» حوادث » زرق و برق فضای مجازی برای ترغیب انتشار اخبار جعلی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان
حوادث

زرق و برق فضای مجازی برای ترغیب انتشار اخبار جعلی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

بهمن 28, 1402 0

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ داوود معظمی گودرزی، در خصوص سایت‌های رسمی و توجه به تاریخ انتشار اخبار گفت: متأسفانه شاهد رشد انفجاری فیک نیوزها و یا همان اخبار جعلی در فضای سایبری هستیم و این موضوعات شاخه‌ها و موارد زیادی را در بر می‌گیرند که در حال انتشار هستند.

وی افزود: برخی از این اخبار با اهداف و سو نیت‌های خاص و برخی از آنها ناخواسته و نادانسته و از روی سهل انگاری منتشر می‌شوند.

سرهنگ گودرزی بیان داشت: بهترین گروه‌هایی که می‌توانند به این موضوع کمک نمایند که این فیک نیوزها و خبرهای جعلی منتشر و دست به دست نشوند همان کاربران فضای سایبر و همان مردم هستند.

وی گفت: باید به این نکته توجه داشت که اگر خبری را ملاحظه می‌کنید باید بدانید که منبع و منشأ این خبر کجاست؟ آیا این خبر را یک سایت رسمی منتشر کرده و یا اینکه شما در یک گروه غیر رسمی یک خبر را راجع به یک موضوع می‌بینید.

سرهنگ معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتا تهران بزرگ افزود: معمولاً اینگونه اخبار بیشتر از زرق و برق‌های فضای مجازی استفاده می‌کنند بدین گونه یک تیتر و یا یک عکسی را انتخاب می‌کنند که بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و بیشتر شما را ترغیب می‌کنند که این اخبار را بازنشر کنید.

وی افزود: باید به این نکته توجه داشته باشید که خود ما ناخواسته در یکی از مؤلفه‌های جرم قرار نگیریم و این اخبار را بازنشر نکنیم چون قانون به صراحت در این خصوص صحبت کرده و کسی که درباره اخبار جعلی تولید محتوی کرده و چنانچه دارای محتوای مجرمانه داشته باشد با فردی که آن را انتشار می‌دهد اینها ضامن هستند و باید در مقابل قانون پاسخگو باشند.

وی بیان داشت: جهل به قانون رافع مسئولیت کیفری نیست یعنی کسی بگوید من این موضوع را نمی‌دانستم، بر اساس اینکه چه محتوایی را انتشار داده است و بر اساس اثر گذاری این جرم باید در برابر قانون پاسخگو باشد.

سرهنگ گودرزی گفت: تاریخ انتشار خبر بسیار مهم است و اگر در موتورهای جست جو آن را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که آیا این خبر قبلاً هم منتشر شده است و یا خیر؟ و آیا قبلاً در مورد آن موضع‌گیری شده و یا اینکه خبر و آیا این خبر جعلی است یا خیر؟ و آیا اینکه رسانه‌های رسمی در این خصوص صحبتی کرده‌اند یا خیر؟



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×