» قضائی » حکم دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه یک گام رو به جلو است
قضائی

حکم دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه یک گام رو به جلو است

بهمن 13, 1402 0

کارشناس حقوق بین الملل گفت: صدور حکم موقت علیه رژیم صهیونیستی اقدامی بسیار مثبت است، زیرا این حکم در دیوان بین‌المللی دادگستری که یک مرجع قضایی بین‌المللی است، گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ­­سید داوود آقایی، کارشناس حقوق بین‌الملل در گفتگو با سایت ستاد حقوق بشر، آنچه در غزه رخ می‌دهد، نوعی نسل کشی است، رژیم صهیونیستی مرتکب جنایاتی شده که طی ۱۰۰ سال اخیر کم نظیر بوده و دیوان بین المللی دادگستری در این زمینه هشدار داد که اسرائیلی‌ها مرتکب نقض کنوانسیون منع نسل کشی شده‌اند و این یک گام رو به جلو است.

وی با اشاره به حکم دیوان بین‌المللی دادگستری و محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی، اظهار داشت:­ صدور حکم موقت علیه رژیم صهیونیستی اقدامی بسیار مثبت است، زیرا این حکم در دیوان بین‌المللی دادگستری که یک مرجع قضایی بین‌المللی است، گرفته شده است.

این کارشناس حقوق بین‌الملل ادامه داد: این حکم نهایی نیست و یک دستور موقت و خواسته‌ای برای تعیین تکلیف غزه است که متاسفانه به طور قاطع خواستار آتش‌بس نشده‌اند، به این دلیل که دیوان نمی‌خواهد خود را در جایگاه شورای امنیت قرار دهد که در این زمینه تصمیم گیرد؛ زیرا موضوع آتش بس و مقابله با جنگ‌ها بر عهده شورای امنیت است و دیوان نخواسته نقشی که بر عهده شورای امنیت است را بر عهده گیرد.

وی گفت: آفریقای جنوبی ­آتش‌بس و­پایان همه رنج‌های مردم غزه را خواستار شده و­باید منتظر صدور حکم نهایی دیوان ماند که ممکن است یک مقداری زمان‌بر باشد. دیوان به طور صریح باید به اینکه رژیم اسرائیل مرتکب جنایت جنگی و نسل کشی شده استناد کند که این می‌تواند یک سند معتبر در محکومیت رژیم صهیونیستی باشد.

آقایی با اشاره به مواضع مقامات کشور‌های مختلف در قبال صدور حکم اولیه، تصریح­کرد:­ این حکم در جهت تامین بخشی از کاستی آنها بوده که می‌توان امیدوار بود در چنین مواردی کشور‌های دیگر اقدامات قانونی لازم را انجام دهند و رژیم صهیونیستی را به محاکمه بکشانند. امیدواریم در حکم نهایی از سوی دیوان جدیت بیشتری صورت گیرد.

این کارشناس حقوق بین‌الملل گفت: این حکم از یک منظر الزام‌آور است و دولت‌هایی که عضو دیوان بین‌المللی هستند، متعهدند به احکام صادره از این دیوان عمل کنند، اما متاسفانه در بسیاری از موارد، احکام دیوان اجرا نشده ولی در حکم نهایی که قرار است صادر شود، پیش بینی‌هایی مبنی بر اینکه در چارچوب سازمان ملل، دولت محکوم‌له که حکم نفس آن صادر شده و از طرف محکوم علیه حکم اجرا نشده، می‌تواند به شورای امنیت شکایت ببرد. در این قضیه متاسفانه اعضای مرجع تصمیم گیرنده، آمریکا، انگلیس و فرانسه، حامی رژیم صهیونیستی هستند و به همین دلیل اجرایی شدن حکم دیوان سخت به نظر می‌رسد.

دیوان بین‌المللی دادگستری روز جمعه حکم اولیه درباره شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی درخصوص ارتکاب نسل کشی در غزه را صادر کرد که این اقدام کم‌نظیر با واکنش‌های گسترده در عرصه بین‌المللی مواجه شد و بسیاری از کارشناسان و حقوقدانان، حکم صادره را یک شکست حقوقی آشکار برای رژیم اسرائیل دانسته‌اند.



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×