» قضائی » ۵۳ گلوگاه فساد در دستور کار قوه قضاییه قرار گرفت – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان
قضائی

۵۳ گلوگاه فساد در دستور کار قوه قضاییه قرار گرفت – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

بهمن 21, 1402 0

به گزارش خبرنگار مهر، ذبیح‌الله خدائیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در نخستین همایش ملی اندیشه‌های قضائی رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار کرد: یکی از شئون ممتاز رهبر معظم انقلاب، بحث قضا و قضاوت است و ما قضات در نظام ماذون از طرف ولی فقیه هستیم و اعتبار و مشروعیت احکامی که ما صادر می‌کنیم، به اذنی است که ایشان به قضات داده؛ بر این اساس لازم است از فرامین و دستورات رهبر انقلاب اطلاع داشته و آن‌ها را به‌کار بندیم.

وی افزود: در طول عمر انقلاب اسلامی، بارها امامین انقلاب درباره قضا و قضاوت مطالب مهمی را بیان کردند، اما این مطالب، پراکنده هستند و دسترسی قضات به آن‌ها مشکل است. برگزاری چنین همایشی، باعث توجه بیشتر به منویات امامین انقلاب در این باره می‌شود و همچنین زمینه‌ای می‌شود تا این فرامین در عمل نیز به‌کار گرفته شوند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به ضرورت اجرای منویات امامین انقلاب گفت: برخی از فرامینی که خطاب به قضات و مسئولان داده شده، بلافاصله باید به‌کار گرفته شوند مانند مسائلی که درباره اخلاق قضات در مواجهه با دیگران است؛ این موارد باید به صورت منشور و کدهای اخلاقی الزامی و دستوری تدوین و سپس ابلاغ شوند.

خدائیان تاکیدکرد: برخی از این قوانین نیاز به زیرساخت‌های دیگری برای اجرا دارند و باید برای اجرای آن‌ها قوانینی وضع شود، مانند مواردی که رهبر انقلاب درباره کاهش جمعیت زندانیان و یا استفاده از صلح و سازش در دعاوی مطرح کردند؛ اجرای چنین موضوعاتی نیازمند وجود ساختار و قانون است و نتیجه این همایش باید چنین اقداماتی باشد.

وی یادآور شد: رهبر انقلاب در مبارزه با فساد بسیار صحبت کردند، اما اولویت در مبارزه با فساد را درون قوه قضائیه اعلام کردند. ایشان همچنین به مبارزه با موقعیت و ساختارهای‌های فسادزا نیز تاکید کردند، لذا قبل از مبارزه با فساد باید با بستر آن مبارزه کرد.

خدائیان عنوان کرد: در این دوره مدیریتی قوه قضائیه در سازمان بازرسی تلاش کردیم، روی بسترهای فسادزا تمرکز کرده و آنها را شناسایی کنیم وکار مفصلی توسط همکاران ما صورت گرفته و ۲ هزار مساله شناسایی و نهایتاً به بیش از ۲۰۰ گلوگاه فساد رسیدیم که اولویت بندی شدند.

وی گفت: در سال جاری ۵۳ گلوگاه فساد شناسایی و هزار و ۱۵۰ برنامه نظارت و بازرسی برای رفع آن‌ها در دستور کار قرار گرفته که با کمک دولت در جریان است و به نتایج خوبی هم رسیده‌ایم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: یکی از این موارد، فرار مالیاتی بود که علل مختلفی هم دارد و نیاز است برنامه‌های زیادی برای جلوگیری از آن انجام شود، با اعمال اقدامات لازم و با کمک دولت فرار مالیاتی مسدود می‌شود و بعد از آن نیاز به برخورد با مفسد نیست، زیرا بعد از انجام‌اقدامات ضروری، مفسدی وجود ندارد.

خدائیان خطاب به حجت الاسلام والمسلمین هادی دبیر این همایش گفت: قول می‌دهیم، از بابت نظارت در برنامه‌هایی که بر اساس نتایج این همایش در بیرون و درون قوه تدوین و اجرا می‌شود، همکاری کنیم.



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×