» قضائی » چهارمین دوره بازدید رئیس کل، دادستان و قضات استان تهران از زندان های استان
قضائی

چهارمین دوره بازدید رئیس کل، دادستان و قضات استان تهران از زندان های استان

دی 6, 1402 0


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندان های استان تهران، با دستور رئیس کل دادگستری استان، چهارمین دوره بازدید روسای دادگستری، دادستان ها و معاونین، سرپرست دادسراها، روسای دادگاه ها و قضات محاکم، تجدید نظر، اجرای احکام کیفری و مدنی ، رئیس و اعضای شورای حل اختلاف در مراکز اصلاحی و تربیتی استان حضور یافتند.

القاصی مهر در جلسه ویدئو کنفرانس بازداشتگاه اوین به قضات مستقر در زندان های استان تهران گفت؛ تجربه نشان داده، دربازدید قضات از زندان ها، تصمیمات خوبی همراه با آزادی و کاهش جمعیت کیفری گرفته می شود.

وی افزود: برای ارفاقات قضایی، با حساسیت به احکام صادره و درخواست های قضایی زندانیان رسیدگی کنید. زندانیان تحت قرار و محکوم در زندان ها چشم انتظار حضور ما برای روشن شدن وضعیت و توجیه قضایی هستند.با تصمیمات تعدیلی و ارفاقات قضایی گام مثبتی در کاهش جمعیت رقم بزنیم.

وی گفت: برای امر مهم و وظیفه سنگین تر در اینجا حضور پیدا کردید. با دقت و حساسیت درخواست ها را پیگیری کنیم تا گره ای از مشکلات زندانیان باز شود.

برای اعسار، پابند الکترونیکی، آزادی مشروط و مرخصی منجر به آزادی، تصمیمات اصلی با قضات اجرای احکام، دادسراها و زندان هااست.

القاصی مهر گفت: پایه اصلی نهادهای ارفاقی مددکاران هستند با فعال کردن این واحد در زندان ها و با اعمال سیاست جدید، نهادهای ارفاقی را در دستور کار داشته باشید.

القاصی مهر گفت: برای اعطای نهادهای ارفاقی کمیسیون عفو هرهفته در حال برگزاری است زندانیان واجدالشرایط بدون فوت وقت و تاخیر معرفی شوند. پرونده های زندانیان واجدالشرایط نهادهای ارفاقی خارج از نوبت و بصورت ویژه و با پیک ویژه ارسال شود و در کوتاهترین زمان این روند انجام گیرد.

وی تاکید کرد: دادخواست های اعسار در زندان ها بررسی شوند و با هر شرایطی به تفکیک دادگاه مشخص و خارج از نوبت در دستور کار قرار گیرند.

این مقام قضایی گفت: زندانیان بیمار با سازوکار قانونی به پزشکی قانونی معرفی شوند، در صورت عدم تحمل حبس، تعلیق حکم و یا با مرخصی از زندان خارج شوند.

القاصی استفاده از پابند الکترونیکی را در قرار قضایی زندانیان تاکید کرد و افزود: در تامین قرار حتی المقدور از پابند استفاده شود سعی کنید از کفالت استفاده نشود.

وی گفت: اتباع بیگانه که محکومیت قطعی دارند از کشور طرد شوند وبرای خروج زندانیان خارجی با یگان انتظامی تعیین و تکلیف کنید.

رئیس کل دادگستری گفت:در حال حاضر ۸۳ درصد جلسات قضایی از طریق دادرسی الکترونیکی انجام می شود سعی کنید اگر ضرورتی برای اعزام ندارد زندانیان به مراجع قضایی اعزام نشوند.اگه در محاکم و یا زندان ها مشکلی در زیر ساخت یا کمبود کابین دادرسی وجود دارد مرتفع نمائید.

وی از راهکار مناسب برای نهادهای ارفاقی استقبال کرد و افزود: ۳۹ نفر با رای شواری حل اختلاف در زندان هستند. پرونده آنان را ویژه پیگیری کنید، اگر بررسی شود راهکار بهتری پیدا می شود.زندان تنها راه برای بزهکار نیست برای این دسته از زندانیان، اعسار، رضایت و فرصت از محکوم له، مساعدت خیّرین و تقسیط بدهی مالی راهکار مناسبی برای کاهش جمعیت کیفری است.

وی استفاده از ظرفیت خیّرین را تاکید کرد و اظهار داشت: خیرین مشارکت خوبی برای محکومین مالی دارند، تا جایی که امکان دارد برای آزادی آنان تلاش کنید. ما در قبال زندانیان مسئولیم، مبادا وضیعت آنان را براثر غفلت مغفول بماند.

چهارمین دوره بازدید رئیس کل، دادستان و قضات استان تهران از زندان های استان

القاصی انتقال زندانیان را جزء قانون قضایی دانست و افزود: بر اساس ماده ۵۱۳ آئین نامه سازمان زندان ها زندانیان واجدالشرایط مخصوصا محکومین مالی با تنظیم نیابت به زندان ها محل سکونت انتقال شوند.

گفتنی است ۲۵۰ نفر از قضات تهران با حضور در زندان های استان با استفاده از ارفاقات قضایی زمینه آزادی زندانیان را فراهم کردند.

انتهای خبر/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×