» قضائی » روزآمدسازی فرآیندهای دادرسی متناسب با قضای اسلامی در سند تحول – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان
قضائی

روزآمدسازی فرآیندهای دادرسی متناسب با قضای اسلامی در سند تحول – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

اردیبهشت 11, 1403 0

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس سند جدید تحول و تعالی قوه قضائیه، غیر متقن بودن برخی آرا و تصمیمات قضائی»، «اطاله در فرآیند دادرسی» و «اجرای ناقص و دیرهنگام برخی از احکام» سه مانعی است که در مسیر تحقق کامل مأموریت اول قوه قضائیه در زمینه «رسیدگی به تظلمات، تعدیات، شکایات، حل و فصل دعاوی و رفع خصومات»، قرار دارد.

پنج عامل: «تعارض، ابهام و نقص قوانین و مقررات»، «نقص در زمینه‌های مؤثر برای صدور آرا و تصمیمات متقن»، «خطای برخی از نظرات کارشناسی»، «استفاده حداقلی از فناوری‌های نوین در تحصیل و ارزیابی ادله» و «روزآمد نبودن بخش‌هایی از نظام و فرآیندهای دادرسی متناسب با قضای اسلامی» عواملی هستند که در سند تحول برای ایجاد مشکل «غیر متقن بودن آرا و تصمیمات قضائی» شناسایی شده‌اند.

راهکار سند تحول برای طراحی نظام قضائی و فرآیندهای دادرسی بر اساس مبانی اسلام

سند تحول برای رفع مشکل روزآمد نبودن بخش‌هایی از نظام و فرآیندهای دادرسی متناسب با قضای اسلامی، راهبرد «طراحی نظام قضائی و فرآیندهای دادرسی بر اساس مبانی اسلام» را ارائه کرده است.

راهکار یا راه‌حلی که سند تحول، برای اجرای طراحی نظام قضائی و فرآیندهای دادرسی بر اساس مبانی اسلام مشخص کرده طراحی الگوی قضای اسلامی با تأکید بر موضوعات زیر است:

تدوین سیاست جنایی اسلام و بازنگری در قوانین مرتبط از جمله قانون مجازات اسلامی و قانون آئین دادرسی کیفری مبتنی بر این سیاست‌.

اصلاح عناوین جرایم قابل تبدیل به تخلف به منظور جرم‌زدایی از آن‌ها و تدوین فرآیندهای اداری رسیدگی به تخلفات.

تدوین الگوها و اصلاح فرآیندهای قضائی با استفاده مناسب از رویکرد رسیدگی‌های جایگزین، فصل خصومت، کاهش مراحل رسیدگی، میانجی‌گری و صلح و سازش
مسئولیت اجرای این راهکار بر عهده معاونت حقوقی و امور مجلس، معاونت اول قوه قضائیه، پژوهشگاه قوه قضائیه و معاونت راهبردی قوه قضائیه است.

مهلت اجرای این راهکار تا پایان سال ۱۴۰۵ است.



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×