» جامعه » دستاوردهای اورژانس تهران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی؛ از افزایش تعداد پایگاه‌ها تا ایجاد طرح‌های ویژه پزشکی
جامعه

دستاوردهای اورژانس تهران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی؛ از افزایش تعداد پایگاه‌ها تا ایجاد طرح‌های ویژه پزشکی

بهمن 27, 1402 0

گفت‌وگو|

معاون فنی و عملیات اورژانس استان تهران به بیان توضیحاتی درباره دستاوردهای اورژانس تهران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت.

اسماعیل فراهانی در گفت‌وگو با میزان درباره دستاورد‌های اورژانس استان تهران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: اورژانس پیش بیمارستانی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفته، اما این سازمان پس از پیروزی انقلاب با پیشرفت‌های چشمگیری همراه بوده که از جمله آن‌ها می‌توان به توسعه خدمات اورژانس پیش بیمارستانی اشاره کرد، تعداد پایگاه‌های اورژانس هم در شهر‌ها و هم در جاده‌ها افزایش قابل توجهی داشته و امروز در استان تهران با پایگاهی که در دهه مبارک فجر افتتاح کردیم ۲۹۷ پایگاه اورژانس داریم.

وی ضمن اشاره به ایجاد پایگاه اورژانس هوایی در سال‌های پس از انقلاب و در  اختیار داشتن ۲ بالگرد و یک بال ثابت امدادی در اورژانس استان تهران ادامه داد: پیشرفت دیگر اورژانس پیش‌بیمارستانی در سال‌های پس از انقلاب توسعه ناوگان موتورلانس است که پیش از انقلاب وجود نداشته است و در حال حاضر ۲۰۱ دستگاه موتورلانس در استان تهران در حال ارائه خدمات است.

معاون فنی و عملیات اورژانس استان تهران با بیان اینکه طرح‌های ویژه پزشکی از راه دور و طرح ۲۴۷ برای مدیریت درمان بیماران سکته حاد قلبی پس از پیروزی انقلاب شکل گرفته است و به وسیله آن خدمات ویژه‌ای به این بیماران ارائه می‌شود، افزود: همچنین طرح ۷۲۴ برای مدیریت درمان بیماران سکته حاد مغزی و برای خدمت رسانی به این بیماران در سال‌های پس از انقلاب ایجاد شده است.

فراهانی ضمن بیان اینکه به‌کارگیری نیروی انسانی تخصصی و آموزش دیده در رابطه با خدمات اورژانس که تحصیلات دانشگاهی دارند از جمله اقداماتی است که پس از انقلاب صورت گرفته، عنوان کرد: پیش از انقلاب خودرو ارتباطات سیار و فرماندهی عملیات نداشتیم و این در حالیست که این خودرو‌ها بعد از انقلاب در حال تجهیز و بهره‌برداری‌اند و در مناسبت‌های مختلف خدمات بسیار خوبی را ارائه می‌دهند و در بحران‌ها و حوادث غیرمترقبه نقش بسیار موثری را ایفا می‌کنند.

وی با اشاره به توسعه شبکه ارتباطی بی‌سیم اورژانس ادامه داد: این شبکه پس از انقلاب توسعه پیدا کرده و بروز شده است. همچنین پس از انقلاب دیسپچ تخصصی قلب ایجاد شده و متخصص قلب در اداره ارتباطات اورژانس مستقر شده‌اند.

معاون فنی و عملیات اورژانس استان تهران گفت: پوشش خدمات فوریت‌های پزشکی در حال حاضر در اقصی نقاط استان تهران و حتی در دورافتاده‌ترین روستا‌ها نیز با همان کیفیتی که در شهر تهران ارائه می‌شود، وجود دارد. همچنین به‌کارگیری سیستم اتوماسیون عملیاتی نیز در سال‌های بعد از انقلاب شکل گرفته و به وسیله آن ماموریت‌های ما از کاغذی به الکترونیکی درآمده و تبادل داده از طریق اپراتور‌های تلفن همراه در اختیار ما قرار گرفته و کل مستندات ماموریت‌های اورژانس در بستر الکترونیکی ثبت و ضبط می‌شود.

فراهانی توضیح داد: ناوگان اتوبوس آمبولانس نیز در سال‌های بعد از انقلاب توسعه پیدا کرده و ما هم به عنوان درمانگاه سیار و هم برای انتقال مجروحان و مصدومان با تعداد بالا از آن استفاده می‌کنیم. همچنین آموزش همگانی که برای آگاهی در مورد انجام اقدام‌های اولیه هنگام مواجهه با حوادث و سوانح توسط معاونت آموزش سازمان اورژانس انجام می‌شود، در سال‌های بعد از انقلاب صورت گرفته است.

وی درباره زمان رسیدن اورژانس بر بالین بیمار بیان کرد: توسعه ناوگان موتورلانس در کاهش زمان رسیدن اورژانس بر بالین بیماران تاثیر بسزایی داشته است و در حال حاضر زمان رسیدن موتورلانس ۱۲ دقیقه و ۳ دهم ثانیه است که با استاندارد ابلاغی قوانین بالادستی مطابقت دارد.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×