» قضائی » اجرای سامانه ارجاع هوشمند کارشناسی در دستگاه قضایی استان مرکزی
قضائی

اجرای سامانه ارجاع هوشمند کارشناسی در دستگاه قضایی استان مرکزی

اردیبهشت 5, 1403 0

رئیس کل دادگستری استان مرکزی با اشاره به اجرای سامانه ارجاع هوشمند کارشناسی در دستگاه قضایی استان مرکزی گفت: درحال حاضر میزان ارجاع به کارشناسان رسمی توسط قرعه کشی هوشمند در حوزه‌های قضایی استان مرکزی حدود ۷۲درصد است که از این حیث استان مرکزی در بین سه استان برتر کشور قرار گرفته است.

خبرگزاری میزان – حجت الاسلام والمسلمین سعید جزائی رئیس کل دادگستری استان مرکزی ضمن بیان اهمیت هوشمند سازی قوه قضاییه و با اشاره به اجرای سامانه ارجاع هوشمند کارشناسی در دستگاه قضایی استان مرکزی، اظهار کرد: درحال حاضر میزان ارجاع به کارشناسان رسمی توسط قرعه کشی هوشمند در حوزه‌های قضایی استان مرکزی حدود ۷۲درصد است که از این حیث استان مرکزی در بین سه استان برتر کشور قرار گرفته است، این سامانه موجب توزیع عادلانه ارجاع به امر کارشناسی، حذف فساد احتمالی و اعمال نفوذ، جلوگیری از اطاله دادرسی و سرعت در وصول نظریات کارشناسی می‌شود.

وی در خصوص اجرای طرح دادرسی بدون کاغذ در استان مرکزی، افزود: این مهم موجب سرعت بخشیدن و چابک سازی در ارائه خدمات حقوقی و قضایی، مدیریت زمان و کاهش هزینه‌های قضایی، کاهش مراجعات مردم به دادگستری می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی ادامه داد: بنا به رویکرد سند تحول قضایی و حرکت دستگاه قضایی به سمت استفاده از فناوری‌های نوین، استفاده از استعلامات آنلاین با سازمان‌ها و بانک‌ها و عدم نیاز به مراجعه مردم جهت پیگیری استعلام، ارتقا مدیریت قضایی و برنامه ریزی بهتر در تعیین راهبرد‌ها از طریق نظارت‌های سیستمی و شفافیت هر چه بیشتر عملکرد، آزادسازی فضایی فیزیکی، عدم نیاز به بایگانی اوراق و پرونده ها، کاهش هزینه‌های آرشیو الکترونیک، صرفه جویی در مصرف، از دیگر مزایای اجرای طرح دادرسی بدون کاغذ است. در اسفندماه سال ۱۴۰۲ حدود دوازده هزار پرونده بدون کاغذ در شعب تشکیل و رسیدگی شده است که ۳۸.۵ درصد ورودی استان در اسفند ماه را شامل می‌شود و این روند به صورت شتابنده‌ای در حال رشد است.

حجت الاسلام والمسلمین جزائی ضمن اعلام خبر راه اندازی سامانه مزایده الکترونیک در دستگاه قضایی خاطر نشان کرد: در راستای کاهش هزینه‌های قوه قضاییه از طریق ارتقا بهره وری، پیشگیری از وقوع جرم و الکترونیکی کردن فرآیندها، برگزاری الکترونیکی مزایده‌های شعب اجرای احکام، دوایر اجراییه ثبت و تصفیه امور ورشکستگی از طریق سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) انجام می‌گیرد.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی بیان کرد: افزایش تعداد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به ۲۷ دفتر و افتتاح ۱۶ باجه دفتر خدمات قضایی در زندان‌های استان به نحوی که تقریباً در کلیه ندامتگاه‌های استان باجه خدمات قضایی فعال است از دیگر اقدامات دادگستری استان مرکزی در حوزه هوشمند سازی است. همچنین ۴ دفتر خدمات الکترونیک قضایی نیز در شرف تأسیس است.

وی افزود: در بحث انجام دادرسی‌های الکترنیکی و آنلاین، دادگستری استان مرکزی با برگزاری جلسات تحقیق و رسیدگی مجازی و غیرحضوری با زندانیان در سال ۱۴۰۲ با قریب به انجام ۱۰۰ درصد دادرسی الکترونیک در بین سه استان برتر کشور قرار دارد.

حجت الاسلام والمسلمین سعید جزائی با اشاره به راه اندازی سامانه سجل محکومین مالی در دادگستری استان، اظهار کرد: مردم با استفاده از این سامانه می‌توانند در معاملات اقتصادی و مالی با رضایت طرف معامله، بصورت برخط از سوابق محکومیت‌های مالی او مطلع شوند و به این ترتیب از معامله با افراد دارای سوء سابقه خودداری کنند.

وی در پایان عنوان کرد: برگزاری جلسات رسیدگی علنی بصورت آنلاین در راستای شفاف سازی فرایند دادرسی‌ها و استفاده آموزشی دانشجویان، راه اندازی سامانه تحلیل و نقد آرا دادگستری (تناد) جهت مطالعه آرا قضایی صادره در محاکم و بهره برداری‌های آموزشی، همچنین امکان ارائه نظر و پیشنهاد برای هر رأی توسط مردم، وکلا، کارشناسان و صاحب نظران و راه اندازی سامانه احراز هویت برخط قوه قضاییه در راستای ثبت نام ثنای غیرحضوری اشخاص و احراز هویت برخط بدون نیاز به مراجع قضایی و دفاتر خدمات الکترونیک قضایی از دیگر اقدامات مؤثر و مفید در حوزه هوشمندسازی دستگاه قضایی است.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×