» قضائی » توقیف وسایل نقلیه باید به صورت قاعده‌مند صورت گیرد
قضائی

توقیف وسایل نقلیه باید به صورت قاعده‌مند صورت گیرد

تیر 24, 1403 0

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی با اشاره به توقیف وسایل نقلیه گفت: در توقیف وسایل نقلیه باید یک بازنگری جدی وجود داشته باشد و این روند باید با قاعده‌مندی و دستورالعمل‌های جدی صورت گیرد.

خبرگزاری میزان – اولین جلسه کمیته راهبری قضایی – انتظامی آذربایجان غربی با حضور عتباتی رئیس کل دادگستری استان، مجیدی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اعضای شورای قضایی و فرماندهان انتظامی و نیز حضور ویدیو کنفرانسی روسا، دادستان‌ها و فرماندهان انتظامی حوزه‌های قضایی استان در محل سالن جلسات مجتمع الغدیر فرماندهی انتظامی برگزار شد.

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی در این جلسه با تسلیت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان بیان داشت: ویترین ایجاد، تولید و ارتقای امنیت دو مجموعه قضایی و انتظامی هستند و باید این دو مجموعه برای ایجاد امنیت در میدان باشند و دیگر مجموعه‌ها را پای کار بکشند.

عتباتی با اشاره به اهمیت کمیته راهبری قضایی – انتظامی گفت: در جلسات کمیته راهبردی است که مباحث و مشکلات در قالب آمار به صورت ریز مطرح و با تعامل و توافق و پیگیری از ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی جلوگیری می‌شود، از این رو باید این جلسه هر دو ماه یکبار برگزار شود خصوصاً در موضوع پیشگیری از جرایم علیه اموال و مالکیت که رو به گسترش است تدبیری اتخاذ شود.

رئیس کل دادگستری استان در ادامه به سازش ۵۸ درصدی موضوعات ارجاع شده به واحد‌های مددکاری کلانتری‌ها در سه ماهه اول سال اشاره کرد و بیان داشت: در سه ماهه اول سال ۸۵۵۸ مورد اختلاف مردم به واحد‌های مددکاری کلانتری‌ها ارجاع شده که از این تعداد ۵۰۰۵ مورد با سازش خاتمه یافته است و این سازش‌ها کمک بزرگی برای مجموعه قضایی و انتظامی است چرا که باعث می‌شود تحقیقات و رسیدگی در پرونده‌های مهم با دقت بیشتری صورت پذیرد.

وی در ادامه به موضوع تعیین تکلیف خودرو‌های رسوبی و توقیفی در پارکینگ‌ها نیز پرداخت و گفت: یکی از دغدغه‌های مهم دستگاه قضایی استان خودرو‌های رسوبی و توقیفی در پارکینگ‌های استان است که از مهرماه سال گذشته به این موضوع ورود جدی داشته و اقدامات مهمی در راستای تعیین تکلیف این خودرو‌ها انجام داده است از جمله این اقدامات تعیین تکلیف بیش از ۱۰۰۰ دستگاه خودرو و ۴۰۰۰ دستگاه موتورسیکلت رسوبی از طریق فروش توسط بنیاد تعاون فراجا و ترخیص ۲۰۰۰ دستگاه خودرو با مشارکت پلیس تخصصی بوده است.

وی افزود: باید در توقیف وسایل نقلیه تجدیدنظر و بازنگری جدی به این امر داشت و در این روند حتماً توقیف‌ها قاعده‌مند و با رعایت تمامی دستورالعمل‌ها و قوانین بوده و دارای پیوست قضایی باشند و همچنین در تعیین تکلیف خودرو‌ها اولویت وسائط نقلیه فرسوده و خارج از چرخه باشد.

عتباتی در پایان تاکید کرد که مردم از مجموعه‌های قضایی و انتظامی برقراری و حفظ امنیت را می‌خواهند از این رو باید به مانند همیشه تلاش کرد با غیرت و تعهدی که کارکنان این دو مجموعه دارند امنیت پایدار را در جامعه برقرار کرد تا مردم احساس امنیت داشته باشند.

مجیدی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان نیز در این جلسه با اشاره به دستورالعمل ساماندهی خودرو‌های توقیفی و رسوبی ابلاغی از قوه قضاییه بر ضرورت قاعده‌مندسازی و ایجاد فرایند واحد در این خصوص تاکید کرد.

مجیدی همچنین با اشاره به رشد ۴ درصدی جلب محکومین بیان داشت: اثبات یک رفتار مجرمانه پیچیدگی‌های خاصی داشته و زمان بر است و زمانی که پس از طی فرایند دادرسی به حکم قضایی ختم می‌شود، زمانی احقاق حق اتفاق می‌افتد که این حکم اجرا شود و لازمه آن دستگیری مجرم است از این رو باید تمام تلاش در راستای جلب محکومین صورت پذیرد.

سردار جهانبخش فرمانده انتظامی استان نیز در ابتدای جلسه ضمن خوشامدگویی تاکید کرد که مجموعه‌های قضایی و انتظامی دو مجموعه در هم تنیده از لحاظ ساختاری برای جلوگیری از هنجار شکنی هستند و با همراهی خوبی که بین دو مجموعه ایجاد شده، با اقدامات مجموعه انتظامی و پشتیبانی‌های دستگاه قضایی، استان آذربایجان غربی در سال ۱۴۰۲ یکی از بهترین رتبه‌های کشوری را در انضباط بخشی کسب کرده است.

در ادامه این جلسه شش دستور جلسه که سه مورد مربوط به دستگاه قضایی و سه مورد مربوط به مجموعه انتظامی بود مطرح که مسئولان و فرماندهان مربوطه گزارشی در مورد آن‌ها ارائه و پس از ارائه نقطه نظرات و دیدگاه‌های اعضا، مصوباتی به تصویب رسید.

شایان ذکر است در پایان این جلسه تفاهم‌نامه‌ای بین معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان و رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی استان با موضوع بهره مندی از ظرفیت موجود طرفین به منظور پیشگیری، کنترل و کاهش جرایم و آسیب‌های اجتماعی، همچنین اصلاح و باز اجتماعی کردن مجرمان و کنترل مجرمین حرفه‌ای و سابقه دار به امضا رسید.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×