امروز : پنج شنبه, ۲۳ مرداد , ۱۴۰۴
- تمام مصوبات شورای حفظ حقوق بیتالمال باید اجرایی شود
- مصدومیت نوجوان ۱۶ ساله درحین ساخت نارنجک دستساز در تهران
- اعتراف هولناک مادر و دختر جوان به قتل پیرزن تهرانی
- سعدی زندهترین صدای امروز است
- راهبرد جدید رژیم صهیونیستی در آفریقا برای مهار یمن
- المیادین: تلآویو با توافق آتشبس در لبنان موافقت کرد
- انفجار بمب در نماز جمعه
- آموزشوپرورش در انتظار متصدی جدید/ این وزارتخانه از ابتدای انقلاب در دست چه کسانی بوده است؟
- صادرات ایران به اوراسیا ۲۲ درصد افزایش یافت
درخواست وزارت راه از سران قوا: اختیار کامل برای واردات سریع ۲ تا ۳ هزار دستگاه اتوبوس
به گزارش اکوایران، رضا اکبری، معاون وزیر راه و شهرسازی امروز -14 اسفند- در جمع خبرنگاران گفت: در چند سال اخیر بیش از ۳۰ هزار کامیون کشنده وارد کشور شده و به ناوگان اضافه شده است اما کمتر از این رقم کامیون اسقاط شده است. به گزارش ایرنا، او گفت: اکنون شرایط اسقاط طبق قوانین در کشور […]
به گزارش اکوایران، رضا اکبری، معاون وزیر راه و شهرسازی امروز -14 اسفند- در جمع خبرنگاران گفت: در چند سال اخیر بیش از ۳۰ هزار کامیون کشنده وارد کشور شده و به ناوگان اضافه شده است اما کمتر از این رقم کامیون اسقاط شده است.
به گزارش ایرنا، او گفت: اکنون شرایط اسقاط طبق قوانین در کشور به گونهای است که به ازای واردات یک دستگاه کشنده، به همان میزان اسقاط نمیشود؛ به همین دلیل تعداد ناوگان بالا رفته و کمبودی در این زمینه نداریم و حتی سبب خواب کامیون در بنادری همچون بندرعباس شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: این مساله نارضایتی رانندگان را نیز به دنبال داشته است و باید بتوانیم به ازای واردات هر یک دستگاه کشنده بین ۱.۵ تا ۲ برابر آن اسقاط کامیون فرسوده داشته باشیم تا ضمن پایین آمدن سن ناوگان، بهره وری را افزایش دهیم.
او تاکید کرد: در اتوبوس اما برعکس کامیون، هم فرسودگی و هم کمبود ناوگان داریم؛ به طوری که بیش از ۷۰ درصد اتوبوسهای کشور سنی بالای ۱۵ سال دارند که متوسط جهانی آن پنج سال است؛ بر این اساس هم باید واردات انجام داده و هم باید نسبت به نوسازی مبادرت ورزیم.
رئیس سازمان راهداری بیان داشت: در سالهای گذشته در این دو بخش اقداماتی انجام شده که مهمترین آن مصوبه شورای اقتصاد بود که بر اساس آن ورود ۸۵ هزار دستگاه ناوگان جدید اجازه داده شد که نزدیک به ۹ هزار دستگاه آن اتوبوس است.
او در ادامه افزود: این مصوبه تسهیلاتی ایجاد میکند تا هم تولید کنندگان داخلی و هم وارد کنندگان بتوانند اتوبوس وارد کنند، پس از آن بر اساس پیمایش و از محل صرفهجویی در مصرف سوخت، سازمان بهینهسازی مصرف گواهی صرفهجویی به آنها ارائه میکرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بر مبنای این مصوبه تاکنون ۱۵۰ اتوبوس خریداری شده که ۷۰ دستگاه آن وارد کشور و به ناوگان اضافه شده است و بقیه در گمرکات در حال انجام عملیات ترخیص است.
نیاز فوری به ۸ هزار دستگاه اتوبوس برای خروج از بحران حملونقل
او بیان داشت: حتی اگر این ۲ هزار دستگاه اتوبوس وارد شود، دست کم سههزار دستگاه دیگر نیاز داریم تا از بحران خارج شویم و در حالت ایدهآل نیز دست کم به هشتهزار دستگاه اتوبوس نیاز داریم.
اکبری افزود: در این زمینه تولید کنندگان داخلی میگویند باید حداقل نصف هزینه تمام شده اتوبوس به آنها وام داده شود که عددی قابل توجه است. به طور نمونه اگر بخواهیم یکهزار دستگاه اتوبوس در داخل بسازیم با در نظر گرفتن تسهیلات ۱۰ میلیارد تومانی نیازمند ۱۰ همت اعتبار هستیم که این رقم در توان ما نیست و مکاتبات با وزارتخانههای نفت و صمت هم در این زمینه نتیجه بخش نبوده است.
او تاکید کرد: در موضوع واردات نیز با بروکراسی پیچیدهای مواجه هستیم به طوری که ۱۸ مرحله برای واردات اتوبوس از زمان ثبت سفارش تا مرحله آخر تعریف شده که برخی از مراحل همچون تخصیص ارز مهلتدار است و اگر در فرصت مقرر انجام نشود، باید فرایند تکرار شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: ما به این نتیجه رسیدیم که اگر بخواهیم در کوتاه مدت بین ۲ تا سههزار دستگاه اتوبوس به سرعت وارد کشور کنیم، باید مصوبه از سران قوا بگیریم و کل اختیار این فرایند را به وزارت راه و شهرسازی بدهیم.
اکبری گفت: این موضوع قبلاً هم برای واردات کشنده مسبوق به سابقه بوده است و چنانچه بتوانیم این مهم را انجام دهیم واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس در یک سال امکانپذیر خواهد بود.
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.