اخبار ویژه حمایت‌آنلاین
« حمایت‌آنلاین، حامی همه مردم ایران »
Wednesday, 9 July , 2025
امروز : چهارشنبه, ۱۸ تیر , ۱۴۰۴
شناسه خبر : 101105
  پرینت خانه » بانک و بیمه تاریخ انتشار : 17 دسامبر 2024 - 17:17 | 72 بازدید | ارسال توسط :

کدام شرکت بیمه خودرو در پرداخت خسارت بهتر است؟

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های افراد هنگام خرید بیمه، اطمینان از این است که در زمان بروز حادثه و نیاز به خسارت، شرکت بیمه به تعهدات خود عمل کند و پرداخت خسارت به‌موقع و عادلانه انجام گیرد.

کدام شرکت بیمه خودرو در پرداخت خسارت بهتر است؟

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های افراد هنگام خرید بیمه، اطمینان از این است که در زمان بروز حادثه و نیاز به خسارت، شرکت بیمه به تعهدات خود عمل کند و پرداخت خسارت به‌موقع و عادلانه انجام گیرد. واقعیت این است که در دنیای بیمه، تمامی شرکت‌ها به یک شکل عمل نمی‌کنند و تفاوت‌های بسیاری از نظر نحوه پرداخت خسارت، رسیدگی به شکایات مشتریان و ارزیابی خسارت‌ها وجود دارد.

از این رو، انتخاب شرکت بیمه معتبر و قابل اعتماد که بتواند در زمان نیاز از شما حمایت کند، بسیار مهم است. در همین راستا در این مطلب قصد داریم تا به بررسی یکی از مهم‌ترین جنبه‌های انتخاب بیمه مناسب، یعنی نحوه پرداخت خسارت و رسیدگی به شکایات بپردازیم تا بتوانید بیمه‌نامه خود را با آگاهی کامل انتخاب کنید و از خدمات آن بهره‌مند شوید.

اهمیت پرداخت به موقع و عادلانه خسارت در بیمه

پرداخت به موقع خسارت بیمه

بیمه‌های مختلف شامل بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه، بیمه عمر، بیمه حوادث و بیمه مسافرتی، هرکدام دارای شرایط خاص خود در زمان پرداخت خسارت هستند. در بیمه شخص ثالث، عمدتا با بیمه مقصر سروکار داریم و در این حالت، دریافت خسارت بستگی به نحوه عملکرد شرکت بیمه در شناسایی مقصر و پرداخت خسارت به بیمه‌گذار دارد. این در حالی است که در بیمه‌های دیگر مانند بیمه بدنه، بیمه عمر و حوادث، بیمه مسافرتی و …، معمولا بیمه‌نامه مربوط به خود شخص است و در زمان بروز حادثه، شرکت بیمه باید خسارت را به بیمه‌گذار پرداخت کند.

در این شرایط، سرعت و دقت در پرداخت خسارت، اهمیت ویژه‌ای دارد. خرید بیمه به این منظور است که در مواقع نیاز، از حمایت مالی و جبران خسارت‌ها برخوردار شویم. حال اگر شرکت بیمه در زمان پرداخت خسارت به تعهدات خود به‌طور کامل عمل نکند یا فرایند پرداخت آن‌قدر طولانی باشد که بیمه‌گذار از پیگیری خود منصرف شود، عملا خرید بیمه چه فایده‌ای خواهد داشت؟ از این‌رو، بررسی نحوه پرداخت خسارت، یکی از فاکتورهای اساسی در انتخاب شرکت بیمه معتبر به‌شمار می‌آید. در واقع بیمه‌گذار باید بداند که آیا روند پرداخت خسارت از سوی شرکت بیمه‌گر، سریع، ساده و بدون پیچیدگی است یا خیر.

عملکرد شرکت‌های بیمه در سال ۱۴۰۳

برای انتخاب شرکت بیمه مناسب، بررسی عملکرد شرکت‌های مختلف در زمینه پرداخت خسارت و رسیدگی به شکایات مشتریان می‌تواند کمک شایانی کند. در نیمه اول سال ۱۴۰۳، برخی از شرکت‌های بیمه در ایران عملکرد متفاوتی از خود نشان دادند. به‌طور مثال، شرکت بیمه ایران با تولید حق بیمه‌ای معادل ۱۸.۳ درصد از بازار توانسته است ۲۳.۵ درصد از خسارت‌ها را پرداخت کند. همچنین، این شرکت با ثبت ۴۰۹ شکایت، ۱۹۴ شکایت وارد و ۱۸۳ شکایت ناوارد را به خود اختصاص داده است.

از سوی دیگر، شرکت بیمه دی با تولید حق بیمه ۱۲.۷ درصدی، تنها ۸.۲ درصد از خسارت‌ها را پرداخت کرده است که این موضوع، ضعف این شرکت در پرداخت خسارت را نشان می‌دهد.

شرکت بیمه دانا با ۱۲.۶ درصد حق بیمه بازار، ۱۴.۴ درصد از خسارت‌ها را پرداخت کرده است. برای این شرکت ۶۲۱ شکایت ثبت شده که ۶۲ شکایت ناوارد و ۴۹۵ شکایت وارد بوده‌اند. اگرچه پرداخت خسارت‌ها نسبتا خوب به نظر می‌رسد، اما تعداد شکایات بالا ممکن است نشان‌دهنده نیاز به بهبود در رسیدگی به خسارات و شکایات باشد.

بیمه آسیا نیز با ۸.۵ درصد حق بیمه، ۱۰.۳ درصد از خسارت‌ها را پرداخت کرده است. علیه این شرکت ۱۷۵ شکایت به ثبت رسیده که ۳۹ شکایت ناوارد و ۱۲۲ شکایت وارد بوده‌اند. عملکرد این شرکت در پرداخت خسارت ضعیف‌تر از رقباست، اما شکایات کمتری دریافت کرده است.

شرکت بیمه البرز با ۶.۲ درصد حق بیمه، ۵.۳ درصد از خسارت‌ها را پرداخت کرده است. برای این شرکت ۱۱۶ شکایت به ثبت رسیده که ۲۶ شکایت ناوارد و ۷۰ شکایت وارد بوده‌اند. این عملکرد در پرداخت خسارت ضعیف است، اما شکایات کمتری برای این شرکت ثبت شده‌اند.

بیمه کوثر با ۵.۶ درصد حق بیمه، ۵.۲ درصد از خسارت‌ها را پرداخت کرده است. این شرکت ۱۰۱ شکایت داشته که ۶۳ شکایت ناوارد و ۳۱ شکایت وارد بوده‌اند. تعداد شکایات بالا نشان‌دهنده نیاز به بهبود در رسیدگی به شکایات و پرداخت خسارت هستند.

شرکت بیمه پارسیان با ۴.۲ درصد حق بیمه، ۵.۵ درصد از خسارت‌ها را پرداخت کرده است. علیه این شرکت نیز ۱۴۳ شکایت به ثبت رسیده که ۴۸ شکایت ناوارد و ۶۹ شکایت وارد بوده‌اند. عملکرد پرداخت خسارت بیمه پارسیان نسبتا خوب است؛ اما تعداد شکایات بالا، نیاز به بهبود را نشان می‌دهد.

سادگی و سهولت پرداخت خسارت

پرداخت خسارت بیمه

یکی دیگر از عواملی که در انتخاب شرکت بیمه و مقایسه آن‌ها با یکدیگر مثل مقایسه بیمه تجارت نو، بیمه ایران، بیمه دی و … باید به آن توجه کنید، سادگی و سهولت پرداخت خسارت است. منظور از سادگی و سهولت در پرداخت خسارت این است که:

● تعداد مراکز پرداخت خسارت، زیاد و در دسترس باشند.

● روند اداری برای دریافت خسارت سخت و وقت‌گیر نباشد.

فرایندهای پیچیده و زمان‌بر ممکن است باعث شوند که بیمه‌گذار از پیگیری حق خود منصرف شود و این موضوع می‌تواند به‌طور کلی اعتماد افراد را نسبت به شرکت بیمه مورد نظر کاهش دهد. در این راستا، شرکت‌هایی که مراکز پرداخت خسارت بیشتری دارند و فرایند پرداخت خسارت آن‌ها ساده‌تر است، معمولا محبوب‌تر و معتبرتر شناخته می‌شوند؛ زیرا افراد ترجیح می‌دهند که در زمان بروز حادثه، خسارت خود را بدون هیچ‌گونه دردسری دریافت کنند.

رسیدگی به شکایات مشتری

یکی از مهم‌ترین شاخص‌های ارزیابی عملکرد شرکت بیمه، نحوه رسیدگی به شکایات مشتریان است. شرکت‌های بیمه معمولا شکایات ثبت‌شده را در سایت‌های مختلف از جمله وب‌سایت بیمه مرکزی و بیمه بازار منتشر می‌کنند که این موضوع به بیمه‌گذاران کمک خواهد کرد تا از وضعیت شرکت‌ها آگاه شوند.

با توجه به گزارش‌های موجود می‌توان دید که برخی شرکت‌های بیمه توانسته‌اند شکایات کمتری را ثبت کنند و در مقابل، برخی دیگر با افزایش تعداد شکایات مواجه بوده‌اند. به‌طور مثال، شرکت بیمه دانا با تولید حق بیمه ۱۲.۶ درصدی توانسته است ۱۴.۴ درصد از خسارت‌ها را پرداخت کند؛ اما تعداد بالای شکایات ثبت‌شده علیه این شرکت نشان‌دهنده این هستند که هنوز مشکلاتی در روند رسیدگی به شکایات وجود دارند.

مقایسه و انتخاب بیمه از طریق آیتول

با توجه به اهمیت انتخاب شرکت بیمه مناسب، بهترین راهکار برای اطلاع از عملکرد شرکت‌ها، استفاده از پلتفرم‌های آنلاین مانند آیتول است. این سایت به شما امکان می‌دهد تا بیمه‌های مختلف را با هم مقایسه کنید و بهترین گزینه را برای خرید بیمه در نظر بگیرید. در آیتول می‌توانید برای استعلام بیمه خودرو با کد ملی نیز اقدام کنید. این پلتفرم اطلاعات کامل و دقیقی از قراردادهای شرکت‌های بیمه را در اختیار شما قرار می‌دهد که این اطلاعات به شما کمک خواهند کرد تا با آگاهی کامل تصمیم‌گیری کنید و در نهایت بیمه‌ای را در نظر بگیرید که در زمان نیاز، از شما به بهترین نحو حمایت کند.

حرف آخر

در این مطلب تلاش کردیم تا به این پرسش مهم پاسخ دهیم که کدام شرکت‌های بیمه خودرو در پرداخت خسارت بهتر عمل کرده‌اند. انتخاب شرکت بیمه مناسب باید بر اساس ارزیابی و بررسی دقیق شاخص‌هایی همچون نحوه پرداخت خسارت، زمان رسیدگی به شکایات و سادگی فرایندهای اداری انجام شود. به یاد داشته باشید که هدف اصلی از خرید بیمه، دریافت حمایت و جبران خسارت در زمان نیاز است؛ پس شرکت بیمه خود را با دقت بیشتری انتخاب کنید تا در صورت لزوم، از خدمات آن بهره‌مند شوید.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰

چهار + دو =

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.