» جامعه » با ما به داخل اهرام مصر بیایید+فیلم
جامعه

با ما به داخل اهرام مصر بیایید+فیلم

دی 10, 1402 0

به گزارش خبرنگار محیط زیست خبرگزاری فارس، یکی از بزرگ ترین و قدیمی‌ترین هرم‌ها از مجموعه اهرام مصر، هرم جیزه است. این هرم به نام‌هایی همچون هرم خوفو و خئوس هم شناخته می‌شود.این هرم در سال ۲۵۶۰ – ۲۵۸۰ پیش از میلاد در شهر قاهره مصر ساخته شده است و قدمتی طولانی دارد.

نمای بیرون هرم جیزه

هرم جیزه یا خوفو یکی از مرتفع‌ترین هرم های مصر به شما می‌آید و ارتفاعی نزیدیک به ۱۴۷ متر دارد.

هرم خوفو یکی از مرتفع ترین سازه های جهان به حساب می آمد اما امروزه به دلایل فرسایش‌هایی که داشته است ۱۰ متر از ارتفاع آن کاسته شده است.

نمای درون هرم جیزه

خوفو نام یکی از فرعون‌های مصر در دوران دودمان چهارم است که در سال ۲۵۸۹ قبل از میلاد به عنوان فرعون پذیرفته شد . دقیقا در زمانی که خوفو فرمانراوایی را به عهده داشت پروژه ساخت هرم نیز آغاز شد. صد هزار نفر کارگر ۲۰ سال تلاش کردند که سنگ‌های هرم را از معدن استخراج کنند و هرم را بنا کنند.

همچنین برای ساخت این هرم شگفت انگیز بیشت از ۲ ملیون سنگ استفاده شده است و هر سنگ وزنی بین ۲ تا ۳۰ تن را دارا است ، هر چند برخی از آن ها گاهی تا ۵۰ تن وزن دارند.

مصالح به کار رفته برای ساخت هرم جیزه

بلوک های سنگی که در ساخت این هرم به کار رفته اند از جنس «سنگ آهنگ تورا» بوده است که از معادن و رود های اطراف قاهره استخراج شده است. سنگ هایی که در این بنا یافت می شوند وزنی معادل ۲۵ تا ۸۰ تن وزن دارند و اعتقاد بر این است که ۸۰۰ کیلومتر دور تر از محل ساخت هرم حمل شده می باشد. مصریان باستان این سنگ ها را با کوبیدن قلم های چوبی  که با آب خیس شده  بودند را برش داده اند. زمانی که سنگ ها به قطعات با سایز مناسب می رسید توسط قایق در رودخانه نیل به محل ساخت هرم منتقل می شد.

هرم جیزه چه ویژگی هایی دارد؟

ساختن هرم همچنان یکی از عجایب نامعلوم جهان است.  برای ساخت این هرم از عدد طلایی یا دنباله فیبوناچی استفاده شده است. بعضی از قسمت های هرم ، خمیدگی دارد که با شعاع زمین تطابق داشته باشد و جالب است بدانید که این هرم در مرکزی ترین نقطه زمین قرار دارد که به موجب آن نور آفتاب به صورت عمودی بر روی این هرم می تابد.

هرم بزرگ جیزه سه قسمت دارد که در قسمت پایینی آن اتاق پادشاه وجود دارد. در اتاق پادشاه صندوقی از جنس گرانیت است که در ساخت آن از یاقوت کبود و برنز هم استفاده شده است. جالب است بدانید اندازه صندوق بزرگ تر از مسیرهای هرم می‌باشد لذا پیش بینی شده این صندوق در هنگام ساخت هرم در آن جا قرار داده شده است.

پایان پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *