» قضائی » ۱۲ هزار و ۲۱۴ رای مجازات جایگزین حبس در استان آذربایجان شرقی صادر شد
قضائی

۱۲ هزار و ۲۱۴ رای مجازات جایگزین حبس در استان آذربایجان شرقی صادر شد

اسفند 17, 1402 0

رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی از صدور ۱۲ هزار و ۲۱۴ رای مجازات جایگزین حبس در مدت ۱۰ ماهه گذشته در استان آذربایجان شرقی خبر داد.

خبرگزاری میزان_ موسی خلیل الهی ضمن تشکر از قضات صادرکننده آرای جایگزین حبس در راستای سیاست‌های قوه قضاییه و فرمایشات رئیس قوه قضاییه مبنی بر در اولویت قرار دادن حبس زدایی ضمن برخورد با جرایم خشن در راستای حفظ امنیت جامعه، بر صدور و اجرای آرای جایگزین حبس برای افرادی که برای اولین بار مرتکب جرم از نوع جرایم سبک می‌شوند تأکید کرد.

وی افزود: مجازات جایگزین حبس یکی از برنامه‌های محوری قوه قضاییه و از محور‌های سند تحوّل قضایی است؛ در عین برخورد با مجرمین جرایم خشن و مجرمین حرفه‌ای که جامعه را به خطر می‌اندازند، مجازات حبس برای مرتکبین جرایم سبک که سابقه کیفری ندارند، تبعات و آثار منفی برای خود و خانواده چنین افرادی دارد.

رئیس کل دادگستری آذربایان شرقی تصریح کرد: بنابراین با جرایم مخل امنیت و آسایش و آرامش مردم باید برخورد شود و در خصوص جرایم سبک، مجازات جایگزین حبس به ویژه الزام بر خدمات عمومی رایگان، تأثیر تربیتی بیشتر از حبس دارد.

وی همچنین با اشاره به اینکه بیشتر آرای صادره با موضوع مجازات جایگزین حبس در استان از نوع جزای نقدی است، از قضات استان خواست توجه ویژه‌ای بر صدور رای با محتوای الزام بر خدمات عمومی رایگان داشته باشند.

در ابتدای این مراسم، سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گزارشی از آمار صدور و اجرای آرای مجازات جایگزین حبس در استان ارائه داد.

گفتنی است در ۱۰ ماه سال جاری تعداد ۳۵۴ فقره رای الزام به خدمات عمومی رایگان برای متهمان در محاکم قضایی استان صادر شد که ۸۲ درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال بود.

همچنین در ۱۰ ماهه گذشته ۱۲ هزار و ۲۱۴ رای مجازات جایگزین حبس در استان صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در این مراسم از احسن فتحی آذر دادرس شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو شهرستان هریس، جعفر محمدپور فرد رئیس شعبه سوم دادگاه کیفری یک استان، حسین جوانمرد مستشار شعبه سوم دادگاه کیفری یک استان، ابراهیم عرفانی مستشار شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو شهرستان اسکو و محمدحسن نوقربانی دادرس شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری ۲ شهرستان مراغه با بیشترین احکام صادره مجازات جایگزین حبس از نوع الزام به خدمات عمومی رایگان در ۱۰ ماه سال جاری تقدیر و تجلیل شد.

همچنین از هیئت داوری منتخب حبس زدا استان متشکل از فیض الهی معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری، هادی رئیس شعبه ۲۱ دادگاه تجدیدنظر، عطالو رئیس شعبه ۷ دادگاه تجدیدنظر و موقری سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تقدیر به عمل آمد.

همچنین در این مراسم از شهرداری شهرستان مراغه نیز به عنوان نهاد پذیرنده فعال محکومین در خصوص الزام به خدمات عمومی رایگان که بیشترین همکاری در جذب محکوم را در ۱۰ ماه سال جاری داشته است، تجلیل شد.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×