ هزارو ۲۵۲ فقره رای منفی و ۷۵۵ فقره رای مثبت بدون جلب نظر کارشناس) در هیئت‌های موضوع قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی ساختمان‌های فاقد سند رسمی مستقر در واحد‌های ثبتی تابعه صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۹۵۳۴ رای) ۶۹ درصد رشد داشته است.

رئیس کل دادگستری استان کردستان گفت: در راستای قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن در سال جاری تاکنون و با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کردستان برای تعداد ۳ هزارو ۴۴۴ فقره از املاک و خانه‌های روستایی و تعداد ۳۷۷ فقره از املاک شهر‌های زیر ۲۵۰۰۰ نفر جمعیت سند مالکیت حدنگار ثبت و صادر شده است. در راستای تعداد اسناد مالکیت صادره در سال جاری و تا کنون تعداد ۷۲ هزارو ۴۰۰ فقره سند مالکیت حدنگار اعم از تک برگ به تک برگ، دفترچه به تک برگ در اجرای قانون ساماندهی، در اجرای قانون تعیین تکلیف و ..) چ در ادارات ثبت اسناد تابعه استان ثبت و صادر شده اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷ درصد رشد داشته است.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×