» قضائی » وکلا روند دادرسی را پیچیده‌تر نکنند
قضائی

وکلا روند دادرسی را پیچیده‌تر نکنند

اسفند 14, 1402 0

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی گفت: کارکرد‌های نظام قضایی با وکلا باید به نحوی باشد که مسیر ارائه خدمات شایسته به مردم را تسهیل کند.

خبرگزاری میزان _ همزمان با هفتاد و یکمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری، آیین تحلیف ۳۷ نفر از کارآموزان  این مجموعه با حضور حجت الإسلام والمسلمین براتی زاده، رئیس کل دادگستری، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در سالن آمفی تئاتر مجموعه ایثار بجنورد برگزار شد.

 حجت‌الإسلام والمسلمین براتی زاده در این مراسم ضمن اشاره به نقش غیرقابل انکار و بسیار مهم و با اهمیت وکلای دادگستری در مسیر تسهیل موجبات برقراری عدالت قضایی در روند دادرسی، برای آنان در این حوزه سخت و دشوار آرزوی موفقیت کرد.

وی همچنین به شأن و جایگاه وکلای مستقل در جامعه اشاره و بر ضرورت رعایت اصول اخلاقی و موازین قانونی و همچنین اخلاص در رفتار و کردار بعنوان مهمترین ارکان موفقیت یک وکیل در حوزه کار و فعالیت تأکید و تصریح کرد:رعایت اخلاق هم برای وکیل و هم برای قاضی الزامی است چراکه این مؤلفه رفتاری و شخصیتی می‌تواند علاوه بر آثار و برکات دنیوی با تجلی عملکرد‌ها در افکار عمومی، سعادت دنیوی و اخروی را نیز تضمین کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین براتی زاده گفت:باید کارکرد‌های نظام قضایی با وکلا مبتنی بر اصول و موازینی باشد که در نتیجه تعامل و هم افزایی بهتر و بیشتر، مسیر ارائه خدمت شایسته و خالصانه به مردم با سهولت و سرعت امکان پذیر باشد و این روند تسهیل شود.

 وی ضمن توصیف ماهیت روابط وکلا با سازوکار رسیدگی‌های قضایی و فرایند دادرسی افزود:نوع رابطه یک وکیل با نظام دادرسی، قضات، جامعه و موکل باید به نحوی ساماندهی و تنظیم شود که در ارزیابی عملکردی بتوان به آن نمره قبولی داد.

رئیس کل دادگستری استان اظهار کرد: در تعریف نوع ارتباط وکیل با فرایند داردرسی انتظار می‌رود وکلا با اقدام و عمل خود این روند را که به لحاظ طبیعت و ماهیت رسیدگی‌های قضایی ممکن است فی نفسه با اطاله دادرسی مواجه شود، پیچیده‌تر نکنند.

وی بیان کرد:ارتباط وکیل با موکل نیز باید صادقانه و در عین حال شفاف و روشن و فاقد نقاط مبهم و تاریک باشد بطوریکه بتواند دورنمایی واقعی و دقیق از روند رسیدگی و پیشرفت کار و احتمال نتیجه گیری را در اختیار موکل قرار دهد و او را دچار سردرگمی نکند چراکه عدم شفافیت می‌تواند هزینه‌های مادی و معنوی ناشی از رفتار ناصواب یک وکیل را بطور قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد.

رئیس کل دادگستری استان در توصیف آثار متأثر از  نوع و ماهیت ارتباط بین قاضی و وکیل عنوان کرد:این رابطه باید احترام آمیز و در مدار قوانین و ضوابط پیش بینی شده باشد و انتظارات و توقعات نیز بر همین اساس منطبق و تنظیم گردد و شایسته است هم وکیل حرمت قاضی را نگاه دارد و رفتاری خارج از موازین قانونی که ممکن است با حواشی متعددی نیز توأم باشد از او سرنزند و هم قاضی با در نظر گرفتن شأن و جایگاه یک وکیل مطابق مقررات قانونی به او پاسخ دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین براتی زاده در ادامه رابطه بین وکیل و جامعه را نیز بسیار مهم و با اهمیت دانست و اظهار کرد: این رابطه عمدتاً مقام، موقعیت و منزلت اجتماعی یک وکیل را در جامعه به تصویر می‌کشد لذا در ابعاد شخصیتی رفتار فرد فرد وکلا می‌تواند تنظیم کننده و تعیین کننده محاسبات و معادلات ذهنی افراد مختلف جامعه  باشد و تصورات کلی جامعه از وکلا را ترسیم و تعریف کند.

وی افزود: وکلای دادگستری باید بیشتر مراقب اعمال و رفتار خود در بین مردم باشند و  قبل از هرچیز از شأن و جایگاه بالایی  که در جامعه دارند  بدرستی صیانت کنند.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×