» قضائی » فرهنگ سازی و رعایت الگوی مصرف گاز در بخش خانگی ضرورت دارد
قضائی

فرهنگ سازی و رعایت الگوی مصرف گاز در بخش خانگی ضرورت دارد

بهمن 12, 1402 0

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی بر ضرورت مدیریت دقیق و صحیح در راستای توزیع متوازن و بهنگام منابع گاز در استان و تقویت سازوکار‌های نظارتی در این حوزه تأکید کرد.

خبرگزاری میزان – حجت الإسلام والمسلمین براتی زاده، گفت:باید همکاری ها، همراهی‌ها و هم افزایی‌ها بین همه دستگاه‌ها و همچنین میزان مشارکت‌های مردمی در این عرصه افزایش یابد و به نحوی باشد که تمامی ظرفیت‌های موجود در جهت فرهنگ سازی مناسب و رعایت الگوی مصرف گاز بکارگرفته شود.

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی در کارگروه مدیریت انرژی استان گفت: طبیعی است هر استان به فراخور وضعیت ساختاری و متناسب با کارکرد‌های خود در ابعاد اقتصادی و صنعتی و نیز اجتماعی و فرهنگی و همچنین در تطابق با توسعه زیرساخت ها، ممکن است تابع الگوی مصرف خاص در حوزه استفاده از حامل‌های انرژی از جمله گاز باشد. این در حالی است که به لحاظ بعد مسافت، فاصله این استان از منابع اولیه تغذیه، تأمین و تولید گاز میزان نگرانی‌ها را افزایش داده لذا باید به نحوی فرهنگ سازی شود که خدای نکرده در فصول سرد سال با قطعی یا افت فشار گاز مواجه نشویم.

وی نقش رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما را در این حوزه بسیار پررنگ و با اهمیت توصیف و با اشاره به تجارب نگران کننده و تلخ سال گذشته اظهار کرد: مدیریت و نظارت یک سوی این جریان است و طبعاً چنانچه هدفمند و با همراهی و همکاری متقابل مسؤولان و مردم باشد می‌تواند در تأمین نیاز استان به انرژی و توزیع متوازن این منابع در اقصی نقاط استان نقشی سازنده داشته باشد و این  فرهنگ سازی صرفا  با مشارکت مردم می‌تواند با موفقیت همراه شود. کما اینکه در گذشته نیز شاهد این انسجام و همدلی بودیم و در سال جاری نیز با بکارگیری تجارب قبلی دیگر با مشکلات مشابهی که سابقاً با آن‌ها مواجه بودیم، روبرو نشویم.

رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی با انتقاد از کاهش ظرفیت تولید و یا تعطیلی واحد‌های تولیدی استان به ویژه در فصول سرد سال به علت افت فشار گاز، از دستگاه‌های ذی ربط خواست وضعیت موجود را به نحوی مدیریت و در این عرصه به شکلی نظارت و برنامه ریزی کنند که این واحد‌ها نیز بتوانند به کار و فعالیت خود ادامه دهند.

حجت الإسلام والمسلمین براتی زاده با اشاره به شعار سال جاری تحت عنوان «مهار تورم و رشد تولید» اظهار کرد: همه اقدامات باید در راستای رشد تولید باشد و انتظار می‌رود مسؤولان ذی ربط در سال جاری بیشتر و بهتر از گذشته در این حوزه فعالانه نقش آفرینی کنند و در صورت اقتضاء از قدرت چانه زنی خود در این عرصه استفاده نمایند تا عدالت در نحوه توزیع سوخت و تخصیص سهمیه معدود صنایع استان رعایت گردد و تدابیر و تمهیدات مناسبی برای پیشگیری از قطع گاز صنایع در نظر گرفته شود.

مدیران صنایع پرمصرف استان در حوزه انرژی نیز در این جلسه ضمن طرح درخواست‌ها و بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود، آسیب‌های ناشی از تغییر نوع سوخت مصرفی مبتنی بر  گاز به دیگر انواع سوخت را مطرح و عنوان کردند این تغییر بعضا به لحاظ پایه‌های مبنایی تعریف شده عملا امکان پذیر نیست و یا به نحوی هزینه بر است که توجیه و صرفه اقتصادی ندارد.

گفتنی است در این کارگروه که مدیران و نمایندگانی از هلال احمر، شرکت گاز، هواشناسی، جهاد کشاورزی، شرکت شهرک‌های صنعتی، پتروشیمِی، نیروگاه ها، مدیریت بحران استان و پدافند غیرعامل نیز حضور داشتند بر ضرورت استفاده از دیگر منابع سوخت جایگزین گاز از جمله انرژی‌های بادی و خورشیدی تأکید شد.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×