» قضائی » ۳۵ خدمت جدید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی افزوده می‌شود – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان
قضائی

۳۵ خدمت جدید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی افزوده می‌شود – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

بهمن 2, 1402 0

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد کاظمی‌فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در جلسه بررسی مسائل، چالش‌ها و آسیب‌های مرتبط با دفاتر خدمات الکترونیک قضائی استان مازندران گفت: هدف از برگزاری این جلسه همفکری، مشورت و کمک به رفع مشکلات دفاتر خدمات الکترونیک قضائی در خدمت رسانی بهتر به مردم است.

وی هدف از راه اندازی دفاتر خدمات الکترونیک قضائی را برداشتن بار از دوش دستگاه قضائی و رضایت بیشتر مراجعین دانست و اظهار کرد: با ورود فناوری اطلاعات و ارائه خدمات مختلف و مورد نیاز مردم در خارج از فضای دادگستری، حجم عظیمی از ازدحام و شلوغی واحدهای قضائی کاسته و این وظیفه بر عهده دفاتر خدمات الکترونیک قضائی قرار گرفت.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه ادامه داد: به زودی با راه اندازی سامانه خدمات غیرحضوری دفاتر خدمات الکترونیک قضائی، مردم می‌توانند در منازل خود برخی از درخواست‌های خود را ثبت و برای دفاتر ارسال کنند.

وی افزود: با افتتاح سامانه خدمات غیرحضوری دفاتر خدمات الکترونیک قضائی دراینده نزدیک، شلوغی دفاتر کاهش و از صرف هزینه‌های بسیاری پیشگیری می‌شود.

کاظمی‌فرد همچنین از حذف منع داوری دفاتر خدمات قضائی خبر داد و گفت: در جلسات مختلفی که با مرکز حل اختلاف قوه قضائیه برگزار شد با پیگیری مجدانه این موضوع، موفق به اعطای مجوز داوری به مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضائی شده و به زودی برای اولین بار مدیران دفاتر خدمات با سازوکاری بدون آزمون پروانه داوری دریافت خواهند کرد.

افزایش عناوین خدمات دفاتر خدمات قضائی

وی همچنین تاکید کرد: توسعه خدمات به صورت جدی در دستور کار مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه قرار دارد و در همین راستا، عناوین خدمات دفاتر خدمات الکترونیک قضائی از ۳۵ عنوان به ۷۰ عنوان در سال آینده افزایش می‌یابد.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در پایان از برگزاری این جلسه و حضور قضات، رؤسای دادگستری و مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضائی در کنار هم و بررسی چالش‌ها و مشکلات در فضایی صمیمی و دقت و تیزبینی در ارائه راهکارها اظهار رضایت کرد و خواستار برگزاری جلسات با این کیفیت در سایر استان‌ها شد.

رئیس کل دادگستری استان مازندران نیز در این جلسه به شرایط دستگاه قضائی قبل از ورود فناوری اطلاعات و پس از شروع به کار دفاتر خدمات الکترونیک قضائی اشاره کرد و گفت: در گذشته یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش رو دستگاه قضا، ابلاغ اوراق قضائی و اطاله دادرسی و نیز هزینه‌های سنگین ناشی از ابلاغ سنتی بود که با ورود فناوری‌های نوین این مشکل کاملاً حل شد.

وی نقش دفاتر الکترونیک قضائی در خدمت رسانی مطلوب و مناسب به مردم را بسیار مهم برشمرد و تصریح کرد: دفتر خدمات الکترونیک قضائی با انجام درست امور در پیشرفت و سرعت رسیدگی به امور قضائی مردم، مؤثر بوده و مانع از صرف وقت و انرژی زیاد در امور دادرسی می‌شوند.

در ابتدای این جلسه چند تن از مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضائی و رؤسای دادگستری‌های شهرستانه‌های استان به بیان موارد و مشکلات مربوط به دفاتر خدمات الکترونیک قضائی استان و ارائه راهکار برای حل این مشکلات پرداختند.

همچنین در ادامه اکبر ثقفیان قائم مقام مرکز آمار و فناوری اطلاعات و حسن روحانی نیا مدیر عامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی پاسخگوی مطالبات ودغدغه‌های مطروحه شدند و پس از طرح نقطه نظرات و مشکلات، کارگاه آموزشی برای مدیران دفاتر خدمات قضائی نیز برگزار شد.



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×