» جامعه » روایت یک معلم مبارز از دوران قبل از انقلاب؛ از تشویق فرزند افسران ارتش به حجاب تا تعجب ساواکی‌ها از باسوادبودن مخالفان رژیم پهلوی
جامعه

روایت یک معلم مبارز از دوران قبل از انقلاب؛ از تشویق فرزند افسران ارتش به حجاب تا تعجب ساواکی‌ها از باسوادبودن مخالفان رژیم پهلوی

بهمن 23, 1402 0

گفت‌وگو|

یک معلم مبارز به مرور فعالیت‌های علمی و سیاسی خود در دوران قبل از انقلاب پرداخت و گفت: در حال حاضر لازم است تا معلم‌ها و اساتید دانشگاه با تمام ظرفیت بر مسائل اعتقادی کار کنند چراکه می‌توان بسیاری از این مسائل را از طریق منطق علمی ثابت کرد.

خبرگزاری میزان – منظر خیر یکی از معلمان مبارز در دوران پیش از انقلاب است که از ابتدا با راه امام آشنا بود و همراه با خانواده‌اش در اعتراض‌های خرداد ۴۲ مشارکت داشت. او تدریس را از سال ۴۹ و هنگامی که حدود ۱۹ سال سن داشت، آغاز کرد و همزمان در رشته اقتصاد دانشگاه تهران نیز تحصیل می‌کرد.

این معلم که درس‌های هندسه و ریاضی را تدریس می‌کرد و سابقه تدریس شیمی، هنر، جغرافیا را نیز داشت در گفت‌‎وگو با میزان درباره روز‌های تدریسش در دوران قبل از انقلاب گفت: در آن دوران تلاش می‌کردم تا تدریسم برای دانش‌آموزان هدف‌دار و کاربردی باشد تا وجودشان غنی و فکرشان قوی شود، در مدرسه هم دانش‌آموزان و هم معلمان درباره موضوع‌های مختلف تحقیق و در مناسبت‌های دینی برنامه‌های مذهبی برگزار می‌کردیم.

وی با بیان اینکه در مدرسه تلاش می‌کردیم از طریق منطق علمی مسائلی نظیر حجاب، زوجیت و ارتباط زن و مرد را برای دانش‌آموزان توضیح دهیم، افزود: مدرسه ما افراد مهمی از جمله شهید محبوبه دانش، رضوانه دباغ، مرضیه وحید دستجردی و بسیاری از افراد تاثیرگذار دیگر را به جامعه تحویل داده است.

وی ادامه داد: لازم است در حال حاضر نیز بر آرمان‌های امام راحل تاکید بیشتری شود، باید معلم‌ها و اساتید دانشگاه با تمام ظرفیت بر مسائل اعتقادی کار کنند چراکه جوانان ما بسیار منطقی هستند و می‌توان بسیاری از مسائل اعتقادی از جمله حجاب را از طریق علم ثابت کرد و در جامعه جاانداخت. باید در این باره کار شود و رسانه‌ها نیز باید توجه بیشتری به اینگونه موضوع‌ها داشته باشند، همچنین لازم است فرموده‌های رهبر انقلاب عملیاتی شود تا سیستم آموزشی بهتری داشته باشیم و افرادی تاثیرگذار بسیاری به جامعه تحویل دهیم.

خیر در توصیف دوران مبارزاتی خود با رژیم پهلوی توضیح داد: مدتی در مدرسه‌ای کار می‌کردم که فرزندان افسران ارتش در آنجا تحصیل می‌کردند و در آن مدرسه توانستم تاثیر مثبتی بر دانش‌آموزان بگذارم و با وجود مخالفت‌های خانواده‌هایشان آن‌ها را به داشتن حجاب تشویق کنم. پس از آشنایی با شهید رجایی در مدرسه رفاه که اغلب فرزندان زندانیان سیاسی در آن تحصیل می‌کردند مشغول تدریس شدم و تحت تعقیب و تحت نظر قرار گرفتم، به همین دلیل خانه را از اعلامیه‌ها پاکسازی کردم، اما با این وجود ساواک در یک شب حدود ۸ معلم این مدرسه را در خانه‌هایشان دستگیر کرد و من نیز توسط ساواک دستگیر و به مدت یک‌سال زندانی شدم، ۴۰ روز در کمیته شهربانی که در حال حاضر موزه عبرت است بودم و پس از آنجا به زندان قصر رفتم.

وی با بیان اینکه اغلب ساواکی‌ها گمان می‌کردند مخالفان رژیم بی‌سواد هستند و با دیدن مدرک لیسانس من تعجب کرده بودند، افزود: از آنجایی که می‌دانستم ممکن است روسریم از بگیرند با وجود اینکه مرداد ماه بود چند روسری به گردن و کمرم بستم تا اگر روسری را از من گرفتند بی حجاب نباشم و همین گونه هم شد؛ تمام روسری‌ها را از من گرفتند اما از آنجایی که در زیر لباس‌هایم باز هم لباس داشتم، با استفاده از آن لباس‌ها حجابم را رعایت کردم. جرم ما در آن دوران خودسازی و آگاه کردن دانش‌آموزان بود.

انتهای پیام/

 

 



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×