» قضائی » اهتمام قوه قضاییه برای صلح و سازش/ ۳۷ هزار و ۲۷ پرونده در ۱۰ ماهه سال جاری در استان اردبیل منجر به مصالحه شد
قضائی

اهتمام قوه قضاییه برای صلح و سازش/ ۳۷ هزار و ۲۷ پرونده در ۱۰ ماهه سال جاری در استان اردبیل منجر به مصالحه شد

اسفند 1, 1402 0

خبرگزاری میزان_ اسلام دین صلح و آرامش است و در آموزه‌های اسلامی توصیه‌های متعددی پیرامون صلح و سازش با برادران و خواهران ایمانی و حتی پیروان دیگر ادیان بر پایۀ عدالت و حفظ ارزش‌های اخلاقی وجود دارد.

یکی از اهداف اصلی تمام ادیان الهی ایجاد آرامش، صلح و دوستی میان انسان‌ها است.  در دین اسلام نیز، صلح و دوستی جایگاه ویژه‌ای دارد و واژۀ «اسلام» از ریشۀ صلح است. در اسلام اصالت با صلح و آرامش است؛ اما صلح موردنظر اسلام با عدالت همراه است و بر اساس آموزه‌های اسلامی، صلح واقعی زمانی برقرار می‌شود که عدالت وجود داشته باشد.

اهمیت صلح و سازش در اسلام بر اساس آیات و روایات

واژۀ صلح ۱۴۰ مرتبه در آیات قرآن تکرار شده است و مهم‌ترین معانی آن عدالت، امنیت، خیر و مغفرت است. در برخی از موارد منظور از صلح ایجاد آشتی و سازش بین دو فرد یا دو گروه در خانواده و جامعه است.

بر همین اساس برقراری صلح بین مردم، همواره مورد تاکید معصومین (ع) قرار داشته است. امام صادق (ع) در این رابطه می‌فرمایند: «اصلاح بین مردم، صدقه اى است که خدا آن را دوست دارد». از این روی معصومین (ع) برقراری صلح و آشتی بین مردم را هم ردیف جهاد فى سبیل اللّه می‌دانند؛ که علاوه بر تاثیر در روابط افراد، سبب انسجام جامعه شده، که خود عاملی در راستای پیروزى و اقتدار جامعه است.

از مجموع احادیث فوق به خوبى روشن مى شود که در میان اعمال خیر، کمتر عملى به اهمیت اصلاح ذات البین می‌رسد. بدیهى است اصلاح ذات البین تنها در سطح فرد یا افراد اثر نمى گذارد، بلکه سبب انسجام اقشار مختلف جامعه و تحکیم پیوندهاى محبت در بین آن‌ها مى شود؛ و این اتحاد و انسجام، سبب پیروزى، عزّت و اقتدار جامعه اسلامى می‌شود.

ایجاد صلح  سازش در پرونده‌های قضایی و جلوگیری از ورود آن‌ها به محاکم همواره از تاکیدات ریاست قوه قضاییه به مسئولان قضایی بوده است.

فلسفه تشکیل شورای حل اختلاف 

بر همین اساس شورای حل اختلاف به عنوان یک نهاد مردم پایه و بر اساس قانون به منظور کاهش اختلافات و ورودی پرونده‌ها به محاکم در ساختار قضایی ایران شکل گرفت.

در حقیقیت شورا‌های حل اختلاف در فضایی از صلح و سازش و بر اساس راهکار شور و مشورت و در چارچوب قانون حقوق مردم را احصاء و عدالت را محقق می‌کنند.

رئیس عدلیه: گاهی برکت و خیری که در صلح و سازش وجود دارد در یک حکم قضایی نیست

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای درهمایش سفیران صلح شورای حل اختلاف قوه قضاییه اظهار کرد: خداوند هر کس که برای اصلاح خود و دیگران و جلوگیری از آسیب دیدن جامعه و ایجاد صلح و سازش و آرامش بین مردم تلاش کند، دوست دارد و مورد تکریم قرار می‌دهد.

وی افزود: گاهی برکت و خیری که در صلح و سازش وجود دارد در یک حکم قضایی نیست بنابراین برکات مادی و معنوی صلح و سازش باید از تریبون‌ها و رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی برای مردم تبیین شود.

شورای حل اختلاف استان اردبیل نیز با همین نگاه تاکنون اقدامات قابل توجهی را در راستای ایجاد صلح و سازش و اصلاح ذات‌البین انجام داده است که در این گزارش به آن پرداخته شده است.

۱۴۸ شعبه شورای حل اختلاف در استان اردبیل فعال است

حجت الاسلام والمسلمین سید حسین علوی رئیس توسعه حل اختلاف استان اردبیل در گفتگو با میزان از وجود ۱۴۸ شعبه در شورای حل اختلاف استان خبر داد و گفت: ۶۴۳ نفر در این شعب در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند.

وی افزود: در ۱۰ ماهه ابتدایی سال جاری ۷۸ هزار و ۹۴۸ پرونده قابل صلح و سازش به شورای حل اختلاف استان اردبیل ارجاع شده است.

111111111111111111111111

سازش در ۳۷ هزار و ۲۷ پرونده در ۱۰ ماهه سال جاری در استان اردبیل

رئیس توسعه حل اختلاف استان اردبیل از سازش در ۳۷ هزار ۲۷ پرونده در ۱۰ ماهه ابتدایی سال جاری در استان خبر داد و عنوان کرد: این آمار ۴۷ درصد آمار مجموع پرونده‌های ارجاعی به این شورا را شامل می‌شود.

وی یادآور شد: در مدت مشابه سال قبل از ۷۱ هزار و ۹۴۸ پرونده ارجاع شده به شورای حل اختلاف استان ۴۳ درصد، شامل ۳۰ هزار و ۶۱۴ پرونده منجر به سازش شد که ۴۳ درصد از مجموع پرونده‌های قابل سازش در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۱ را تشکیل می‎‌داد.

رشد ۴ درصدی صلح و سازش در استان نسبت به سال ۱۴۰۱

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تاکید کرد: مقایسه آمار حاکی از رشد ۴ درصدی صلح و سازش در استان است.

سازش در ۸ پرونده قصاص و رهایی ۵۰۶ نفر از زندان در ۱۰ ماهه سال جاری

وی تصریح کرد: به همت همکاران پر تلاش ما در مجموعه شورای حل اختلاف استان اردبیل در ۱۰ ماهه سال جاری ۸ پرونده قصاص در استان منجر به صلح و سازش شده است.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت ۵۰۶ نفر با تلاش کارکنان و خیران شورای حل اختلاف از زندان آزاد شدند.

111111111111111111111111

فعالیت ۵۰۰ نفر از داوران، صلح‌یاران و میانجیگران در استان

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی با تاکید بر نقش مهم داوران، صلح‌یاران و میانجیگران در کاهش اختلافات و دعاوی، بیان کرد: مجموعاً بیش از ۵۰۰ نفر در این حوزه‌ها در استان دارای ابلاغ بوده و مشغول به فعالیت هستند و در حال حاضر مراحل صدور ابلاغ ۱۰۰ نفر دیگر در حال انجام است و امیدواریم تا ایام عید بتوانیم از ظرفیت این افراد جدید در جهت برقراری صلح و سازش استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: بیش از هزار پرونده طی سال جاری با استفاده از ظرفیت صلح‌یاران، میانجیگران و داوران مختومه شده است.

رئیس توسعه حل اختلاف استان اردبیل خاطر نشان کرد: وجود این افراد قطعاً تاثیر مثبت و بسزایی در کاهش ورودی پرونده‌ها دارد به طوری که وقتی مردم صلح یاران را که برخاسته از دل مساجد و محله‌های خود هستند می‌بینند برای مشکلات حقوقی دیگری که پیش می‌آید ابتدا به این صلح یاران مراجعه می‌کنند و این موضوع به خودی خود موجب کاهش ورودی پرونده‌ها می‌شود.

111111111111111111111111

تلاش برای فرهنگ‌سازی استفاده از شیوه‌های جایگزین دادگستری در رسیدگی به پرونده‌ها

وی در تشریح برنامه‌های پیش روی شورای حل اختلاف استان در سال آینده، بیان کرد: فرهنگ سازی و آموزش در اولویت برنامه‌ها و معیار‌های توانمندسازی استان است در صورت تقویت این معیار می‌توانیم شاخص عملکردی را رشد داده و به نتایج بهتری دست پیدا کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی، اظهار کرد:  فرهنگ سازی استفاده از شیوه‌های جایگزین دادگستری‌ها می‌تواند موجب رشد عدالت قضایی و دسترسی آسان و بدون هزینه مردم به خواسته‌هایشان شود و این موضوع تنها با همکاری رسانه‌های جمعی رادیو، تلویزیون جراید و روزنامه‌های ملی و محلی و شبکه‌های اجتماعی می‌تواند ممکن شود.

استفاده از ظرفیت داوران و صلح‌یاران از ابتکارات جدید قوه قضاییه برای کاهش دعاوی در محاکم بوده است که با استقبال مواجه شده است و آمار مطلوبی را نیز در پی داشته است.

بر اساس آمار نیمی از پرونده‌های قابل سازش در کشور در شورا‌های حل اختلاف مختومه می‌شود.

111111111111111111111111

معاون توسعه حل اختلاف قوه قضاییه: باید فرهنگ داوری را احیا و قانون را در این رابطه اجرا کنیم

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی، معاون توسعه حل اختلاف قوه قضاییه در نخستین همایش داوری حرفه‌ای گفت: با گرفتن پند از تجربیات گذشته به این نتیجه رسیدیم که باید حوزه داوری را ارتقا دهیم. از این رو برای معتبرشدن این حوزه به سمت اهل فن و متخصصان و کسانی که دانش فنی در عرصه‌ای که می‌خواهند داوری کنند، رفتیم.

وی افزود: باید فرهنگ داوری را احیا و قانون را در این رابطه اجرا کنیم و این امر را توسعه دهیم. شرط اول این کار اعتمادزایی است و برای اعتمادزایی باید از افراد معتبر استفاده کرد، ما گام اول را محکم برداشته‌ایم و سخت‌گیری زیادی در انتخاب افراد شده است تا پروانه داوری حرفه‌ای را دریافت کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی، بیان کرد: زمان آن رسیده است که کار داوری حرفه‌ای به مردم معرفی شود. باید تبلیغات لازم در این عرصه انجام شود و مردم بدانند می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و می‌توانند با اعتماد به پروانه‌ای که از سوی قوه قضاییه صادر شده است به کسانی مراجعه کنند که هم دانش کافی دارند و هم از صلاحیت آن‌ها احزار شده است.

وی با بیان اینکه ما ملزم هستیم که اعتماد آفرینی کنیم، گفت: اولین کانون داوران حرفه‌ای در تهران تشکیل شده است و کانون‌های داوران به تدریج در سراسر کشور تشکیل می‌شوند و داوران ساماندهی و به مردم معرفی می‌شوند.

بر پایه این گزارش استفاده از ظرفیت داوران و صلح یاران می‌تواند نتایج مثبتی را برای مردم و قوه قضاییه در پی داشته باشد، این مهم نیازمند همراهی مردم برای اعتماد به این امکان و ظرفیت جدید و تلاش دستگاه قضایی برای معرفی و فرهنگ‌سازی در بین مردم در راستای استفاده از این ظرفیت است.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×