» قضائی » کارگاه نظام حمایت از اطفال و نوجوانان ویژه قضات خانواده و اطفال و نوجوانان برگزار شد
قضائی

کارگاه نظام حمایت از اطفال و نوجوانان ویژه قضات خانواده و اطفال و نوجوانان برگزار شد

بهمن 13, 1402 0

مدیرکل آموزش معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه گفت: حمایت و حفظ حقوق کودکان به‌عنوان سرمایه‌های اجتماعی کشور ضرورت دارد.

خبرگزاری میزان – کارگاه (۲ روزه نظام حمایت از اطفال و نوجوانان ویژه قضات خانواده و اطفال و نوجوانان امروز ۹ بهمن با حضور امین‌حسین رحیمی وزیر دادگستری، کاظمی معاون وزیر و دبیر مرجع ملی حقوق کودک، علیزاده قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، مهدی جوهری، مدیرکل آموزش معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه برگزار شد.

موثر ترین روش برای پیشگیری از جرایم اطفال و نوجوانان روش وضعی و اجتماعی است

علیزاده قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در این جلسه گفت: موثرترین روش برای پیشگیری از جرایم اطفال و نوجوانان روش وضعی و اجتماعی است و دادگستری در این دو حیطه از ابزار موثری برخوردار نیست.

وی افزود: پیشگیری از جرایم، بدون عنایت از آنچه درجامعه می‌گذرد، امری دشوار است؛ لذا قضات باید به این مهم توجه داشته باشند. 

قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه خطاب به قضات حاضر در جلسه تاکید کرد: مراقب رفتار ظاهری خود با اطفال و نوجوانان باشیم و از به کارگیری کلمات و اصلاحات حقوقی خودداری کنیم و سعی کنیم با گفت‌وگو و مصاحبه گره کار‌ها را باز کنیم تا آسیبی نبینند.

علیزاده با تاکید بر اینکه باید در انتخاب واکنش‌های اجتماعی بسیار محتاط باشیم، گفت: رفتار محترمانه مبتنی بر کرامت انسانی با اطفال را مدنظر داشته باشیم و اجازه ندهیم طفل یا نوجوان به تنهایی زیر بار سنگین جرم قرار گیرد. برای رسیدگی به پرونده اطفال، از سمن‌ها و تمام ظرفیت‌های موجود در حوزه قضایی خود سود ببریم.

وی با تاکید بر اینکه اگر طفل و نوجوان به بزهکاری روی آورد در بزرگسالی پاک دامن نخواهد شد، گفت: از نیازمندی‌ها و بدیهیات پیشگیری از جرایم اطفال، داشتن تشکیلات وسیع، بودجه کافی و گروه‌های متخصص بین رشته‌ای، پلیس با اختیارات شبه قضایی است. 

علیزاده عنوان کرد: می‌توان محیط دادسرا و دادگاه‌های اطفال را از حال و هوای کیفری خارج کرد طوریکه آن‌ها هنگام مراجعه به این مراجع دچار رعب و وحشت نشوند.

قضات در باز اجتماعی کردن کودکان نقش ویژه‌ای دارند

مهدی جوهری، مدیرکل جدید آموزش معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه در این نشست گفت: کودکان و نوجوانان، سرمایه اجتماعی کشور هستند که حمایت و حفظ حقوق آن‌ها لازم و ضروری است. 

وی خطاب به قضات حاضر در این نشست افزود: غیر از مسئولیت قضایی که در رسیدگی به پرونده قضایی کودکان بر دوش ماست، تکلیف شرعی نیز در این حوزه متوجه‌مان است، لذا وظیفه ما مضاعف می‌شود. 

مدیرکل آموزش معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه با بیان اینکه قضات در بازاجتماعی کردن کودکان نقش ویژه‌ای دارند، افزود: یکی از اصول مدیریت در نظام‌های مترقی، اصل هم‌افزایی است که در برگزاری این کارگاه رعایت شده است. 

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×