» قضائی » ۱۱ نفر از پذیرفته شدگان آزمون داوری استان ایلام فعالیت خود را آغاز کردند
قضائی

۱۱ نفر از پذیرفته شدگان آزمون داوری استان ایلام فعالیت خود را آغاز کردند

خرداد 31, 1403 0

رئیس کل دادگستری ایلام در همایش داوری حرفه‌ای که ۱۱ نفر از پذیرفته شدگان آزمون داوری فعالیت خود را آغاز کردند گفت: داوری و میانجیگری باعث تسریع در رسیدگی، رفع اطاله دادرسی و کاهش هزینه‌های دادرسی می‌شود.

خبرگزاری میزان – به همت معاونت حل اختلاف دادگستری استان ایلام همایش داوری حرفه‌ای ضرورت و اهمیت، راهکار‌های توسعه و استقلال نهاد داوری با حضور مقدس معاون داوری و میانجیگری مرکز حل اختلاف قوه قضاییه، عمران علی‌محمدی رئیس کل دادگستری ایلام، معاونین و مسئولین دادگستری استان، قضات، وکلا، کارشناسان، اساتید دانشگاه‌ها، رؤسای اتاق‌های بازرگانی و اصناف و کارکنان دادگستری و شورای حل اختلاف استان برگزار شد.

رئیس کل دادگستری استان ایلام در این همایش در سخنانی با اشاره به جایگاه ویژه روش‌های جایگزین قضایی در سند تحول و تعالی قوه قضاییه اظهار کرد: داوری و میانجیگری باعث تسریع در رسیدگی، رفع اطاله دادرسی و کاهش هزینه‌های دادرسی می‌شود.

وی افزود: گرچه رسیدگی قضایی تکلیف دستگاه قضایی است، ولی طرفین دعوا می‌توانند با مراجعه به داوری بدون طی کردن تشریفات زمان‌بر در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه مطلوب خویش نائل شوند.

علی‌محمدی به بیان ضرورت وجود برخی ویژگی‌ها در افرادی که به عنوان داور انتخاب می‌شوند پرداخت و گفت: فردی که به عنوان داور مورد رجوع مردم قرار می‌گیرد باید واجد شرایط علمی لازم، تجربه، پختگی و شایستگی‌های خاص رسیدگی از جمله تسلط به مواد قانونی آیین دادرسی مدنی باشد.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد نهاد داوری تحول و تعالی در دستگاه قضایی محسوب می‌شود و توسعه آموزش در داوری به عنوان یک مبحث پایه‌ای به صورت ویژه در سند تحول و تعالی مد نظر قرار گرفته است.

رئیس کل دادگستری استان ایلام گفت: هدف از ارجاع به داوری و میانجیگری کاهش اطاله دادرسی، توجه به تخصص، حفظ حریم خصوصی افراد و افزایش رضایتمندی مردم است.

وی گفت: فعالیت داوران و مدیریت کانون داوران باید به درستی مدیریت شده و تلاش کنیم تا نخبگان متعهد در این نهاد به مردم خدمت کنند.

رئیس کل دادگستری استان ایلام در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت ارزیابی مستمر داوران به بیان برخی ویژگی‌های آنان پرداخت و گفت: یک داور باید از تخصص، بی طرفی، تجربه، مهارت‌های حل و فصل موضوع و مهارت‌های ارتباطی برخوردار باشد.

وی با اشاره به وجود کارکنان قضایی و اداری متعهد و پر تلاش در مجموعه دادگستری و شورا‌های حل اختلاف استان به بیان برخی از دستاورد‌های دادگستری ایلام پرداخت و گفت: دادگستری استان ایلام در شاخص کم‌ترین تعداد پرونده‌های معوق و مسن، در شاخص تکریم ارباب رجوع و رضایتمندی مردم، در شاخص اتقان آرا، در شاخص عملکرد اجرای احکام کیفری و در شاخص استفاده از سامانه مدیریت پرونده (CMS) در کل کشور حائز رتبه برتر شده است.

رئیس کل دادگستری استان ایلام ضمن تقدیر و تشکر از تلاش‌ها و زحمات همکاران در برگزاری همایش برای داورانی که از امروز شروع به فعالیت می‌کنند آرزوی توفیق کرد.

در این همایش همچنین مقدس معاون داوری و میانجیگری حل اختلاف قوه قضاییه گفت: ساماندهی حوزه داوری و تدوین مقررات و شرایط آن به منظور عملکرد بهتر، رضایت‌مندی بیشتر مردم و جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی انجام می‌گیرد.

مقدس با اشاره به اهمیت امر قضاوت در شرع و فرهنگ ما و اهمیت نهاد داوری در بین مردم اظهار کرد: تلاش می‌کنیم تا با بهره‌گیری از نخبگان و متخصصان متعهد نهاد داوری و کانون‌های داوری را در کل کشور راه‌اندازی کنیم.

معاون داوری و میانجیگری حل اختلاف قوه قضاییه با تاکید بر ضرورت اصلاح برخی از قوانین و مقررات در حوزه داوری گفت: داوری می‌تواند نسخه نجات بخشی برای مردم و دستگاه قضایی باشد.

وی در پایان خواستار تعیین شعبه ویژه رسیدگی به آرا داوری در سطح استان، تسریع در اجرای آرا داوری و تلاش مسئولین حوزه‌های قضایی استان در راستای فرهنگ سازی در زمینه ترویج داوری در جامعه شد.

در این مراسم همچنین محمد مهدی پور وکیل دادگستری و عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام، پرویز باقری دانشیار گروه حقوق دانشگاه ایلام و بهروز مامی رئیس شعبه هفتم دادگاه تجدید نظر استان در خصوص محور‌های همایش به ایراد سخن پرداختند.

گفتنی است در پایان این مراسم تعداد ۱۱ نفر از پذیرفته شدگان آزمون داوری، پس از اتیان سوگند فعالیت خود را آغاز کردند.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×