» قضائی » وقوع نسل‌کشی در غزه بسیار محتمل است
قضائی

وقوع نسل‌کشی در غزه بسیار محتمل است

بهمن 9, 1402 0

گزارشگر ویژه حقوق بشر اعلام کرد: رژیم اسرائیل قوانین بین المللی را به نفع خود تفسیر می‌کند و در این مسیر از حمایت غرب برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ­فرانچسکا آلبانزه، گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در فلسطین در گفتگو با روزنامه «ال پاییس» اسپانیا، در پاسخ به اینکه آیا اسرائیل در غزه مرتکب نسل کشی شده است، گفت: احتمال اینکه در غزه نسل‌کشی در حال انجام باشد، بسیار زیاد است.

وی افزود: نسل‌کشی عبارت است از نابودی یک قوم به‌طور کلی یا جزئی از طریق اعمال مختلف کشتار، وارد آوردن آسیب شدید روحی یا جسمی و ایجاد شرایطی که زندگی را غیرممکن می‌کند؛ به نتیجه سه ماه بمباران نگاه کنید؛ سلاح‌های ممنوعه علیه جمعیتی استفاده شده است که بدون داشتن هیچ راه فراری زندگی می‌کنند، ­جایی که مردم دستور تخلیه انبوه دریافت کرده اند.

آلبانزه ادامه داد: بیش از ۹ میلیون آواره اجباری در جنوب نوار غزه جمع شده‌اند و باز بمباران می‌شوند؛ جایی که تا اکنون مرگ ۲۴ هزار نفر تایید شده است، بین ۷ هزار تا ۹ هزار نفر مفقود شده و ۱۰ هزار کودک به قتل رسیده‌اند؛ ۷۰ درصد قربانیان زن و کودک هستند.

این گزارشگر­ با بیان اینکه اگر اقدامات اسرائیل نسل کشی نیست پس چیست؟ گفت: این ارقام مشابهتی با هیچ یک از درگیری‌های کنونی ندارند؛ به نسل‌کشی سربرنیتسا با ۸ هزار کشته فکر کنید؛ جنگ دو ساله روسیه و اوکراین را در نظر بگیرید که در آن تعداد کشته‌شدگان احتماﻻ کمتر از ۸ هزار غیرنظامی است.

وی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی­­هیوﻻی وحشتناک قرن ­است تصریح کرد:­­بسیاری از مردم به دلیل نبود مراقبت‌های پزشکی حدود ۶۰ هزار مجروح جنگ جان خود را از دست خواهند داد.

گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در فلسطین با حمایت از تصمیم آفریقای جنوبی برای پیگیری اقدام‌های پیشگیرانه در دادگاه بین‌المللی دادگستری، در پاسخ به اینکه آیا شکایت آفریقای جنوبی به نتیجه می‌رسد، گفت: عوامل زیادی دخیل هستند؛ از نظر فنی، من می‌گویم نتیجه خواهد داشت.

آلبانزه افزود:­­همانطور که تیم آفریقای جنوبی اعلام کرده، این نخستین نسل‌کشی در تاریخ است که توسط قربانیان از تلویزیون پخش می‌شود؛ سپس دادگاه باید وقت خود را برای تحلیل و سنجش همبستگی بین قصد نسل‌کشی که آفریقای جنوبی قبلا مستند کرده است و کشتار و رنج صرف کند، اما عوامل سیاسی نیز وجود دارد که امیدوارم عوامل سیاسی روی دادگاه تاثیر نگذارند.

وی ادامه داد:­ با این حال، ما انسان هستیم و محیط ما بر ما تاثیر می‌گذارد؛ قضات به غزه نمی‌روند و بازپرس نمی‌فرستند و روایتی که همچنان در غرب پخش و تقویت می‌شود این است که اقدام‌های اسرائیل دفاع از خود است.

آلبانزه­ درباره ادعای اسرائیل­ نسبت به­حق دفاع از خود­گفت:­ مفهوم دفاع از خود در حقوق بین‌الملل بسیار مشخص است؛ اسرائیل با توجه به حملات حماس در هفتم اکتبر این حق را خواهد داشت که این حمله را خنثی و دفع کند، نظم و قانون را بازگرداند و اقدام‌هایی را برای اجرای آن در غزه انجام دهد؛ حقی که اسرائیل به آن استناد کرده جنگ و استفاده از نیروی نظامی است که از نظر دیوان بین‌المللی دادگستری وجود ندارد؛ حتی اگر حق دفاع از خود به این شکل وجود داشت، باز هم باید قوانین و چارچوب‌هایی می‌داشت، اما تخلفات آنقدر زیاد است که نمی‌توان یکی را از دیگری جدا کرد.

وی ادامه داد: اسرائیل می‌داند که اگر بدون اخطار قبلی از بمب‌های تقریبا یک تنی در مناطق پرجمعیت استفاده کند، باعث نابودی می‌شود؛ آنها می‌دانند که با ممنوعیت و ورود آب، غذا، دارو و سوخت، مردم از گرسنگی خواهند مرد؛ هزار کودک ناچار به قطع عضو بدون بیهوشی شده‌اند؛ اصل تناسب، اقدام‌های احتیاطی، حفاظت از غیرنظامیان … اسرائیل بیمارستان پشت بیمارستان را بمباران کرده است.

به گفته­ گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل به همین دلیل است که بررسی همه زمینه‌هایی که ضروری است، میتواند ارتکاب نسل‌کشی را پشتیبانی کند. تمام آن اظهارات درباره نسل‌کشی که از سوی سران نظامی و سیاسی بیان شده است، مانند اینکه فلسطینی حیوان انسان‌نما هستند، یا مفهوم کتاب مقدس «عمایق» که توسط خود نتانیاهو مورد استناد قرار گرفته است، که به نابودی همه چیز از جمله زنان و کودکان اشاره دارد؛ جهنمی به پا شده است و دیوانگی است که نتوانیم جلوی آن را بگیریم.

وی­ گفت: من خیلی نگران گروگان‌ها هستم؛ آنها نمی‌توانند در مکانی که بمباران می‌شود، امن باشند؛ گروگان‌هایی وجود دارند که توسط سربازان اسرائیلی به ضرب گلوله کشته شده‌اند، زیرا آنها فکر می‌کردند که فلسطینی هستند، با وجود اینکه پرچم سفید حمل می‌کردند.

آلبانزه با اشاره به اینکه ­کشور‌های غربی هنوز در حالت محکومیت یا دعوت به اعتدال یا احترام به قوانین بین‌المللی هستند، تصریح کرد: قوانین بین‌المللی حتی قبل از هفتم اکتبر رعایت نمی‌شد؛ بنابراین زمان اقدام برای دولت‌های غربی، از جمله دولت اسپانیا فرا رسیده است.

وی اضافه کرد: این کاری است که یک رهبر مترقی انجام می‌دهد: داشتن شهامت؛ همانی که آفریقای جنوبی داشته است؛ کشور‌هایی که به فروش سلاح به اسرائیل ادامه می‌دهند به نظر من این­ همدستی با دولتی است که مرتکب جنایت می‌شود؛ پیامی که کشور‌های غربی به اسرائیل می‌دهند این است که می‌تواند این مسیر را ادامه بدهد.

­آلبانزه گفت:­هرکسی که جرات انتقاد از اسرائیل را داشته باشد، با اتهام یهودی‌ستیزی مواجه می‌شود؛ ­ من به عنوان گزارشگر سازمان ملل بدون اینکه بتوانم وارد فلسطین شوم باید به کار خود ادامه دهم. من تلاش خودم را خواهم کرد و آسان نیست؛ زیرا اسرائیل قوانین بین‌المللی را آن‌طور که می‌خواهد تفسیر می‌کند.



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×