» قضائی » رئیس قوه قضاییه ایجاد هم‌گرایی، هم‌افزایی و تعامل میان قوا را مدنظر قرار داده است
قضائی

رئیس قوه قضاییه ایجاد هم‌گرایی، هم‌افزایی و تعامل میان قوا را مدنظر قرار داده است

اردیبهشت 5, 1403 0

مدیرکل دفتر مجلس و نمایندگان قوه قضاییه گفت: رئیس قوه قضاییه ایجاد هم‌گرایی، هم‌افزایی و تعامل میان قوا را مدنظر قرار داده است به همین منظور در مجلس یازدهم تفاهم‌نامه‌ای میان قوه قضاییه و قوه مقننه تنظیم شده است.

محمد حسن پیرزاده، مدیرکل دفتر مجلس و نمایندگان قوه قضاییه در گفت‌وگو با میزان درباره دیدار رئیس قوه قضاییه با منتخبان مجلس دوازدهم، اظهار کرد: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری پس از انتخابات مجلس دوازدهم مبنی بر اینکه همگی باید به سوی خدمت به مردم و رفع مشکلات آن حرکت کنند همچنین در راستای سیاست‌های کلی و راهبردی ریاست قوه قضاییه در دوره مدیریت تحول و تعالی، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ایجاد هم‌گرایی، هم‌افزایی و تعامل میان قوا را مدنظر قرار داده است به همین منظور در مجلس یازدهم تفاهم‌نامه‌ای میان قوه قضاییه و قوه مقننه تنظیم شده است.

وی افزود: در این تفاهمنامه کارگروه‌های متشکل از نمایندگان استان‌ها، مسئولان قضایی در استان‌ها و کارگروه مرکزی در تهران پیش‌بینی شده است تا براین اساس زمینه تعامل، گفتگو و رفع مشکلات مردم در حوزه‌های ملی و استانی در این کمیسیون‌ها مطرح شود در همین راستا طی چند سال گذشته توانسته ایم جلسات بسیاری با نمایندگان مجلس برگزار کنیم همچنین هرساله ۲ نشست مشترک به مناسبت هفته قوه قضاییه و روز تشکیل مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود تا مشکلات بیان و راه حل رفع آن مطرح شود. مجلس همکاری و همراهی خوبی با همکاری دولت در جهت بخشی از کمبود‌های قوه قضاییه در دستور کار خود داشته است.

پیر زاده گفت: با توجه به اینکه ریاست قوه قضاییه ادامه روند تعاملی میان قوه قضاییه و قوه مقننه را مدنظر دارند بنابراین امروز جلسه و نشست مشترک و تعاملی را با منتخبان مردم در مجلس دوازدهم که در خرداد ماه آغاز به کار خواهند شد برگزار کردند تا مطالبات، مشکلات و دغدغه‌های مردم از طریق نمایندگان ملت منعکس شود و رئیس قوه قضاییه  از زبان نمایندگان منتخب مردم در جریان مشکلات قرار گیرند. 

مدیرکل دفتر مجلس و نمایندگان قوه قضاییه گفت: در این نشست بیش از ۱۲۰ نفر از نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم حضور داشتند که یک نوع مشارکت حداکثری و حضور پر رنگی بود و نشان دهنده این است که نمایندگان مجلس با برنامه‌های تعاملی و رویکرد قوه قضاییه آشنا هستند و علاقه‌مندند این مسیر همچنان ادامه پیدا کند.

پیر زاده بیان کرد: در دیدار رئیس قوه قضاییه با منتخبان مجلس دوازدهم حدود ۳۰ نفر از نمایندگان مشکلاتشان را در حوزه ملی، محلی، دغدغه کشور، مسائل اقتصادی، مشکلات معیشتی مردم، بحث‌های سرمایه‌گذاری، تولید و کارآفرینی، خصوصی‌سازی و مطالب فرهنگی مطرح  و در نهایت نمایندگان منتخب در خصوص تحقق شعار سال ۱۴۰۳ اعلام همکاری کردند. مباحث و موضوعاتی که رئیس قوه قضاییه در این دیدار مطرح کردند مورد استقبال منتخبین مجلس قرار گرفت.

وی ادامه داد: منتخبان مجلس دوازدهم از جلسه‌ای که امروز تشکیل شد رضایت داشتند و تقاضا داشتند که همچنان مسیر تعاملی گفتمان  برای تحقق ادراک مشترک از مشکلات و نارسایی‌هایی که ممکن است  در بخش‌های مختلف کشور وجود داشته باشد ادامه پیدا کند. در هیچ دوره‌ای نشست‌هایی با این تعداد برگزار نمی‌شود و در هیچ دوره‌ای تفاهمنامه‌ای با مجلس نداشتیم.

مدیرکل دفتر مجلس و نمایندگان قوه قضاییه گفت: قوه قضاییه در جهت تحقق خواسته‌های به حق مردم که از طریق نمایندگان منتقل می‌شود نفش موثری دارد همچنین قوه قضاییه در جهت کاهش هزینه‌های اداره کشور، حکمرانی مطلوب و افزایش راندمان در تمامی ارکان نظام می‌تواند حامی و پشتیبان تصمیمات و مجری قوانین مورد نیاز مصوب مجلس و نظارت بر حسن اجرای قانون باشد. 

وی افزود: قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی به موجب قانون اساسی هر دو ماموریت مشترک بحث نظارتی را بر عهده دارند بنابراین می‌توانند در جهت همگرایی، همپوشانی و کمک به تقویت اصل حاکمیت قانون، احقاق حقوق مردم، تضمین حقوق مردم، حمایت از محرومان و مستضعفین، جلوگیری و پیشگیری از فساد در نهایت رضایتمندی مردم و اداره مطلوب کشور ایفای نقش کنند.

پیرزاده اظهار کرد: منتخبان مجلس دوازدهم  در این دیدار رویکرد‌های تعاملی و رویکرد احقاق حقوق مردم در دوره جدید قوه قضاییه و تلاش برای حل مشکلات مردم و استماع نظرات دیدگاه‌های مختلف در جامعه را ستودند.

وی ادامه داد: با توجه به تعاملات قوه قضاییه در دوره مجلس یازدهم با مجلس شورای اسلامی و آثار مثبت این تعاملات در جهت تحقق ادراک مشترک از مشکلات کشور و کمک قوه قضاییه به تصویب قوانین مورد نیاز و  نظارت و تضمین  اجرای قوانین مصوب مجلس در جلسات مشترکی که برگزار شد امیدواریم که با استمرار این روند در مجلس دوازدهم  رفع مشکلات مردم در کشور با کمترین هزینه‌ها انجام شود.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×