» جامعه » سگ های گله و تخریب زیستگاه” مهم ترین تهدیدات “کاراکال
جامعه

سگ های گله و تخریب زیستگاه” مهم ترین تهدیدات “کاراکال

اسفند 7, 1402 0

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، یکی از ارزشمندترین گونه‌های گربه‌سانی که در کشور ما زندگی می‌کند، “کاراکال” است؛ کاراکال یک گونه تقریباً وحشی است که اندازه متوسطی دارد و کمی از یوزپلنگ کوچکتر اما سایر گربه‌های وحشی مانند گربه پالاس و گربه شنی و … بزرگتر است. این گونه در آسیا و آفریقا یافت می‌شود اما در کشور ما زیستگاه آن در کویرهای مرکزی است.

در رابطه با این جانور ارزشمند، مهدی زارع خورمیزی؛ کارشناس حیات وحش به تسنیم گفت: کاراکال بین 8 تا 18 کیلوگرم وزن دارد و بین 15 تا 20 سال عمر می‌کند. بدن این جانور بر خلاف یوز و یا پلنگ بدون خط و کاملاً یک دست است. کاراکال دارای گوش‌های بزرگ مثلثی است که روی آن گوش‌ها یک دسته مو است. ساختار گوش و ساختار بدن آن باعث شده تا با شرایط بیابانی کاملاً سازگاری پیدا کند.

وی ادامه داد: پرش‌های عمودی کاراکال به 4 متر می‌رسد و از همین طریق می‌تواند پرندگان را شکار کند. تغذیه آن از پرندگان و جوندگان است و رنگ آن نیز زرد یا نخودی رنگ است.

این کارشناس حیات وحش در رابطه با تهدیدات کاراکال توضیح داد: سگ‌های گله و همچنین تخریب زیستگاه از جمله جاده‌ها و معادن اصلی‌ترین تهدیدات این گونه در کویرهای مرکزی ایران هستند. همچنین ناگاهی که در خصوص این گونه وجود دارد باعث می‌شود تا شاید برخی از مزرعه‌داران و دامداران فکر می‌کنند که این حیوان می‌توانند به آنها آسیب بزنند و لذا به آن آسیب برسانند اما به هیچ وجه چنین چیزی نیست و این جاندار از طریق حذف جوندگان نقش مهمی در اکوسیستم دارد و کمک بزرگی به انسان‌ها و به ویژه بخش کشاورزی و باغداری می‌کند.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×