» قضائی » ایجاد اشتغال برای ۳۵ درصد زندانیان استان ایلام/ ۱۰ نفر از مددجویان رای باز در کارخانه کود شهرستان دهلران مشغول به کارند
قضائی

ایجاد اشتغال برای ۳۵ درصد زندانیان استان ایلام/ ۱۰ نفر از مددجویان رای باز در کارخانه کود شهرستان دهلران مشغول به کارند

بهمن 23, 1402 0

گفت‌وگو|

مدیر بنیاد تعاون زندانیان استان ایلام گفت: مددجویان در داخل زندان در بخش کارگاهی واحد‌های تولیدی از قبیل قالی باقی، گونی بافی، چرم دوزی، نخ ریسی و نایلون و نایلکس که توسط کارآفرینان راه اندازی شده اند فعالیت دارند و در خارج از زندان ۱۰ نفر از مددجویان رای باز در کارخانه کود شهرستان دهلران مشغول به کار هستند.

خبرگزاری میزان – زندان باید بستری برای اصلاح مجرم باشد که یکی از لوازم آن حرفه‌آموزی و توانمندسازی زندانی است بنابراین آموزش یک حرفه و اشتغال در طول مدت حبس، علاوه بر آنکه می‌تواند برای زندانی زمینه‌ی یک حرفه در روز‌های پس از زندان را داشته باشد و همچنین معیشت خانواده او را نیز تا حد زیادی تأمین می‌کند. حرفه آموزی در زندان باعث می‌شود زندانی‌ها پس از آزادی، برای شروع یک زندگی سالم مشکل نداشته باشند، زیرا با حرفه و تخصصی که کسب کرده اند می‌توانند پس از دوره محکومیت مشغول به کار شوند.

محمد حیدری مدیر بنیاد تعاون زندانیان استان ایلام در گفت‌وگو با میزان، اظهار کرد: بنیاد تعاون زندانیان طی چندین سال سابقه با هدف اشتغال و کمک به معیشت خانواده زندانیان و بازگشت مجدد آن‌ها به جامعه تأسیس شده است. این نهاد عام المنفعه بدون دریافت بودجه‌های دولتی به صورت خودگردان خدماتی را در داخل، پیرامون و بیرون از زندان‌های کشور اداره می‌کند.

وی افزود: ۱۴۰ نفر از مددجویان زندان استان ایلام مشغول به کارند. بنیاد تعاون زندانیان استان ایلام شرکت خاصی در اختیار ندارد و بیش از ۳۵ درصد زندانیان واجد شرایط کار و کسانی که برای اشتغال آمادگی دارند را در مجموعه‌های استان مشغول به کار کرده و درصدد است برای مابقی زندانیان اشتغال ایجاد کند.

مدیر بنیاد تعاون زندانیان استان ایلام گفت: مددجویان در داخل زندان در بخش کارگاهی واحد‌های تولیدی از قبیل قالی باقی، گونی بافی، چرم دوزی، نخ ریسی و نایلون و نایلکس که توسط کارآفرینان راه اندازی شده اند فعالیت دارند و در خارج از زندان ۱۰ نفر از مددجویان رای باز در کارخانه کود شهرستان دهلران مشغول به کار هستند.

حیدری اظهار کرد: عرضه محصولاتی را که با ایجاد کارگاه توسط کارآفرین تولید شده است را خود کارآفرین بر عهده دارد؛ و بنیاد تعاون در این زمینه کمک و همکاری دارد و محصولات اشتغال نشسته که توسط زندانیان تولید می‌شود از طریق شرکت حامی بازار در تهران عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: در خصوص فعالیت کشاورزی بنیاد تعاون استان زمین کشاورزی در اختیار ندارد و در همین زمینه با ادارات جهاد کشاورزی منابع طبیعی مکاتبات و رایزنی جهت اخذ زمین صورت گرفته است.

مدیر بنیاد تعاون زندانیان استان ایلام گفت: در حال حاضر پیشنهاداتی نیز در زمینه تسهیلات تبصره ۱۸ دریافت شده است با دعوت از کار آفرینان و ارائه طرح مورد نظر در داخل زندان پس از طبقه بندی با اولویت سنجی اداره کل زندان‌ها از این تسهیلات استفاده می‌کنند.

حیدری بیان کرد: بیشتر محصولات صنایع دستی از قبیل گیوه بافی، معرق کاری است و بنیاد تعاون همه ساله بخشی از عایدات خود را به انجمن حمایت از زندانیان اختصاص می‌دهد. هر اشتغال که برای مددجویان ایجاد شود قطعا کمک به خانواده زندانی نیز محسوب می‌شود، زیرا در شرایط عادی خانواده زندانی باید نیازمندی‌های روزمره‌ای که زندانی در داخل زندان دارد را تأمین کند و زندانی تا زمانی اشتغال نداشته باشد نیازمند خانواده است و با ایجاد اشتغال این روند معکوس می‌شود و زندانی نیاز خود در داخل زندان را برطرف میکند و مبلغی هم به خانواده پرداخت می‌کند.

وی افزود: زندانی یک واقعیت تلخ جامعه بشری است بدینوسیله اقداماتی در حوزه اصلاحی تربیتی حمایتی انجام شده که این اقدامات منجر به اصلاح و عملکرد رفتاری زندانیان شده است تا با پایان دوره محکومیتش از انجام مجدد جرم و ایراد خسارت به جامعه و افراد آن و از بازگشت مجدد آن‌ها به زندان جلوگیری می‌کند.

مدیر بنیاد تعاون زندانیان استان ایلام گفت: بخشی از زندانیانی که رأی باز هستند پس از گذراندن دوران محکومیت جذب کارگاه‌هایی که در آن مشغول بکار بودن می‌شوند و زندانیانی هم که دوره مهارت آموزی و اشتغال برای آن‌ها فراهم نشده است بازگشت مجدد به زندان را دارند. تلاش بنیاد تعاون زندانیان این است که محصولات را از لحاظ کیفیت و کمیت ارتقا دهد و هم اینکه بتواند این محصولات را تحت قالب برند حامی به بازار عرضه کند و مردم با دیدن آرم و نشان حامی با خریدشان به اشتغال زندانیان کمک کنند.

حیدری بیان کرد: بنیاد تعاون زندانیان در ارائه خدمات رفاهی به زندانیان نیز تلاش‌ها و فعالیت‌هایی دارد مانند خدمات فروشگاهی و آنچه زندانیان در زمان محکومیت نیاز دارند برایشان تأمین می‌شود. در بنیاد تعاون با دو هدف به زندانی کار و آموزش می‌دهیم یکی به منظور کسب درآمد در دوران زندان و دیگری مهارت آموزی برای بعد از آزادی و این آموزش‌ها زیر نظر سه نهاد شامل فنی و حرفه ای، سازمان زندان‌ها و بنیاد تعاون انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بنیاد تعاون زندانیان را در سه گروه اشتغال نشسته اشتغال در محیط بسته کارگاه‌های صنعتی و خدماتی داخل زندان اشتغال در محیط باز یا اعزام به کار شهرداری‌ها منابع طبیعی و شرکت‌های بخش خصوصی مشغول بکار کرده است.

زندانیان در قبال کار‌ها و فعالیت‌هایی که انجام میدهند حقوق و دستمزد دریافت می‌کنند که بخشی از حقوق و دستمزد به حساب خانواده شان و بخشی دیگری برای تأمین مخارج ضروری در زندان به حساب زندانی واریز می‌شود بیشتر زندانیان تمایل دارند در حرفه‌ای که خود یاد گرفته اند فعالیت داشته باشند.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×