» قضائی » سال ۱۴۰۴ نقطه غایی ثبت هوشمند است
قضائی

سال ۱۴۰۴ نقطه غایی ثبت هوشمند است

اردیبهشت 13, 1403 0

معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت گفت: ما سال ۱۴۰۴ را به عنوان نقطه غایی ثبت هوشمند تلقی می‌کنیم اگرچه این راه راهی است ادامه دار و بدون پایان، اما امیدواریم مردم به زودی بتوانند از خدمات بسیار بزرگ پلتفرم کاتب بهره‌مند شوند.

خبرگزاری میزان – ستار هاشمی، معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با تاکید بر اینکه فناوری با هیچ کسی تعارف ندارد، گفت: فناوری مانند یک سیلی است که اگر کسی بخواهد در مقابل آن مقاومت کند، او را با خود خواهد برد. نگاه انفعالی در مقابل فناوری پاسخگو نیست. هویت بخشی به افراد، هویت بخشی به املاک و هویت بخشی به کسب و کار‌ها از موضوعات بسیار مهمی است که در ادبیات جهانی هم وجود دارد و شناخته شده است.

وی افزود: نکته بسیار مهمی که در بحث تحول دیجیتال باید مورد توجه قرار گیرد و ما هم همین نگاه را داریم این است که مردم باید اولویت شماره یک باشند به این معنی که باید از زاویه دید مردم به خدمات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نگاه کنیم بنابراین در این طرح تحولی به یک جمع بندی رسیدیم که پلتفرم خدمات دیجیتال ثبتی به نام کاتب را در دستور کار قرار دهیم.

هاشمی درخصوص نحوه عملکرد پلتفرم کاتب تصریح کرد: مهم‌ترین کارکرد پلتفرم کاتب این است که ما خدمات را ۷ در ۲۴ (۷ روز هفته، ۲۴ ساعته) به مردم عزیز ارائه خواهیم داد. این خدمات ارزان قیمت، در دسترس و انشالله همراه با رضایت خواهد بود. کسب رضایت مردم موضوعی بود که در بهره‌روی به آن توجه ویژه‌ای داشتیم. نکته مهم دیگر استفاده از محور هوش مصنوعی به عنوان یکی از مظاهر فناوری‌های نوین است که زندگی بشر را عوض می‌کند.

معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت گفت: کاتب یکی از اتفاقات بسیار مهمی بود که درپی هم افزایی بین کانون سردفتران و دفتریاران و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور شکل گرفت. با این نگاه که اگر انتظار داریم خدمات قابل قبول و با کیفیت مناسب توسط دفاتر اسناد رسمی به مردم ارائه شود، ابزار آن را هم باید در خدمت‌شان قرار دهیم که امروز این ابزار فناوری است.

وی با بیان اینکه ورود موثر کانون سردفتران و دفتریاران به این فضا به شدت راه گشا بود، افزود: در بحث خدمات دیجیتال آنچه مردم در زندگی خود حس می‌کنند این است که خدمات ما در کل کشور گسترده شده و مخاطب ۸۰ میلیون نفری پیدا کرده است.

هاشمی اظهار کرد: نکته دیگر که باید به آن اشاره کنم این است که پلتفرم کاتب زایشی است؛ یعنی خلق می‌کند. نگاه من این است که خدمات دیجیتال ثبتی علاوه بر اینکه خدمات خودکاربری و الکترونیکی ارائه خواهد داد، قطعا خدمات جدیدی هم خلق خواهد کرد. در اینجا باید نگاه کنیم به خدمات بانکی که در ابتدا نگاه این بود که اگر بانکداری الکترونیکی داشته باشیم، شعبات بانکی موضوعیت نخواهند داشت، اما شواهد چیز دیگری را نشان می‌دهد؛ نه تنها فعالیت بانک‌ها محدود نشد بلکه شاهد این هستیم که خدمات‌شان گسترش پیدا کرد.

معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت گفت: فکر می‌کنم باتوجه به ماهیت خدمات ثبتی و اهلیتی که وجود دارد، سطح خدمات ما ارتقا پیدا خواهد کرد، خدمات جدیدی تعریف می‌شود و عزیزانی که در این فضا متخصص هستند حتما کارشان رونق پیدا خواهد کرد.

وی افزود: زمانی که سندی را تنظیم می‌کنیم به عنوان مثال یک سند قطعی غیرمنقول بعد از اینکه فرد از دفترخانه خارج می‌شود از آن سند جدا خواهد شد و ارتباطی با آن ندارد. آیا نیاز‌های فرد تمام شده است؟ یعنی به محض اینکه سند تنظیم شود، دیگر کاری با آن نداریم؟ اینگونه نیست. فرد بلافاصله نیاز‌هایی دارد که ما می‌توانیم در کنار او قرار بگیریم. یکی از این نیازها، حمل و نقل است. ممکن است فرد به علت نیاز مالی، خانه‌اش را جابجا کند. ما پلتفرم‌هایی داریم که به صورت برخط تسهیلات ارائه می‌دهند. نیاز دیگر این است که ممکن است فرد برای به روزآوری و نوسازی منزل خدماتی بخواهد. می‌خواهم بگویم برای افرادی که به پلتفرم کاتب وارد می‌شوند در تعامل با سایر پلتفرم‌ها، چه ارزش افزوده، آرامش و اعتمادی ایجاد می‌شود. هدف این است که حال فرد خوب شود، وقتی حال مردم خوب شود تعداد معاملاتشان هم بیشتر می‌شود.

هاشمی تاکید کرد: ما سال ۱۴۰۴ را به عنوان نقطه غایی ثبت هوشمند تلقی می‌کنیم اگرچه این راه راهی است ادامه دار و بدون پایان. جا دارد به صورت ویژه از کانون سردفتران و دفتریاران به ویژه علی خندانی تشکر کنم، انصافا تمام قد همراه و همدل بود و مردانه پای این کار ایستاد. امیدواریم زحماتی که ایشان و همکارانشان کشیدند، به مقصد برسد و مردم بتوانند از عواید این اتفاق بزرگ، بهره کافی ببرند.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×