» قضائی » ۲۱۰ نفر در استان چهارمحال و بختیاری تحت مراقبت الکترونیک هستند/ تجربه ۲ زندانی از آزادی با پابندالکترونیک
قضائی

۲۱۰ نفر در استان چهارمحال و بختیاری تحت مراقبت الکترونیک هستند/ تجربه ۲ زندانی از آزادی با پابندالکترونیک

اسفند 20, 1402 0

مدیر کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان چهارمحال و بختیاری گفت: از آغاز سال تاکنون ۲۱۰ نفر با دریافت پابند الکترونیک از زندان آزاد شدند.

خبرگزاری میزان_ استفاده از پابند الکترونیک یکی از اقدامات جدید قوه قضاییه بوده است که تاکنون توانسته در تحقق اهداف سند تحول قضایی از جمله کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و بازپروری و بازاجتماعی کردن زندانیان نقش تعیین کننده داشته باشد.

استفاده از پابند الکترونیک برای آن دسته از زندانیانی که سابقه کیفری موثر ندارند و یا به تعبیر دیگر مجرم حرفه‌ای و سابقه دار نیستند همواره مورد تاکید ریاست قوه بوده است و همواره به این مهم تاکید دارد.

در واقع مجرمان غیرحرفه‌ای و محکومان مالی با قرارگیری در زندان و به واسطه فضای حاکم بر آن در معرض انواع آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرند که باید به نوعی از این آسیب‌ها جلوگیری کرد. همچنین خانواده‌های این افراد علاوه بر آسیب‌های روحی به دلیل مشکلات ناشی از حبس (به ویژه حبس سرپرست خانوار) در تنگناهای اقتصادی و معیشتی قرار گرفته و همین امر سبب گرایش سایر اعضای این خانواده‌ها به سمت بزهکاری و ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود.

بنابراین قانونگذار با در نظر گرفتن شرایط پیش گفته شده امکان استفاده از پابند الکترونیک را برای برخی از محکومان واجد شرایط مطابق با قانون مجازات اسلامی در نظر گرفته تا محکومان به جای قرارگیری در زندان در اجتماع حضور داشته و همزمان کیفر جرم ارتکابی خود را نیز متحمل شوند.

رحیم مطهرنژاد مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور در ماه سال جاری در جریان سفر به استان یزد و در دیدار با استاندار یزد به استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید پابندهای الکترونیک تاکید و از بهره‌مندی بیش از ۱۰ هزار زندانی از پابندهای الکترونیک برای گذران دوران محکومیت خبر داد تا زندانیان به دنبال صدور احکام مجازات های جایگزین حبس بتوانند دوران محکومیت خود را خارج از زندان سپری کنند.

پابندی برای رهایی/ 210 نفر در استان چهارمحال و بختیاری از پابند الکترونیک استفاده می‌کنند

مطهرنژاد با اشاره به تولید ۴۰ هزار پابند الکترونیک برای زندانیان گفت: در ۱۲ سال گذشته ۶ هزار میلیارد تومان برای آزادی زندانیان با کمک مردم و دولت خرج شده است.

در زندان‌های استان چهارمحال و بختیاری نیز اقدامات خوبی در زمینه استفاده از پابند الکترونیک انجام شده که در گزارش زیر بررسی می‌شود.

حمیدرضا حیدری مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: استان چهارمحال و بختیاری به عنوان دومین استان کشور در ایجاد و راه‌اندازی مرکز مراقبت الکترونیک پیش قدم بود و در سال ۱۳۹۷ با حضور رئیس کل وقت دادگستری و مسئولین قضایی مرکز مراقبت الکترونیک در اداره کل زندان های این استان راه اندازی شد.

پابندی برای رهایی/ 210 نفر در استان چهارمحال و بختیاری از پابند الکترونیک استفاده می‌کنند

بیشتر بخوانید:

تداوم سیاست حبس‌زدایی در دستگاه قضا/ ۳۵۰ زندانی در استان لرستان با دریافت پابند الکترونیک از زندان آزاد شدند

تلاش دستگاه قضایی برای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها/ هزار و ۶۸۱ نفر از واجدین شرایط در استان خوزستان از پابند الکترونیک بهره‌مند شدند

وی افزود: در حال حاضر مرکز مراقبت الکترونیک زندان‌های استان چهارمحال و بختیاری در مکانی مجزا با امکانات و نیروی انسانی آموزش دیده در ساختمانی در جوار اداره کل زندان‌های استان به ارائه خدمت می‌پردازد.

حیدری تصریح کرد: این مرکز از ابتدای تأسیس تا امروز بیش از ۷۷۰ نفر را پذیرش کرده است. تعداد زیادی از این افراد پس از طی مدت تعیین شده تحت نظارت بوده‌اند یا در طول مدت حبس مشمول ارفاقات قانونی شامل عفو، تخفیف مجازات، مرخصی منجر به آزادی و .. شده و به دامان جامعه باز گشته‌اند.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۱۰ نفر با حکم مراجع قضایی تحت مراقبت الکترونیک در سراسر استان قرار گرفتند.

به طور کلی چه کسانی از مراقبت الکترونیک بهره مند می‌شوند؟

مدیرکل زندان‌های استان چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: استفاده از ارفاق قانونی مراقبت الکترونیک به طور کلی مشمول کسانی می‌شود که اولا شاکی خصوصی نداشته باشند، ثانیا حکم آن‌ها صرفا یک محکومیت از درجه ۵ تا ۸ باشد. ثالثا رد مال و جریمه نداشته باشند و محکومیت آن‌ها صرفا حبس باشد. همچنین متقاضیان استفاده از این ارفاق قانونی باید فاقد سابقه محکومیت موثر باشند به همین دلیل مشمول مجرمین سابقه‌دار، سارقین، مجرمان خطرناک نمی‌شود.

نظارت الکترونیک در چه محدوده مکانی اجرا می‌شود؟

وی بیان کرد: شعاع تردد افراد تحت نظارت با توجه به حکم مقام قضایی در محدوده ۲۰۰ متر تا یک هزار متر تعیین می‌شود و در صورت ضرورت خروج از این محدوده با درخواست محکوم و موافقت مقام قضایی (قاضی ناظر زندان) در مدت مشخص می‌تواند از محدوده خارج و پس از پایان زمان تعیین شده دوباره محدودیت تردد برای متقاضی به اجرا گذاشته می‌شود.

پابندی برای رهایی/ 210 نفر در استان چهارمحال و بختیاری از پابند الکترونیک استفاده می‌کنند

آیا برای استفاده از پابند بایستی هزینه‌ای پرداخت شود؟

حیدری خاطرنشان کرد: هزینه پابند شامل ودیعه ۲۰ میلیون ریالی بابت ضمانت و حفظ ونگهداری پابند و پرداخت روزانه ۲۰۰ هزار تومان در وجه خزانه دولت است که ودیعه سپرده شده پس از اتمام دوره حبس و یا آزادی به وی بازگردانده می‌شود.

وی یادآور شد: افراد بی‌بضاعت و نیازمند که توان پرداخت ودیعه یا اجاره را نداشته باشند از طریق انجمن های حمایت زندانیان مورد حمایت قرار می گیرند و در صورت تحت پوشش بودن کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی می توانند از کمک یا تخفیف قانونی بهره مند شوند.

تاثیر مراقبت الکترونیک بر کاهش آسیب‌های فردی به زندانیان

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه پابند الکترونیک می‌تواند آسیب‌های وارد به زندانی و خانواده او را در زمان حبس کاهش دهد، بیان کرد: آسیب هایی نظیر طلاق، ترک تحصیل فرزندان، افسردگی زندانی یا خانواده او، اعتیاد فرزندان زندانی، ورود به چرخه جرم توسط همسر و فرزندان زندانی و … با حضور پدر و مادر زندانی در کنار خانواده کاهش می‌یابد یا حذف خواهد شد.

وی اضافه کرد: اجرای این نوع از مجازات باعث می‌شود تا شخصیت و کرامت افراد مورد توجه قرار گیرد و به واسطه آن مباحث روحی و روانی و اجتماعی فرد و خانواده آن مورد توجه قرار گیرد و از آسیب‌های حبس به خانواده و فرد وارد می‌کند پیشگیری شود و خانواده از تهدیدات اقتصادی در امان باشد.

حیدری گفت: تاثیر مهم دیگر حفظ کانون و کیان خانواده و تقویت روابط خانوادگی، جوانی جمعیت و سایر مزایای زندگی خانوادگی است.

پدری که سرپرست یک کودک معلول است با دریافت پابند آزاد شد

یک متهم که با دریافت پابند الکترونیک از زندان آزاد شده در گفت‌و‌گو با میزان اظهار کرد: به جرم حمل مواد مخدر به ۴ سال و ۶ ماه حبس محکوم شدم و از اواخر فروردین ماه امسال در زندان بودم. از مرداد ماه و بعد از گذشت ۳ ماه از حبسم، با دریافت پابند الکترونیک از زندان آزاد شدم.

وی افزود: ۳۹ ساله و متاهل هستم و یک فرزند معلول ۷ ساله دارم که به مراقبت‌های ویژه نیاز دارد. مادرش به تنهایی نمی‌تواند امور بچه را انجام دهد و در مدتی که در زندان بودم زندگی برای همه سخت شده بود. به خودم قول دادم بعد از اینکه از زندان آزاد شوم به خاطر خودم و بچه‌ام هیچ خلافی مرتکب نشوم.

این متهم گفت: قاضی دادگاه با دیدن شرایط خانواده و با توجه به اینکه سابقه نداشتم برای من حکم دریافت پابند صادر کرد. از قوه قضاییه و این قاضی تشکر می‌کنم که کمک کردند من از زندان آزاد و کمک حال همسرم باشم.

وی همچنین از تلاش‌های کارکنان زندان استان تشکر کرد و ادمه داد: چند روز پیش پابندم دچار مشکل شده بود و شارژ آن خیلی زود تمام می‌شد، به مرکز مراقبت مراجعه کردم و کمتر از یک ساعت دستگاه بررسی شد و تعمیر شد.

۲۱۰ نفر در استان چهارمحال و بختیاری تحت مراقبت الکترونیک هستند/ تجربه مهر مادری با پابند الکترونیک/ وقتی خشم بلای جان انسان می‌شود

مادری کردن با پابند الکترونیک 

یک بانوی متهم دیگر نیز در گفت‌وگو با میزان گفت: به اتهام معاونت در قتل ۵ سال در زندان بودم. با رضایت اولیای دم و دستور قاضی مدت ۳ سال است که از پابند الکترونیک استفاده می‌کنم.  

وی افزود: متاهل و دارای یک فرزند دختر ۱۵ ساله هستم. در حال حاضر با همسر و دخترم زندگی می‌کنم. از زانو درد و دیسک کمر شدید رنج می‌برم. وقتی در زندان بودم شب‌ها از شدت درد خوابم نمی‌برد، چون باید مرتبا تحت نظر پزشک باشم و دارو مصرف می‌کنم.  

این بانوی متهم ادامه داد: خدا را شاکرم و از قوه قضاییه تشکر می‌کنم که استفاده از این پابند برای من ممکن شد. دخترم در سن حساسی به سر می‌برد و نیاز به مهر و همراهی مادری دارد. از اینکه در این شرایط در کنار او هستم خوشحالم. از اینکه با حضور دخترم پابندم را شارژ کنم خجالت می‌کشم و همیشه زمانی این کار را انجام می‌دهم که او خوابیده و یا در مدرسه باشد. همسرم نیز از بیماری مزمن حنجره رنج می‌برد و تحت درمان است.  

وی بیان کرد: گاهی بر اثر یک عصبانیت آنی و ناتوانی در کنترل خشم چنین مشکلاتی برای انسان پیش می‌آید. من واقعا بابت این اتفاق اذیت شدم و خواب و آسایش نداشتم. خدا به من لطف کرد و توانستم دوباره به زندگی برگردم.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×