» قضائی » طلاب و روحانیون می‌توانند در کاهش حجم ورودی پرونده‌ها به محاکم دادگستری و پیشگیری از وقوع جرم کمک کنند
قضائی

طلاب و روحانیون می‌توانند در کاهش حجم ورودی پرونده‌ها به محاکم دادگستری و پیشگیری از وقوع جرم کمک کنند

بهمن 5, 1402 0

رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی گفت: طلاب و روحانیون می‌توانند با ایجاد واحد‌های صلح و سازش در مساجد در اشاعه فرهنگ مصالحه و کاهش حجم ورودی پرونده‌های محاکم دادگستری‌ها به دستگاه قضایی کمک کنند.

خبرگزاری میزان-نشست هم اندیشی طلاب و امامان جماعات مسجد و ادارات صبح امروز به ریاست حجت الاسلام والمسلمین رضا براتی زاده، رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی برگزار شد.

ساماندهی وضعیت خوابگاه‌های دانش آموزی و دانشجویی، نظارت بر عملکرد و تبلیغات نامزد‌های انتخاباتی، فرهنگ سازی در مورد اجرای قوانین و مقررات مربوط به جوانی جمعیت (تشویق به فرزند آوری و برقراری زمینه‌های ازدواج آسان) از مهمترین مباحث مطروحه در این نشست به شمار می‌رفت.

رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی ضمن تأکید مضاعف بر کار تبلیغاتی به عنوان مهمترین روش پیشگیری از وقوع جرم از سوی روحانیت گفت: همانگونه که انبیاء الهی از طرف خداوند متعال مکلف به تبلیغ بودند لذا در همین مسیر کار اصلی طلاب و روحانیون نیز فرهنگ سازی صحیح و تبلیغات اسلامی و ایجاد صلح و سازش میان مردم است.

حجت الاسلام والمسلمین براتی زاده گفت: وقتی پرونده‌ای در محاکم دادگستری تشکیل و منجر به صدور رأی می‌شودبرای دولت و دستگاه قضایی هزینه‌های گزافی در پی دارد، طلاب و روحانیون می‌توانند با ایجاد واحد‌های صلح و سازش در مساجد می‌توانند به دستگاه قضایی در اشاعه فرهنگ مصالحه، کاهش حجم ورودی پرونده‌ها به شعب و محاکم دادگستری و پیشگیری از وقوع جرم کمک کنند.

حجت الاسلام والمسلمین براتی زاده در ادامه گفت: خوشبختانه در جامعه ما اعتماد مردم به جامعه طلاب و روحانیون افزایش یافته و نقشه‌های دشمنان در تخریب وجهه روحانیت نتوانسته به نتیجه برسد لذا این امر در واقع یک دستاورد بزرگ به شمار می‌آید و قطعا طلاب نیز با کار درست باید پاسخ اعتماد مردم را بدهند وگرنه موجب خدشه دار شدن و بی اعتمادی مردم خواهد شد.

سید جواد ایلالی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان نیز در این جلسه از آسیب‌های اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین مشکلات مبتلابه جامعه نام برد و بر نقش آفرینی بیشتر و بهتر جامعه طلاب و روحانیون در حوزه پیشگیری از این آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد.

وی گفت: آسیب‌های اجتماعی مانند فقر، طلاق و بیکاری از مهمترین مسائل و مشکلات جامعه کنونی هستند که باعث وقوع جرم و در نهایت منجر به تشکیل پرونده می‌شوند و قطعا طلاب و روحانیون با استفاده از ظرفیت‌های مهم فرهنگی و اجتماعی و مبانی و آموزه‌های دینی می‌توانند از بروز بسیاری از آسیب‌ها و جرایم جلوگیری کنند.

زرومی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان نیز گفت: نشست امروز حول محور‌های بررسی آسیب‌های اجتماعی محلات و ارائه راهکار برای آسیب‌های اجتماعی بود و این معاونت در نظر دارد با همکاری امور مساجد استان، سازمان تبلیغات اسلامی و ائمه جماعات در هر مسجد یک گروه پنج نفره صلح و سازش تشکیل دهد.

زرومی در ادامه گفت: تشکیل این گروه‌ها می‌تواند به کاهش ورودی پرونده‌ها به محاکم حقوقی و کیفری کمک کند.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×