» قضائی » رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضایی ۵ هزار نفر در ماه خرداد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان
قضائی

رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضایی ۵ هزار نفر در ماه خرداد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

تیر 20, 1403 0

به گزارش خبرگزاری مهر، سید علی‌اصغر رفاهی مدیرکل مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه اظهار کرد: در خرداد ماه ۱۴۰۳ برای ۵ هزار و ۳۸۲ نفر مشاوره حضوری صورت گرفته و موارد لازم به مراجع قضائی منعکس‌شده است.

رفاهی ادامه داد: میانگین زمان انتظار برای مکالمه با مشاور به صورت حضوری در این ماه ۱۱ دقیقه بوده است.

وی گفت: به منظور اطلاع‌رسانی به مراجعان و چگونگی اطلاع آن‌ها از شماره، تاریخ و مرجع ارسال مکاتبه‌ای انجام شده بابت درخواست آن‌ها، شماره تلفن ۱۲۹، گزینه ۴ در نظر گرفته‌شده است، مراجعان حداکثر ظرف مدت ۲ هفته از تاریخ مراجعه می‌توانند با گرفتن این شماره از مکاتبه انجام شده درباره درخواست‌های خود با خبر شده و شماره، تاریخ و نام مرجع مکاتبه شده را دریافت و نسبت به پیگیری درخواست خود اقدام کنند.

مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضائیه اظهار کرد: در خرداد ماه مجموعاً تعداد ۷۴۸ مورد تماس تلفنی (به مدت زمان ۱ هزارو ۶۰۶ دقیقه مکالمه) با این اداره کل برقرار شده و شماره و تاریخ نامه ارسالی و مرجع دریافت‌کننده درخواست به متقاضیان اعلام‌شده است.

رفاهی ادامه داد: در ماه‌های اخیر و در پی همکاری‌های گسترده مراجع قضائی (به‌ویژه شهرستان‌ها) و نهادهای تابعه با اداره کل ارتباطات مردمی درباره ارجاعات سامع، به‌طور مرتب پاسخ‌های متعددی مربوط به درخواست‌های مردمی از این مراجع دریافت می‌شود که این پاسخ‌ها توسط کارشناسان بخش سامع، ملاحظه و در صورت لزوم کل یا قسمت‌هایی از پاسخ دریافتی به اطلاع متقاضی رسانده می‌شود.

وی بیان کرد: در خرداد ماه ۱۴۰۳ تعداد ۳ هزار و ۸۴۹ مورد درخواست در سامانه اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه (سامع) ثبت شده است.

مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضائیه اظهار کرد: تعداد درخواست‌ها بر اساس موضوعات قضائی در سامانه سامع، ۱ هزارو ۵۳۹ مورد درخواست ملاقات حضوری، ۵۰۲ موردانتقاد از فرایند دادرسی، ۳۴۷ مورد دریافت گزارش، ۳۱۲ درخواست اعمال ماده ۴۷۷ قانون آئین دادرسی کیفری، ۳۰۱ مورد اطاله دادرسی، ۲۹۸ مورد درخواست ارفاقات قانونی، ۱۸۴ موردانتقاد به رفتار و عملکرد، ۱۶۲ مورد مشاوره و ارشاد و راهنمایی، ۱۵۷ مورد انتقاد به نحوه اجرای آرا ۳۲ مورد مباحث تولید بود و درباره درخواست ماده ۷۹ دیوان عدالت اداری ۳ مورد و سایر موضوعات قضائی ۱۲ مورد بودند.

رفاهی درباره اقدامات صورت گرفته نسبت به درخواست‌های مردمی ثبت‌شده در سامانه سامع گفت: ۲۳۲ مورد ثبت اولیه، ۲۶۷ مورد در دست اقدام و بررسی و نقص مدرک و…، ۸۹ مورد پاسخ مراجع مختلف به مرکز، ۴۳۰ مورد منتظر پاسخ مرجع رسیدگی و ۲ هزار و ۸۳۱ مورد خاتمه یافته و ارسال به متقاضی است.

مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضائیه، گفت: روزانه علاوه بر اداره پاسخگویی، تعدادی افراد خواهان ملاقات با مدیرکل ارتباطات مردمی هستند که از آن اداره به دفتر مدیریت هدایت می‌شوند. در همین زمینه مدیر کل ارتباطات مردمی از ساعت ۷ صبح الی ۱۷ فقط به ملاقات و دیدار مردمی می‌پردازد. همچنین برای برخی افراد اقدام فوری یا اقناع حقوقی لازم است که به فراخور به معاون مدیرکل یا سایر ادارات زیرمجموعه هدایت می‌شوند. علاوه بر این، معمولاً نمایندگان تجمع‌کنندگان نیز جهت پیگیری خواسته خویش مراجعاتی داشته که به اداره ارتباطات و ملاقات‌ها مراجعه می‌کنند.

رفاهی بیان کرد: تعداد افراد ملاقات شده توسط مدیرکل ۴۴۴ نفر، معاون مدیرکل ۹۶ نفر، رئیس اداره ارتباطات و ملاقات‌ها ۸۵ نفر، رئیس اداره بررسی و ارشاد قضائی ۲۹۵ نفر، رئیس اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات ۱۰ نفر، رئیس اداره پاسخگویی ۱ هزارو ۲۵۸ نفر که در مجموع ۲ هزارو ۱۸۸ نفر ملاقات شده‌اند.

وی ادامه داد: قضات مستقر در اداره پاسخگویی نیز به تعداد ۲ هزار و ۲۸ درخواست‌های مردمی ارجاع شده رسیدگی کردند. همچنین توسط یکی از کارشناسان حقوقی مستقر در اداره پاسخگویی نیز تعداد ۶۶۲ مورد ارشاد قضائی صورت پذیرفت.



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×