» قضائی » ۵ هزار جلد سند مالکیت شهر آب‌پخش استان بوشهر صادر شد
قضائی

۵ هزار جلد سند مالکیت شهر آب‌پخش استان بوشهر صادر شد

بهمن 16, 1402 0

گفت‌وگو|

معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در جلسه شورای حفظ حقوق بیت‎المال مصوب شد قسمت‌هایی از قطعات روستایی و اراضی کشاورزی که مطابق قانون فروش خالصه به مردم واگذار شده برای مردم است و باید از بخش اراضی ملی خارج شود. با این وضعیت بیش از ۵ هزار خانواری که در شهر آب‌پخش درگیر این موضوع بودند با این تصمیم و ابلاغ مشکلشان برطرف شد.

صفدر کشاورز، معاون و سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در گفت‎وگو با خبرگزاری میزان گفت: املاک شهر آب‎پخش دارای مشکل چند ده ساله بود بدین صورت که شهر آب‎پخش از سه روستا بهرام آباد، درواهی و قلایی تشکیل شده است. در سال ۱۳۱۹ برای این سه روستا به عنوان اراضی دولتی و خالصه از طرف دولت وقت تقاضای سند شده بوده و مالکیت آن برای دولت بوده است.

وی افزود: دولت به موجب قانون ۱۳۳۴ با عنوان قانون فروش خالصه بخش‌هایی از این روستا اعم از قطعات روستایی و اراضی کشاورزی را به مردم واگذار می‌کند و به آن‌ها قرارداد واگذاری می‌دهد پول آن را نیز دریافت می‌کند پس از انقلاب منابع طبیعی بدون در نظر گرفتن واگذاری‌هایی که در گذشته توسط قانون به مردم واگذار شده بود این سه روستا را ملی اعلام می‌کند.

معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، اظهار کرد: با تشخیص منابع ملی و پس از اینکه این سه روستا تبدیل به شهر آب‎پخش می‌شود و این اراضی طبق قانون زمین شهری تحویل راه و شهرسازی می‌شود و عملاً دیگر مردم امکان دریافت سند مالکیت آن بخشی که قبلاً دولت به آن‌ها واگذار کرده بود دیگر میسر نیست و حتی آن‌هایی که سند دفترچه‌ای دریافت کرده بودند و می‌خواستند اسناد خود را به سند تک‎برگ تبدیل کنند مقدور نبود.

وی ادامه داد: بنابراین یک نارضایتی عمومی ایجاد و با پیگیری‌های که انجام شد نهایتاً در جلسه شورای حفظ حقوق بیت‎المال که دو هفته گذشته در محل دادگستری استان برگزار شد. مصوب شد در این سه روستا که در حال حاضر تبدیل به شهر شد قسمت‌هایی که مطابق قانون فروش خالصه به مردم واگذار شده برای مردم است و باید از بخش اراضی ملی خارج شود.

کشاورز، ادامه داد: همچنین مصوب شود محدوده‌هایی که داخل طرح هادی روستا قرار گرفته و یا محدوده‌هایی که داخل طرح تفصیلی شهری قرار گرفته است مطابق مواد ۴ و ۶ قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی، راه و شهرسازی باید آن‌ها را به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واگذار کند و بنیاد مسکن نیز آن‌ها را به متصرفانی که در آنجا تصرف دارند واگذار کند. با این وضعیت بیش از ۵ هزار خانواری که درگیر این موضوع بودند با این تصمیم و ابلاغ مشکلشان برطرف شد.

معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، گفت: در سفر اخیر به استان بوشهر یکی از وظایف که برای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تعریف شده بود بحث صدور اسناد شهرستان آب‎پخش بود که به صورت نمادین تعدادی از این اسناد را در جلسه‌ای به مردم تحویل دادیم.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×