» قضائی » تاثیر اقدامات مردمی در جلوگیری از تخلفات زیست محیطی
قضائی

تاثیر اقدامات مردمی در جلوگیری از تخلفات زیست محیطی

بهمن 4, 1402 0

دانستنی های حقوقی

طبق اصل ۱۵۶ قانون اساسی یکی از تکالیف اصلی و مهم قوه قضاییه پیشگیری از وقوع جرم است که تخلفات زیست محیطی هم یکی از این جرایم است.

خبرگزاری میزان– طبق اصل ۱۵۶ قانون اساسی یکی از تکالیف اصلی و مهم قوه قضاییه پیشگیری از وقوع جرم است که تخلفات زیست محیطی هم یکی از این جرایم است.
محمدصالح کاویانی جانشین دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اشتهارد در گفتگو با میزان به تشریح نقش و تاثیر مردم در جلوگیری از تخلفات زیست محیطی پرداخته و بیان می دارد: پیشگیری مردمی اساساً یک موضوع بر مبنای مطالبات اجتماعی است و حضور در تمامی مراحل دادرسی علاوه بر مسئولیت آفرینی، دارای دو شاخصه اصلی مشارکت و تعامل با حاکمیت است، با این وجود نقش سامانه سجام در این بین می‌تواند بر کاهش جرائم و آسیب‌های اجتماعی و النهایه یکی از راهکار‌های مقابله با جرائم باشد، با توجه به این که هدف اصلی ما سالم ماندن محیط زیست می‌باشد، اگر در همان بدو امر محیط پیرامونی ما آلوده شود و سپس در صدد رفع و تقابل با آن باشیم، به هدف غایی خویش نائل نخواهیم گشت.
این قاضی دادگستری افزود: فرآیند گزارش و چگونگی پیگیری شکایات در خصوص آلودگی ها، شکار، صید غیرمجاز و حیات وحش در حوزه محیط زیست علاوه بر سامانه فوق الذکر و سایر اقدامات پیشگیرانه در حوزه جرائم و تخلفات زیست محیطی، با نگاهی بر دستورالمعل‌ها و قوانین مرتبط به شرح ذیل می‌باشد.
لازم به ذکر است طبق اصل ۵۰ قانون اساسی، حفاظت از محیط زیست وظیفه عمومی است و در خصوص آلودگی و تخریب محیط زیست، صرف ممنوعیت آن اعلام شده و همانند سایر جرایم، مجازات ایجاد آلودگی زیست محیطی در ایران به قوانین مجازات و طبق ماده ۱۱ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، به سازمان حفاظت از محیط زیست واگذار گردیده است که عموم مردم به عنوان یک فرد مسئول نسبت به محیط زیست، جهت گزارش دهیِ جرایم زیست محیطی و پیگرد قانونی و مجازات ایجاد آلودگی زیست محیطی میتوانند از طرق مختلف از جمله موارد ذیل اقدام نمایند.

۱- تماس با سامانه ۱۵۴۰ زیست محیطی ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌ها که به صورت شبانه روزی جهت دریافت شکایات و رسیدگی به گزارشات برقرار و آنلاین میباشند. 

۲- طرح شکایت و پیگیری و مجازات ایجاد آلودگی زیست محیطی در دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان‌ها براساس اصول ۳۴ و ۵۰ قانون اساسی و مواد ۶۶ قانون آیین دادرسی کیفری و تبصره ۱ و ۲، ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ که برای افراد و سازمان های مردم نهاد در زمینه کیفری پیش بینی شده است و میبایست در لایحه شکوائیه تنظیمی ضمن ذکر مشخصات کامل شاکی (نام و نام خانوادگی، نام پدر، …)، موضوع شکایت، تاریخ و محل و ادله وقوع جرم و… مشخصات و نشانی مشتکی عنه (آلوده کننده خانگی – صنعتی و …) در صورت امکان درج گردد.

۳- تماس و یا مراجعه حضوری به اداره رسیدگی و پاسخگویی به شکایات مردمی مستقر در ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌ها و تعیین خسارات در حوزه محیط زیست.

۴- تماس و یا مراجعه حضوری به ادارات تابعه حفاظت محیط زیست شهرستان‌ها و اعلام موضوع شکایات زیست محیطی و یا گزارشات موثق قابل پیگیری حقوقی و قضایی.

۵- عموم مردم میتوانند به مرکز دبیرخانه کمیته سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم برای اعلام و پیگیری شکایات، ارائه پیشنهادات و گزارش‌های مردمی پیرامون سوء استفاده از مقام اداری، رشوه، نقض حقوق قانونی، تخریب محیط زیست و … مراجعه نمایند.

۶- اعلام گزارش تخلفات زیست محیطی به صورت الکترونیکی در سامانه جامع محیط زیست انسانی کشور با آدرس اینترنتی Iranemp.ir در حوزه آلودگی‌های آب – خاک – هوا و پسماند.

۷- عقد قرارداد وکالت با احدی از وکلای قوه قضاییه که دارای اطلاعات زیست محیطی بوده جهت تنظیم لایحه شکایت و پیگیری حقوقی و قضایی.

۸- اعلام و پیگیری جرائم زیست محیطی براساس مفاد ماده ۷۲۷ قانون مجازات اسلامی از طریق ادارات شبکه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مستقر در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها در صورتیکه تهدید علیه بهداشت عمومی متصور و محرز باشد و اشخاص دیگری اعم از حقیقی و یا حقوقی از این جرم متضرر شوند.

۹- مطابق ماده ۶۴ قانون آیین دادرسی کیفری، یکی از جهات قانونی شروع به تعقیب، اعلام جرم توسط ضابطان دادگستری، مقامات رسمی یا اشخاص موثق و مطمئن است.

انتهای پیام/ 



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×