» قضائی » اقدام هدفمند قوه قضاییه در جهت اشتغال زندانیان/ ۱۲۰۰ زندانی در ندامتگاه‌های استان گلستان مشغول به کار هستند
قضائی

اقدام هدفمند قوه قضاییه در جهت اشتغال زندانیان/ ۱۲۰۰ زندانی در ندامتگاه‌های استان گلستان مشغول به کار هستند

فروردین 31, 1403 0

گزارش| 

مدیر بنیاد تعاون زندانیان گلستان با اشاره به تعداد مددجویانی که اشتغال به کار دارند، گفت: طبق آخرین بررسی‌ها حدود هزار و ۲۰۰ زندانی در ندامتگاه‌های استان  مشغول به کار هستند.

خبرگزاری میزان- توانمندسازی و ارتقای وضعیت اقتصادی زندانیان و خانواده های‌ آن‌ها از طریق درآمدزایی و همچنین ایجاد مشغولیت به منظور جلوگیری از انحراف زندانیان از اصلی‌ترین برنامه‌های دفتر برنامه ریزی اشتغال سازمان زندانهاست تا از بازگشت مجدد مددجویان به زندان‌ها، ندامتگاه‌ها و بازداشتگاه‌های کشور جلوگیری کند و زمینه‌های باز اجتماعی شدن آنان نیز با موفقیت ممکن و محقق شود.

از همین روست که بنیاد تعاون زندانیان کشور در استان‌های مختلف با توجه به ظرفیت‌های بومی و منطقه ای، صنعتی و فرهنگی آنها، با وارد کردن بخش خصوصی به عرصه اشتغال زندانیان سعی کردند تا روند حرفه آموزی و شاغل شدن زندانیان را رنگ و بویی تازه ببخشند.

براساس بررسی‌ها و تحقیقات صورت گرفته، بهترین بستر در چرخه اصلاح و تربیت زندانیان همان حرفه اموزی و اشتغال است. اشتغال در داخل زندان، دارای منفعت‌های بالقوه‌ای است و موجب پر کردن اوقات فراغت زندانیان شده و برای خانواده‌های آنان نیز موجب درآمدزایی می‌شود.

حرفه‌آموزی ۱۱۱ هزار نفر زندانی در سال ۱۴۰۲

غلامعلی محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها اخیرا در گفت‌وگویی یا میزان، با بیان اینکه اشتغال در زندان‌ها در ۲ سال اخیر با تحولات جدی روبرو شده است، عنوان کرد: ۴۲ هزار نفر از زندانیان مشغول کار هستند و ۱۱۱ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ از قبل اشتغال زندانیان،  دستمزد پرداخت کردیم و این موضوع نسبت به سال قبل ۵۳ درصد افزایش داشته است. در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۱۱ هزار نفر زندانی را تحت حرفه آموزی قرار دادیم که ۸۸ هزار نفر از این افراد موفق به دریافت گواهینامه‌های رسمی بدون ذکر دوره و محل تشکیل این کلاس‌ها شدند.

اقدام هدفمند عدلیه جهت اشتغال زندانیان/ ۱۲۰۰ زندانی در ندامتگاه‌های استان گلستان  مشغول به کار هستند

در زندان ۴ استان کشور، مرکز حرفه‌آموزی مستقر شده است

وی ادامه داد: زندانیانی که این گواهینامه‌ها را دریافت می‌کنند بواسطه این حرفه می‌توانند به اشتغال مشغول شوند. تفاهمنامه‌هایی با مراجع رسمی از جمله با سازمان فنی و حرفه‌ای و وزارت میراث فرهنگی و سازمان تحقیقات و ترویج کشاورزی منعقد کردیم. در زندان ۴ استان کشور، مرکز حرفه اموزی از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای مستقر شده است.

رئیس سازمان زندان‌ها با بیان اینکه در داخل و بیرون موسسات کشوری وابسته به سازمان ۹۸۰ واحد تولیدی در ۲۰۰ رشته فعالیت اقتصادی اعم از صنعت و خدمات و دامپروری را در ۱۴ گروه شغلی با بیش از ۵ هزار محصول تولیدی توسط مددجویان تولید و ۱۵ هزار هکتار زمین کشاورزی جهت اشتغال زندانیان در بسیاری از استان‌ها داریم، گفت: در بیرون از زندان برای استفاده از بخش خصوصی نیز محدودیتی نداریم و تسهیلاتی ایجاد کردیم تا موجب ترغیب بخش خصوصی برای ایجاد اشتغال زندانیان در داخل زندان را فراهم کند.

 ایجاد خوابگاه –کارگاه در زندان‌ها

محمدی یادآور شد: راهبردی که در زمینه اشتغال زندانیان انجام دادیم و ادامه دار خواهد بود، ایجاد خوابگاه –کارگاه است. در زندان بخاطر مسائل امنیتی محدودیت داریم و باید خوابگاه‌ها در کنار کارگاه‌ها باشد.

اما، بنیاد تعاون زندانیان کشور که بازوان قدرتمند سازمان زندان‌ها جهت اجرایی کردن راهبرد موثر اشتغال زندانیان است نیز در سال‌های اخیر دست به کار شده و اقدامات زیادی در دستورکار خود داشته و اجرایی کرده است.

ضرورت افزایش امکان اشتغال زندانیان 

چنانچه اخیرا رحیم مطهرنژاد، مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور در گفت‌وگو با میزان، با بیان اینکه هم در هیئت مدیره و هم در واحد‌های ستادی و احرایی دنبال این هستیم که اشتغال زندانیان افزایش یابد، افزود: این امر مستلزم ایجاد زیرساخت‌های لازم است. فضای مناسب در داخل زندان‌ها بیشتر پیدا کنیم و آنچه بسیار مهم است اینکه دولت و بخش خصوصی در این راستا سرمایه گذاری کنند تا ساخت و ساز سوله‌ها و ساختمان‌ها برای اشتغال را توسعه دهیم. البته تهیه ماشین آلات و سرمایه در گردش هم جزو الزامات کار است که باید فراهم شود تا بتوانیم اشتغال زندانیان را گسترش دهیم.

اقدام هدفمند عدلیه جهت اشتغال زندانیان/ ۱۲۰۰ زندانی در ندامتگاه‌های استان گلستان  مشغول به کار هستند

وی با اشاره به اینکه زندانیان هم اکنون در هزار واحد تولیدی در داخل، پیرامون و بیرون از زندان‌ها کار می‌کنند، گفت: برای زندانیان فعالیت‌هایی در حوزه‌های کشاورزی، دامپروری، تولید آبزیان و دام و طیور، تولید خوراک دام و طیور و ابزیان نیز داریم که محصول مورد نیاز دامپروری و مزارع ماهی و مرغداری‌ها را تولید می‌کنند. در صنایع فلزی، پزشکی، چوبی و مبلمان شهری، لوازم اشپزخانه استیل و مبلمان برای پارک‌ها که گروه‌های متنوعی هستند نیز مشغول فعالیت هستیم.

در گلستان نیز به تبع دیگر استان‌های کشور، گام‌های بلند و موثری برای اشتغال زندانیان برداشته شده تا این اقدام مهم و ضروری، اثر بخش شده و به ثمر بنشیند.

۱۲۰۰ زندانی در ندامتگاه‌های استان گلستان  مشغول به کار هستند

بهرام وکیلی، مدیر بنیاد تعاون زندانیان گلستان در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به تعداد زندانیانی که در زندان اشتغال به کار دارند، بیان کرد: طبق آخرین بررسی‌ها حدود هزار و ۲۰۰ زندانی در ندامتگاه‌های استان  مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به اینکه ایجاد و توسعه اشتغال  زندانیان با هدف درآمدزایی برای مددجویان و امرار معاش خانواده آن‌ها صورت می‌گیرد، افزود: زندانیان استان گلستان در انواع کارگاه‌های صنعتی مانند تولید تنور و فرگازی، دیوارپیش ساخته، کود ارگانیک، موزاییک، بلوک سبک، ذغال صنعتی، آب سردکن و یخچال ویترینی، تولید کارت خوان، انواع پودرشوینده، MDF، خیاطی، مصنوعات چرمی، مصنوعات چوبی، کارت پستال‌های لوکس و فانتزی همچنین در اراضی کشاورزی و دامداری‌ها مشغول به کار هستند. 

اشتغال مولد زندانیان درون و بیرون زندان

مدیر بنیاد تعاون زندانیان گلستان تصریح کرد: اشتغال مولد زندانیان چه درون و چه بیرون زندان می‌تواند به رفع بخشی از نیاز‌های مالی زندانی و خانواده آنها در طول حبس بینجامد که خود به حذف بخشی از زمینه‌های توسعه جرم در جامعه بدل خواهد شد.

اقدام هدفمند عدلیه جهت اشتغال زندانیان/ ۱۲۰۰ زندانی در ندامتگاه‌های استان گلستان  مشغول به کار هستند

وکیلی یادآور شد: اشتغال زندانیان موجب کاهش آمار تخلفات و آسیب‌های درون زندان، پیشگیری از بروز احساس بطالت در زندان،ایجاد آرامش جسمانی، روانی زندانیان، پیشگیری از بروز افسردگی و تضعیف روحیه زندانیان و همچنین برقراری و تحکیم روابط اجتماعی با همنوعان  و در نهایت پیشگیری و کاهش بازگشت مجدد احتمالی فرد به زندان می شود. 

اشتغال؛ فرآیندی موثر جهت جلوگیری از کاهش آمار بازگشت مجدد مددجویان به زندان

وی در ادامه اضافه کرد: در مجموع انجام فعالیت‌های آموزشی و تولیدی در بخش اشتغال و حرفه آموزی فرآیندی موثر بر جلوگیری از کاهش آمار بازگشت مجدد به زندان و تکرار جرم ایجاد می‌شود.

مدیر بنیاد تعاون زندانیان گلستان با بیان اینکه دو فروشگاه برای فروش صنایع دستی و فروش تولیدات خیاطی مددجویان زندان‌ها راه اندازی شده است، گفت: عرضه محصولات تولیدی زندانیان به دوشکل حضوری و اینترنتی صورت می‌گیرد.

وکیلی گفت: انواع تنور و فرگازی، دیوار پیش ساخته، کو‌های ارگانیک مایع و جامد، انواع بلوک‌های دوجداره و سه جداره و چهارجداری دیواری بتنی، انواع موزاییک، انواع آبسردکن و یخچال ویترینی، انواع گلدان‌های فایبرسمنت، انواع پودر شوینده دستی و ماشینی، انواع البسه و پرده، ذغال صنعتی، محصولات MDF و انواع غذا‌های گرم و سرد توسط زندانیان استان گلستان تولید می شود. 

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×