» قضائی » اجرای کامل قانون حمایت از معلولان و ساماندهی کودکان کار تلاش بیشتری می‌خواهد
قضائی

اجرای کامل قانون حمایت از معلولان و ساماندهی کودکان کار تلاش بیشتری می‌خواهد

بهمن 7, 1402 0

معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین دادستانی کل و سازمان بهزیستی کشور بر لزوم تلاش بیشتر در اجرای کامل قانون جامع حمایت از معلولان و ساماندهی کودکان کار و خیابان تاکید کرد.

خبرگزاری میزان- مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین دادستانی کل کشور و سازمان بهزیستی کشور صبح امروز با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد موحدی آزاد دادستان کل کشور، غلام‌عباس ترکی معاون حقوق عامه دادستان کل کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی هادی رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه، صادقی مدیر کل پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور، علی محمد قادری رئیس سازمان بهزیستی، مهری سادات موسوی معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی برگزار شد. 

غلامعباس ترکی در این مراسم اظهار کرد: رئیس قوه قضاییه دستورالعمل نحوه حمایت از حقوق اشخاص دارای معلولیت و سالمند را در فرایند دادرسی ابلاغ کردند که یکی از محور‌های همکاری‌های ما در تفاهم‌نامه، عملیاتی کردن کامل دستورالعمل خواهد بود. 

معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور افزود: سازمان بهزیستی ماموریت‌های متعدد و متنوعی دنبال می‌کند که عمده آن‌ها حمایتی، توانبخشی، مشاوره‌ای، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و تربیتی و راهبردی است. 

ترکی عنوان کرد: سازمان بهزیستی از اهمیت بسیار زیادی در راستای تحقق اهداف انقلاب اسلامی برخوردار است. جامعه هدف سازمان نیز طیف‌های متعددی هستند که نیازمند حمایت جامعه هستند. 

وی با اشاره به افراد دارای معلولیت، سالمندان، زنان سرپرست خانوار، ایتام و کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، زنان پناهجو و آسیب‌دیدگان اجتماعی، افراد در معرض آسیب‌های اجتماعی، زنان متقاضی طلاق، کودکان در معرض مخاطرات، گفت: این جامعه هدف بسیار حائز اهمیت است و دستگاه‌های متعددی برای حمایت از این گروه‌ها تکالیف قانونی برعهده دارند. اما محوریت همه این کار‌ها برعهده بهزیستی است که به طور شبانه‌روزی خدمات متعددی ارائه می‌دهند. 

معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور با بیان اینکه سازمان بهزیستی در شناسایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش‌آفرینی می‌کند، گفت: آسیب‌های اجتماعی موضوعی چندوجهی و بین دستگاهی است و بدون همکاری و مددرسانی همه قوا و نیز بدون مشارکت گسترده مردم امکان دسترسی و تحقق همه اهداف تعیین شده، میسر نیست. 

ترکی تاکید کرد: یکی از بخش‌های مهم سازمان بهزیستی اورژانس اجتماعی است که خدمات بسیاری به مردم و افراد در معرض آسیب ارائه می‌دهد. 

وی افزود: اورژانس اجتماعی درباره اختلافات خانوادگی، کودک‌آزاری، خشونت‌ها، افکار خودکشی به صورت شبانه روزی در سراسر کشور خدماتی ارائه می‌دهد، در این میان نهاد دادستانی هم تکالیف قانونی را برعهده دارد. 

معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور گفت: باتوجه به اینکه موضوعات اجتماعی نام‌برده، از مصادیق حقوق عامه هستند دادستان‌ها تکلیف قانونی دارند که مسایل مربوط به حقوق عامه را پیگیری و نظارت کنند. همچنین دادسرا‌ها مسئولیت‌هایی در حوزه امور سرپرستی دارند که با مسئولیت‌های سازمان بهزیستی همسو است. 

وی گفت: دادستانی کل کشور و دستگاه قضایی، براساس تکالیف قانونی برنامه‌های عملیاتی متعددی برای دادستان‌ها پیش‌بینی کرده که در این حوزه وظایف قانونی خود را اعم از قضایی و پیگیری و نظارت حقوق عامه و پیشگیری انجام می‌دهند. این همسویی و ماموریت‌های مشترک، همکاری نزدیک ما و سازمان بهزیستی را برای انجام بهتر ماموریت‌ها و رسیدن به اهداف مشترک لازم دارد. 

معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور درباره همایش مشترک دادستانی با کمیته امداد که طی سال گذشته برگزار شد، گفت: هدف‌گذاری این بود که تفاهمی بین دادستانی و کمیته امداد برای حمایت قضایی و اجتماعی از ایتام تحت پوشش کمیته امداد، شناسایی چالش‌های حقوقی و قضایی جامعه هدف، تشکیل دبیرخانه دائمی در دادستانی کل، احصا چالش‌های مهم و ارائه راهکار‌ها و تدابیر حمایتی و پیشگیرانه به طور مشترک داشته باشیم. تفاهم‌نامه در آنجا به امضا رسید و در ادامه تدابیر مشترکی به عمل آوردیم. 

ترکی با بیان اینکه امسال این ایده بنا شد تا این تجربه را با سازمان بهزیستی  نیز داشته باشیم، تصریح کرد: در این ایام مبارک تفاهم‌نامه همکاری بین دادستانی و سازمان بهزیستی امضا می‌شود موضوعات متعددی در تفاهم‌نامه مورد توجه قرار گرفته است. 

ترکی در پایان تاکید کرد: باید برای اجرای کامل قانون جامع حمایت از معلولان و ساماندهی کودکان کار و خیابان تلاش و پیگیری بیشتری داشته باشیم. 

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×