» قضائی » ۵۰ هزار پرونده بدون کاغذ در سال ۱۴۰۲ رسیدگی شد
قضائی

۵۰ هزار پرونده بدون کاغذ در سال ۱۴۰۲ رسیدگی شد

فروردین 21, 1403 0

رئیس کل دادگستری استان لرستان گفت: در زمینه پرونده‌های بدون کاغذ جهش بسیار خوبی اتفاق افتاده و قریب به ۵۰ هزار پرونده بدون کاغذ در سال گذشته رسیدگی شده است.

خبرگزاری میزان – حجت الاسلام والمسلمین سعید شهواری رئیس کل دادگستری استان لرستان در جلسه شورای معاونین دادگستری استان ضمن اهدای خالصانه‌ترین سلام‌ها به محضر امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و درود به ارواح پاک و مطهر شهدای اسلام از صدر تاکنون و نیز تسلیت ایام شهادت امام علی (ع)، گفت: تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن را تبریک عرض کرده و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما را در این ایام و در لیالی قدر دارم و امیدواریم بتوانیم در این باقیمانده ماه مبارک رمضان برای کسب برکات و فیوضات این ماه عزیز بهره و استفاده لازم و کافی را ببریم.

ضمن تقدیر و تشکر از تلاش‌ها و زحمت‌های مجموعه دادگستری استان، معاونین دادگستری، روسای حوزه‌های قضایی، دادستان‌ها، قضات دادسرا، محاکم بدوی و تجدید نظر و نیز کارکنان شریف دادگستری استان در سال ۱۴۰۲، گفت: با لطف و عنایت الهی و تلاش مجموعه همکاران دادگستری آمار عملکردی دادگستری استان در سال ۱۴۰۲ آمار مثبت و قابل قبولی بوده و قریب به ۵ هزار آمار عملکردی و مثبت دادگستری استان است که جای تقدیر و تشکر دارد و این موفقیت حاصل نمی‌شد جز با تلاش‌های جهادی که همکاران ما در رده‌های مختلف انجام داده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین شهواری با اشاره به اینکه در زمینه پرونده‌های بدون کاغذ، گواهی عدم سوء پیشینه که در گذشته حدود ۳۷ ساعت بوده، ولی در سال گذشته به حداکثر ۵ ساعت رسیده است، جایگزین‌های حبس و همه حوزه‌های دیگر عملکرد دادگستری استان مثبت بوده است، اظهار داشت: اگرچه عملکرد دادگستری در سال گذشته مثبت بوده است، اما ما راضی به این مقدار نیستیم و با توجه به ظرفیت‌های بالای همکاران در زمینه‌های مختلف حتماً بایستی این عملکرد مثبت افزایش یافته و اتفاقات بهتر و مثبت‌تری را رقم بزنیم.

رئیس شورای قضایی استان لرستان ضمن اشاره به اینکه در زمینه پرونده‌های بدون کاغذ جهش بسیار خوبی اتفاق افتاده و قریب به ۵۰ هزار پرونده بدون کاغذ در سال گذشته رسیدگی شده است، بیان کرد: با اتکا به ظرفیت‌هایی که در دادگستری استان وجود دارد نیاز است تلاش‌های بیشتری صورت گرفته تا این عملکرد مثبت روز به روز ارتقا یابد و این امر مستلزم نظارت و پیگیری مستمر در بخش‌های مختلف است.

وی ضمن تاکید بر اینکه موفقیت در سایه برنامه محوری و اجرای دقیق برنامه ریزی‌های صورت گرفته حاصل می‌شود، اذعان کرد: برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۳ دادگستری یک برنامه خوب بوده که با تلاش و همفکری و نشست‌های مستمر عالمان این حوزه تدوین شده است که اجرای دقیق و درست آن می‌تواند زمینه موفقیت ما را فراهم کند و تمام تلاش ما باید این باشد که در سال ۱۴۰۳ برنامه عملیاتی را بر مبنای سند تحول محقق کنیم و قطعاً هر چقدر در تحقق این برنامه موفق باشیم در حصول نتیجه هم موفق خواهیم بود.

حجت الاسلام والمسلمین شهواری با اشاره به اینکه یکی از سرفصل‌های برنامه عملیاتی کاهش پرونده‌های معوق و مسن است، ابراز داشت: این موارد بر اساس برنامه نیاز به پیگیری و برنامه‌ریزی دارد و همچنین لازم است در راستای اجرای دقیق آن کمیته رفع اطاله دادرسی تشکیل شود.

نماینده عالی دستگاه قضا در استان با تاکید بر اینکه برنامه عملیاتی در همین ابتدای سال به تمام معاونین و حوزه‌های قضایی ابلاغ شود تا مبنای کار همه مدیران قضایی استان قرار گیرد، گفت: هر نتیجه و عملکردی که در دادگستری مورد انتظار است در سند تحول و نیز برنامه عملیاتی به آن اشاره شده است که بایستی همه ما در راستای اجرای دقیق و تحقق آن تمام تلاش و همت خود را بکار گیریم.

وی گفت: در برنامه و سند تحول هفت ماموریت برای دادگستری پیش بینی شده است که در واقع همان ماموریت‌های پنجگانه قوه قضاییه در اصل ۱۵۶ قانون اساسی بوده که دو ماموریت اصلاح مجرمان و حمایت از مالکیت معنوی با آن اضافه شده است.

حجت الاسلام والمسلمین شهواری با تاکید بر اینکه راهکار‌های کوتاه مدت سند تحول بایستی در ظرف یک سال عملیاتی بشوند، ابراز داشت: راهکار‌های میان مدت سند تحول نیاز به مقدمه سازی‌هایی در سال اول اجرای سند دارد و ما بایستی در کنار اجرای برنامه‌های کوتاه مدت زمینه سازی برنامه‌های میان مدت سند تحول را در دستور کار قرار دهیم.

وی اجرای برنامه‌های بلند مدت سند تحول را نیازمند زمینه سازی در دو سال اول اجرای سند تحول دانست و افزود: در برنامه‌های بلند مدت سند تحول پیش‌بینی‌های بسیار خوبی انجام شده که با اجرای آن تعدادی از جرائم جنبه تخلفی گرفته و اجرا و پیگیری آن به دستگاه مربوطه واگذار شده و از حوزه ماموریت قوه قضاییه خارج می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان لرستان با اشاره به اینکه برنامه عملیاتی دادگستری استان در سال جاری ۸ هدف دارد که بایستی تمام تلاش ما در راستای اجرا و تحقق این ۸ هدف باشد، بیان کرد: در رابطه با آن دسته از راهکار‌های کوتاه مدت که ملاک ارزیابی دادگستری‌ها است بایستی پیگیری و نظارت مضاعف صورت گرفته و مدیران قضایی استان باید در این مورد حساسیت ویژه‌ای داشته باشند.

وی بر اجرا و راه اندازی هرچه سریعتر دادگاه‌های صلح تاکید کرد و افزود: راه اندازی دادگاه صلح در ابتدای سال از بروز بسیاری از مشکلات رسیدگی به پرونده‌ها جلوگیری کرده و سبب می‌شود که اگر مشکلی وجود دارد در نیمه اول سال حل و فصل شود ازینرو این دادگاه‌ها بایستی در همین ابتدای سال راه اندازی شوند.

حجت الاسلام والمسلمین شهواری یکی از اهداف برنامه عملیاتی را به ثمر رساندن تمامی پرونده‌ها یا اقدامات حقوق عامه‌ای برشمرد و افزود: دادستان‌های حوزه‌های قضایی استان بایستی بر این هدف تمرکز ویژه‌ای داشته و دستگاه‌های همکار در این زمینه موظف به همکاری و تعامل صد در درصدی با دادستان‌های حوزه‌های قضایی هستند.

رئیس شورای قضایی استان در ادامه ابراز داشت: در راستای کاهش حجم کاری قضات کمیته مشورتی حقوقی و همچنین هیئت نظارت استانی برای بررسی دلایل اطاله دادرسی و … تشکیل خواهد شد که این کمیته‌ها بایستی پیگیری مستمر داشته باشند.

وی ارتقاء کیفیت رسیدگی و اتقان آرا را از سرفصل‌های مهم برنامه عملیاتی برشمرد و خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه تحولی، در سال جاری بایستی وضعیت تحت نظرگاه‌ها، بازداشتگاه‌ها، زندان‌ها و زندانیان ارتقا یافته و سازمان‌های تابعه و نهاد‌های نظامی و انتظامی باید در رابطه با این موضوع نظارت و همت ویژه‌ای داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین شهواری رضایتمندی و تکریم ارباب رجوع را از اهداف همیشگی قوه قضاییه و سند تحول دانست و افزود: بزرگترین کار ما خدمت به مردم است و باید همه کارکنان مجموعه قضایی استان با روی باز پذیرای مردم بوده و به مسائل آن‌ها رسیدگی کنند.

وی بر استفاده هدفمند از نهاد‌های ارفاقی به منظور رفع مشکلات عمومی حوزه‌های قضایی تاکید کرد و افزود: بایستی از ظرفیت شورای حل اختلاف در راستای کاهش ورودی پرونده به دادگستری نهایت استفاده را انجام داد چرا که صلح و سازش رضایت طرفین و ریشه کن شدن اختلاف را در پی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین شهواری در استان گفت: مطالبه جدی من از معاونان و مدیران حوزه‌های قضایی و دادستان‌های استان اجرای دقیق و تحقق برنامه عملیاتی در سال جاری است که ملاک ارزیابی دادگستری استان نیز است.

وی با اشاره به اینکه هدف از اجرای برنامه عملیاتی تحقق سیاست‌های قوه قضاییه که همان خدمت به مردم است، تاکید کرد: هر کسی که می‌تواند این برنامه عملیاتی را اجرا و محقق کند بایستی قبول مسئولیت کنند و کسی که توانایی انجام آن را ندارد تغییر خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین شهواری با اشاره به اینکه به تعبیر قرآن علت موفقیت پیامبر اخلاق نیکو و برخورد خوب و مهربانانه با مردم بوده است، ابراز داشت: تاکید بر اجرا و تحقق برنامه عملیاتی نه از باب ارائه آمار عملکرد و کسب رتبه است بلکه به خاطر این است که به سبب خدمت به مردم برای آخرتمان توشه‌ای جمع کنیم.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×