» قضائی » صیانت از حقوق عامه با تکریم وکلا تعارضی ندارد/۲۸ هزار و ۵۰۰ مشاوره حقوقی رایگان در سال ۱۴۰۲ و ۱۲۰۰ مشاوره حقوقی از آغاز ماه مبارک رمضان از سوی وکلا به مردم ارائه شده است
قضائی

صیانت از حقوق عامه با تکریم وکلا تعارضی ندارد/۲۸ هزار و ۵۰۰ مشاوره حقوقی رایگان در سال ۱۴۰۲ و ۱۲۰۰ مشاوره حقوقی از آغاز ماه مبارک رمضان از سوی وکلا به مردم ارائه شده است

فروردین 21, 1403 0

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضاییه گفت: از آغاز ماه رمضان تا امروز بیش از ۱۲۰۰مشاوره حقوقی رایگان در مساجد به نمازگزارن ارائه شده است که حدود ۲۵۰ وکیل در این طرح شرکت کرده‌اند که تا پایان ماه مبارک رمضان این روند ادامه دارد.  

خبرگزاری میزان– به طور کلی حقوق عامه حقوقی است که در قانون اساسی، قوانین موضوعه و یا سایر مقررات لازم الاجرا ثابت است و عدم اجرا یا نقض آن، نوع افراد یک جامعه مفروض مانند افراد یک شھر، منطقه، محله و صنف را در معرض آسیب یا خطر قرار می‌دھد یا موجب فوت منفعت یا تضرر یا سلب امتیاز آنان می‌شود.

آزادی‌ھای مشروع، حقوق زیست محیطی، بھداشت و سلامت عمومی، فرھنگ عمومی و میراث فرھنگی، انفال، اموال عمومی و استانداردھای اجباری از جمله مواردی است که می‌توان به عنوان مصادیق حقوق عامه نام برد.

بر اساس وظیفه ذاتی قوه قضاییه در احیا، حفظ و صیانت از حقوق عامّه مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه نیز به عنوان تنها «نهاد ملی» گسترش دهنده خدمات حقوقی درکشور همواره اصلی‌ترین دغدغه خود را که یکی از بنیادی‌ترین اهداف قوه قضاییه است مردمی سازی فعالیت‌های حقوقی و قضایی و در راستای صیانت از حقوق عامه می‌داند.

در همین رابطه حسن عبدلیان پور رئیس مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضاییه همزمان با سالروز تاسیس این مرکز در گفت‌وگو با میزان گفت: در ابتدای ورود به بیست و چهارمین سالگرد تاسیس این نهاد مردمی که به نام روز صیانت از حقوق عامه نام گذاری شده است باید بگوییم که وکلا با پایبندی به سوگندی که یاد کرده اند همواره برای احقاق حق تلاش کرده و با اعتقاد راسخی که به هدف والای خود داشته اند ذره‌ای به دور از انسانیت عمل نکرده اند.

۲۸ هزار و ۵۰۰ مشاوره حقوقی رایگان در سال ۱۴۰۲ از سوی وکلا ارائه شده است 

وی در مورد توسعه فرهنگ حقوقی و نقش آفرینی اجتماعی این مرکز در راستای صیانت از حقوق عامه گفت: در سال گذشته ۳۸۰۰ نفر از اعضای مرکز با حضور در ۱۵۳۰مسجد در سطح کشور به ۲۸ هزار و ۵۰۰ نفر خدمات حقوقی رایگان تا حصول نتیجه ارائه داده‌اند که نشان از رشد۱۱۷ درصدی خدمات حقوقی معاضدتی نسبت به سال گذشته است.

۱۲۰۰ مشاوره حقوقی رایگان از آغاز ماه مبارک رمضان 

وی طرح وکلا در مساجد را از جمله طرح‌های مرکز در جهت صیانت از حقوق عامه برشمرد و گفت: در سه سال گذشته این طرح با قدرت و قوت بیشتری ادامه یافته است، از آغاز ماه رمضان تا امروز بیش از ۱۲۰۰ مشاوره حقوقی رایگان در مساجد به نمازگزارن ارائه شده است که حدود ۲۵۰ وکیل در این طرح شرکت کرده‌اند که تا پایان ماه مبارک رمضان این روند ادامه دارد. 

راه اندازی نرم افزار حقوق عامه جهت افزایش دانش حقوقی شهروندان 

وی در ادامه به تهیه و تولید نرم افزار کاربردی حقوق عامه اشاره کرد و گفت: این نرم افزار ویژه گوشی‌های هوشمند و شامل بیش از ۲۰۰ موضوع کاربردی با قابلیت جستجوی پیشرفته است امیدواریم با این اقدام مرکز که در راستای احقاق حقوق عامه و برای افزایش دانش حقوقی شهروندان بوده است بتوانیم شاهد کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی باشیم.

صیانت از حقوق عامه با تکریم وکلا تعارضی ندارد/غایت آمال وکلا صیانت از حقوق عامه است

عبدلیان پور با اشاره به اینکه برخی معتقدند روزی برای تکریم و بزرگداشت وکلا از سوی مرکز وکلا وجود ندارد، گفت: هیچ چیز برای یک وکیل بالاتر از این نیست که بتواند از حقوق عامه صیانت کند، وکلا سوگند یاد می‌کنند که همواره از حقوق افراد دفاع کنند در واقع غایت آمال آن‌ها صیانت از حقوق عامه است.

وی ادامه داد: وکیل یکی از اسامی الهی است، وکالت نهاد مقدسی است که با جان، مال، ناموس، عرض و آبروی یعنی تمامیت وجودی افراد سرو کار دارد. زمانی که ما روز احیای حقوق عامه و صیانت از آن را پاس می‌داریم یعنی نهاد وکالت و وکیل را شایسته دفاع از این جایگاه می‌دانیم. از این رو به کسانی که چنین خرده‌ای می‌گیرند باید بگوییم، چون که صد آید نود هم پیش ما است و روز پاسداشت از حقوق عامه با تکریم وکلا تعارضی ندارد.

شاخص‌های وکیل خوب احصا شده است 

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضاییه با توجه به صحبت‌های رئیس قوه قضاییه با این مضمون که باید ملاک‌ها و معیار‌های یک وکیل خوب و شایسته را با عنایت به مقتضیات زمان، استخراج و اختیار مردم قرار دهیم، گفت: رییس قوه قضاییه همواره نظر ویژه‌ای به این موضوع دارند، به دنبال این خواسته به حق شاخص‌های وکیل خوب را که از قبل احصا کرده بودیم به ریاست قوه قضاییه تقدیم کردیم.

وی گفت: در راستای تقدیر، تکریم و تشویق وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده در مناسبت‌های خاص همانند سالروز تاسیس مرکز بر اساس شاخص‌های احصا شده از آن‌ها قدردانی شده و به جامعه نیز معرفی می‌شود.

کد صلاحیت حرفه‌ای بر اساس کمیت و کیفیت فعالیت وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده به آن‌ها اعطا می‌شود

وی ادامه داد: از این پس بر اساس کد صلاحیت حرفه‌ای که از سوی مرکز به وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده داده می‌شود صلاحیت‌های آن‌ها تعیین و در آینده بسیار نزدیک نیز این شاخص بندی به مردم اعلام می‌شود تا بتوانند وکیل خوب را انتخاب کنند.

تخصصی شدن وکالت در راستای صیانت از حقوق عامه است 

وی با بیان اینکه کد صلاحیت حرفه‌ای با شاخص‌های علمی و کاربردی کمیت و کیفیت کار آن‌ها را خواهد سنجید گفت: در راستای صیانت از حقوق عامه وکالت به سمت تخصصی شدن پیش می‌رود و به این واسطه نیز مشکلات بسیاری حل خواهد شد وکالت تخصصی خود شیوه‌ای برای کمک بیشتر به شهروندان است تا بتواند بر اساس تخصص مورد نیاز برای پرونده خود وکیل مورد نظر را انتخاب کنند.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×