» قضائی » تقویت برنامه‌ریزی، نظارت و سازماندهی در قوه قضاییه – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان
قضائی

تقویت برنامه‌ریزی، نظارت و سازماندهی در قوه قضاییه – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

مرداد 1, 1403 0

به گزارش خبرگزاری مهر، فصل سوم سند تحول و تعالی قوه قضائیه مصوب ۱۴۰۳ که تحت عنوان «نظام مدیریتی اجرای برنامه تحول» نامیده شده است در ۹ مبحث به موضوعات مختلف مربوط به نظام مدیریتی در قوه قضائیه می‌پردازد.

مبحث اول از فصل سوم سند تحول قضائی با عنوان «برنامه‌ریزی، نظارت و سازماندهی» به توضیح ۱۲ راهکار عملیاتی در راستای تقویت این امور در قوه قضائیه می‌پردازد.

برنامه‌های دوازده‌گانه سند تحول برای تقویت برنامه‌ریزی، نظارت و سازماندهی قوه قضائیه

سند تحول و تعالی قوه قضائیه برای تقویت برنامه‌ریزی، نظارت و سازماندهی قوه قضائیه دوازده راهکار ذیل را ارائه داده است.

۱) تدوین برنامه‌های عملیاتی با مشارکت واحدهای سازمانی ستادی و دادگستری استان‌ها با محوریت سند تحول و بر اساس فرامین ابلاغی مقام معظم رهبری در هفته قوه قضائیه، به‌صورت یکپارچه به‌منظور همسوسازی برنامه‌های سطوح مختلف و پرهیز از تداخل کاری با رعایت ملاحظات زیر:

– تصویب کلیه برنامه‌های سال آتی تا بهمن‌ماه هرسال و تدوین ساختار شکست کار برای تحقق آن‌ها

– طراحی نظام اولویت‌بندی برنامه‌های واحدهای سازمانی با تکیه بر ظرفیت واحدها و میزان اثرگذاری آن‌ها در رفع چالش‌ها

احصا اهداف و شاخص‌های کلیدی عملکرد در هر یک از واحدهای سازمانی ستادی و دادگستری استان‌ها معاونت راهبردی، سازمان‌ها و واحدهای تابعه و دادگستری استان‌ها مسئولیت تدوین این برنامه‌ها را بر عهده دارند و مهلت اجرای آن تا پایان سال ۱۴۰۳ است.

۲) نظارت و ارزیابی وضعیت تحقق برنامه‌های سالانه واحدهای سازمانی ستادی و دادگستری استان‌ها از طریق ایجاد «سامانه یکپارچه برنامه‌ریزی و نظارت قوه قضائیه» با تأکید بر موارد زیر:

– تجمیع اطلاعات حاصل از تمامی سامانه‌های برنامه‌ریزی و منع هرگونه اقدام مغایر با برنامه‌ریزی یکپارچه

– فراهم‌سازی امکان برقراری ارتباطات و همکاری شامل امکان گفت‌وگو، ثبت و کنترل پیشرفت برنامه‌ها، ثبت و پیگیری مصوبات جلسات و به اشتراک‌گذاری فایل‌ها و اسناد مرتبط با آن‌ها

– دریافت گزارش‌های فصلی از اجرای برنامه‌ها و ارائه داشبوردهای مدیریتی مناسب.

معاونت راهبردی، سازمان‌ها و واحدهای تابعه و دادگستری استان‌ها مسئولیت اجرای این امر را بر عهده دارند و مهلت اجرای آن تا پایان سال ۱۴۰۳ است.

۳) تنظیم توافق‌نامه بودجه برای برنامه‌های عملیاتی واحدهای سازمانی ستادی و دادگستری استان‌ها در ابتدای هر سال

معاونت راهبردی، معاونت مالی، پشتیبانی و امور عمرانی، سازمان‌ها و واحدهای تابعه و دادگستری استان‌ها مسئولیت تنظیم این توافق‌نامه را بر عهده دارند و مهلت اجرای آن تا پایان سال ۱۴۰۳ است.

۴) ارتقای حکمرانی مبتنی بر داده در قوه قضائیه از طریق:

– سیاست‌گذاری و الزام به استفاده از داده‌های پردازش شده در بخش‌های مختلف قوه قضائیه و ورود صحیح اطلاعات در سامانه‌ها با ایجاد سازوکارهای تشویقی

– استقرار نظام برنامه‌ریزی داده‌محور

– الزام به استفاده حداکثری از داده‌های پردازش شده برای نظارت هوشمند.

معاونت راهبردی، مرکز آمار و فناوری اطلاعات و دادگستری استان‌ها مسئولیت این برنامه را بر عهده دارند و مهلت اجرای آن تا پایان سال ۱۴۰۴ است.

۵) جلوگیری از تخلفات آماری با تنظیم شاخص‌های کنترلی مکمل و با تأکید بر ساماندهی آمار شعب اجرای احکام، نرخ گردش، کسر موقت و عدم ارجاع پرونده‌ها در پایان دوره زمانی.

معاونت راهبردی، مرکز آمار و فناوری اطلاعا و، دادگستری استان‌ها متولی اجرای این امر هستند و مهلت اجرای آن تا پایان سال ۱۴۰۴ است.

۶) ایجاد «پایگاه داده تحلیلی راهبردی و نظارت هوشمند» به‌منظور ارتقای نظام برنامه‌ریزی و نظارت هوشمند در همه واحدهای سازمانی و تحلیل و استخراج الگوهای شکل‌گیری جرایم و دعاوی و ایجاد دسترسی برای بخش‌های قوه قضائیه با استفاده از مرکز ملی داده‌های قوه قضائیه موضوع ماده (۶۵۱) قانون آئین دادرسی کیفری و جایگزینی سامانه‌های گزارش‌گیری عددی با سامانه‌های خود تحلیل‌گر، روندنما و تصمیم‌یار.

مرکز آمار و فناوری اطلاعات، معاونت راهبردی و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، سازمان‌ها و واحدهای مسئول اجرای این برنامه هستند و مهلت اجرای آن تا پایان سال ۱۴۰۴ است.

۷) فرآیندکاوی و پایش مدت زمان انجام فعالیت‌های مختلف در فرآیند دادرسی و بررسی دلایل عدول از زمان‌سنجی و انجام فعالیت‌ها بیشتر از زمان میانگین کشوری به تفکیک شعب و حوزه‌های قضائی.

معاونت راهبردی، مرکز آمار و فناوری اطلاعات متولی اجرای این امر است و مهلت اجرای آن تا پایان سال ۱۴۰۴ است.

۸) بررسی ساختار کلان قوه قضائیه و ارائه پیشنهاد اصلاحی به رئیس قوه قضائیه با رویکرد جامع‌نگری، چابک‌سازی، کاهش سطوح سلسله مراتبی، همسوسازی و هماهنگی میان سطوح مختلف سازمانی، حذف تداخل مأموریت‌ها و وظایف، تجمیع واحدهای متجانس متناسب با اقتضائات اجرای سند تحول و ساماندهی ساختارهایی که به اقتضا شرایط و زمان خاص ایجاد شده‌اند.

معاونت راهبردی قوه قضائیه تا پایان سال ۱۴۰۴ برای انجام این کار مهلت دارد.

۹) ایجاد سازوکار لازم و اصلاح ساختارها برای تمرکز دادن کلیه امور دارای ماهیت قضائی در قوه قضائیه با اصلاح قوانین و مقررات مرتبط.

معاونت حقوقی و امور مجلس تا پایان سال ۱۴۰۵ برای ایجاد این سازوکار مهلت دارد.

۱۰) ارزیابی و رتبه‌بندی واحدهای ستادی قوه قضائیه و دادگستری استان‌ها در اجرای برنامه‌های ابلاغی و تقدیر سالانه از مدیران برتر.

مسئولیت این امر بر عهده معاونت راهبردی، معاونت اول، حوزه ریاست، دادستانی کل کشور، دادسرای انتظامی قضات، سازمان‌ها و واحدهای تابعه و دادگستری استان‌هاست و مهلت انجام آن تا پایان سال ۱۴۰۴ است.

۱۱) الزام به تهیه گزارش کاربینی و کارسنجی برای هرگونه اصلاح ساختار سازمانی.

معاونت راهبردی، سازمان‌ها و واحدهای تابعه و دادگستری استان‌ها تا پایان سال ۱۴۰۳ برای تهیه این گزارش مهلت دارند.

۱۲) ایجاد کارگروه تعرفه‌گذاری خدمات قوه قضائیه به‌منظور بررسی جامع تعرفه‌های مربوط به خدمات حقوقی، ثبتی و پزشکی قانونی و ارائه پیشنهاد به رئیس قوه قضائیه برای تغییر سالیانه آن‌ها.

معاونت راهبردی، حوزه ریاست، معاونت حقوقی و امور مجلس، معاونت مالی، پشتیبانی و امور عمرانی، وزارت دادگستری، مرکز آمار و فناوری اطلاعات، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان پزشکی قانونی و مرکز حل اختلاف، سازمان‌ها و واحدهای تابعه تا پایان سال ۱۴۰۴ برای ایجاد این کارگروه مهلت دارند.



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×