» قضائی » رویکرد پیشگیرانه دستگاه قضایی در تخلفات انتخاباتی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان
قضائی

رویکرد پیشگیرانه دستگاه قضایی در تخلفات انتخاباتی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

اسفند 2, 1402 0

به گزارش خبرگزاری مهر، حاجی رضا شاکرمی، در مراسم تکریم و معارفه دادستان عمومی و انقلاب شهرستان پردیس، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را یکی از قوانین مترقی و بسیار پیشرفته دنیا دانست و افزود: در فصول مختلف قانون اساسی به کرامت انسانی، حقوق طبیعی، حقوق شهروندی، بهداشت و آموزش حفظ حیثیت و حقوق مردم اشاره شده است.

وی ادامه داد: در این قانون برخی از اصول مورد تاکید قرار گرفته و پررنگ شده است از جمله: اصل برائت، که بر اساس آن هیچ فردی را در ایران اسلامی، نمی‌توان مورد مجازات قرار داد، مگر آنکه خلاف و جرم وی اثبات شود.

قائم مقام دادگستری کل استان تهران گفت: فعالیت‌های دستگاه قضائی را خطیر و دارای اهمیت فراوان ارزیابی کرد و گفت: رسیدگی به پرونده‌های قضائی از جمله تحقیق، تعقیب و رسیدگی به جرایم تعطیل بردار نبوده و تراکم کار در قوه قضائیه بسیار زیاد است.

شاکرمی همکاری مردم را در ایفای نقش دستگاه قضائی در زمینه‌ها و موضوعات مهم مؤثر دانست و از مردم خواست تا با انجام وظایف اجتماعی و مدنی خود به دستگاه قضائی کمک کنند از جمله در احیا فریضه امر به معروف و نهی از منکر، ایفای نقش در تحکیم بنیان خانواده، در جامعه، آموزش، بهداشت، حفظ محیط زیست و حفظ حقوق شهروندی و حقوق عامه موضوعاتی بود که توسط وی برشمرده شد.

وی در ادامه به تشریح برخی از وظایف و اختیارات دادستان پرداخت و گفت: اجرای قوانین و نظارت بر ترک فعل مدیران، رعایت و حفظ حقوق شهروندان و حقوق عامه، همزمان با اجرای قوانین از جمله وظایفی است که مسئولیت و نظارت بر آن‌ها با دادستان است.

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران حضور مردم در پای صندوق‌های رأی را باعث یاس و ناامیدی دشمنان دانست و گفت: قطعاً مردم با حضور خود در پای صندوق‌های رأی، حماسه آفرینی خواهند کرد.

وی رویکرد دستگاه قضائی در بحث تخلفات انتخابات را پیشگیرانه عنوان کرد و گفت: مقوله‌های پیشگیری و آگاهی بخشی را برای جلوگیری از وقوع تخلف یا جرم در اولویت است و در مرحله بعدی تذکر و یا هشدار قرار می‌گیرد.

وی افزود: در ابتدا هشدار، آگاهی بخشی و یادآوری قوانین و وظایف برای کاندیداهایی که مرتکب تخلف شوند، صورت می‌پذیرد و در مرحله آخر هم اگر جرمی اتفاق بیفتد دستگاه‌های قضائی به وظیفه قانونی خود عمل می‌کند.

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: موضوعاتی که طبق قانون به عنوان تخلف یا جرم انتخاباتی محسوب می‌شود توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم احصا شده و این روزها از طریق پیامک اطلاع رسانی می‌شود.

شاکرمی توضیح داد: مواردی نظیر تبلیغات زود هنگام، نحوه هزینه کرد کاندیداها، نوع و نحوه تبلیغات، نوع گفتمان وعده‌ها در قالب پیام کوتاه و سایر درگاه‌های موجود، اطلاع رسانی می‌شود.

وی گفت: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران با ایجاد بستر مناسب درون سازمانی، موضوعات مرتبط با انتخابات را با همکاری دادستان‌ها، رؤسای دادگستری و سایر مسئولان در سطح استان رصد می‌نماید که با انعکاس به استان، تدابیر قضائی لازم در راستای قوانین انجام می‌شود.

شاکرمی با بیان اینکه تغییرات و تحولات لازمه هر مجموعه‌ای است، توضیح داد: ارتقا و تغییر و تحول، موجب پویایی در دستگاه خواهد شد و قطعاً ادامه خواهد یافت.



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×