» قضائی » یک نامه باعث ایجاد ۳۱ هزار میلیارد ریال درآمد برای دولت شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان
قضائی

یک نامه باعث ایجاد ۳۱ هزار میلیارد ریال درآمد برای دولت شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

تیر 23, 1403 0

به گزارش خبرگزاری مهر، در راستای انجام وظایف نظارتی سازمان بازرسی در حوزه بررسی مدیریت مرزهای رسمی کشور و نظارت بر واردات و صادرات کالا و نحوه کنترل و پایش سوخت خودروهای ورودی و خروجی به جهت اختلاف فاحش قیمت سوخت در ایران و کشورهای همسایه خصوصاً ترکیه، بازرسی‌ها و بازدیدهای میدانی مستمر و مکرری از سوی هیأت‌های بازرسی کل استان آذربایجان غربی از مرزهای آن استان انجام که به احصا قاچاق گسترده سوخت خصوصاً بوسیله کامیون‌هایی که اقدام به تعبیه باک‌های غیرمجاز کرده بودند، منجر شد.

بازرسی کل استان آذربایجان غربی ضمن پیگیری جدی موضوع و بررسی راهکارهای مقابله با آن، مراتب را به عنوان یک چالش ملی به سازمان بازرسی کل کشور منعکس و همزمان هشدار نظارتی به استاندار آذربایجان غربی ارسال و موضوع را مصرانه پیگیری کرد.

دستورات رئیس سازمان بازرسی به پیگیری موضوع، مکاتبه و انعکاس مراتب به ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ریاست جمهوری و پیگیری مکرر نتیجه نامه هشداری به استاندار از سوی بازرسی کل استان، موجب بازدید از مرز و تشکیل جلسه با حضور مدیران ارشد دستگاه‌های اجرایی متولی و دستگاه‌های نظارتی و قضائی در مرز بازرگان شد.

در این جلسه بازرسی کل استان آذربایجان غربی با حمایت قاطع از طرح باک پر، از میان پیشنهادهای دیگر مطرح شده، موجب تصویب این طرح در کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان شد.

روح‌اله محبوبی بازرس کل استان آذربایجان غربی در این رابطه گفت: پس از تصویب طرح، بازرسی استان نظارت مستمر و میدانی بر تمامی مراحل اجرا و انجام هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی و نظارتی و قضائی، به منظور ممانعت از اخلال و کارشکنی در مراحل اجرا را در دستور کار خود قرار داد که نهایتاً از اسفند ۱۴۰۱ و با پیگیری و اصرار بازرسی‌کل استان و با همدلی و هماهنگی اغلب دستگاه‌های متولی و قضائی اجرای آن آغاز شد.

محبوبی افزود؛ برابر اعلام شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه در اثر اجرای این طرح، ضمن جلوگیری از ادامه روند قاچاق سوخت در باک کامیون‌ها از کشور، درآمد قابل‌توجهی به میزان ۳۱ هزار میلیارد ریال عاید خزانه کشور در سال ۱۴۰۲ شد. بدیهی است این میزان سوخت قبل از اجرای این طرح به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شد و این دستاورد موجب تقدیر استاندار آذربایجان غربی از رویکرد حمایتی و پیشگیرانه و ورود به موقع بازرسی کل استان شد.

بازرس کل استان آذربایجان غربی اظهار کرد؛ با تأکید و اصرار بازرسی به اجرای طرح و همراهی قاطع دستگاه قضائی و سایر دستگاه‌های نظارتی و متولی و استانداری این طرح با موفقیت اجرا شد.

به گفته وی متعاقب اجرای موفق طرح در استان آذربایجان غربی، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ریاست جمهوری نیز ضمن احصا مزایای اجرای موفق طرح مذکور در استان آذربایجان غربی، راهکار عملی جلوگیری از قاچاق سوخت توسط کامیون‌های خروجی را اجرای طرح باک پر در تمامی مرزهای رسمی کشور اعلام و به کل کشور برای اجرا ابلاغ کرده است.

بازرس کل آذربایجان غربی در خصوص دستاوردهای این اقدام گفت: پیشگیری و کاهش قابل توجه قاچاق سوخت یارانه‌ای از طریق کامیون‌ها در مرزهای رسمی، فک داوطلبانه باک‌های غیرمجاز و غیر استاندارد توسط خود رانندگان و حمل سوخت به میزان نیاز و با پرداخت مابه‌التفاوت دولتی، افزایش فروش مرزی در باک، حذف گالن بدستان و افراد متفرقه در محوطه پایانه مرزی، تسریع در تردد و انجام تشریفات گمرکی و روان سازی تردد کامیون‌ها، حذف پایش و کنترل‌های مضاعف سوخت داخل در باک کامیون‌ها در مرز که خود بستر فسادی دیگر شده بود و… از مهمترین دستاوردهای این طرح به شمار می‌رود.



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×