» جامعه » ماجرای قبرهای جدید در بهشت زهرا+عکس
جامعه

ماجرای قبرهای جدید در بهشت زهرا+عکس

دی 29, 1402 0

به گزارش گروه شهری خبرگزاری فارس؛ آدم سالم هم نمی‌تواند بین قبرها در بهشت زهرا(س) راه برود چه برسد به معلولان و از پاافتادگان؛ اینها را مادرپیری می‌گویدکه «قبر دخترش را در بین کتبیه‌های رنگ و وارنگ بهشت زهرا گم کرده است.»

سال‌هاست که موضوع مناسب سازی قبور در بهشت زهرا رها شده و هرکس هر مدل که می‌خواهد، سنگ مزار برای محل دفن متوفی خود می‌سازد و همین موضوع مشکلاتی را در تنها گورستان رسمی تهران ایجاد کرده است؛ درست مانند آرامستان وادی‌السلام در عراق.

بهشت زهرا ۵۰ سال پیش با دفن محمدتقی خیال در قطعه ۱ ردیف ۱ شماره ۱ رسماً مورد بهره برداری قرار گرفت و در این سال‌ها ناهماهنگی زیادی در شکل ظاهری قبور رخ داد. در قطعه ۲۲۸ بهشت زهرا سنگ‌های قبور به قدری بزرگ است که امکان تردد وجود ندارد و خاکی بودن بین قبور هم مردم را دچار مشکل می‌کرد.

در حال حاضر قرار است الگوی مزار تغییر و با سنگ بتنی کف قطعه آماده و روی قبور هم یک قاب به اندازه ۵۰*۱۲۰ سانتی متر گذاشته شود؛ در پایین قبور هم امکان تردد فراهم می‌شود و فاصله بین قبور از ۲۰ سانتی به ۴۰ سانتی متر می‌رسد و دیگر سنگ قبرها به هم نمی‌چسبند.

بحث یکسان‌سازی قبور تنها مربوط به بهشت زهرا نمی‌شود بلکه مشکلی است که در گورستان‌های دیگر از جمله ابن باویه هم وجود دارد.

در حالی که یکی از شهروندان می‌گوید که «مدیران بهشت زهرا در حال اعمال سلیقه در شکل ظاهری قبور هستند» اما مدیر عامل سازمان بهشت زهرا شهر تهران جواد تاجیک به خبرنگار فارس می‌گوید «آیین نامه سنگ مزار تصویب شده و از این پس قبور جدید با ضوابط ساخته می شود» و دیگر کار سلیقه ای نیست و بر اساس مصوبه اقدام خواهیم کرد.

به گفته رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر تهران مهدی پیرهادی، باید ساماندهی و مناسب سازی قبور در چارچوب ضوابط اجرا و «بی‌نظمی و بی‌سامانی در سطح قطعات از بین برود.» شرایط باید به گونه‌ای شود که تردد سالمندان، جانبازان، معلولین، ناتوانان جسمی و … تسهیل شود.

پایان پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *