» جامعه » شناسایی 10318 مورد ابتلا به “مالاریا” در سال گذشته
جامعه

شناسایی 10318 مورد ابتلا به “مالاریا” در سال گذشته

تیر 27, 1403 0

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، فیروزه گوشه؛ کارشناس اداره کنترل بیماری‌های منتقله توسط ناقلین درباره وضعیت بیماری «مالاریا» در کشور طی یک‌سال گذشته اظهار کرد: برنامه حذف مالاریا در افق 1404 به اهداف قابل ملاحظه‌ای همچون قطع زنجیره انتقال بومی بیماری و موارد صفر مرگ مالاریا در کشور رسیده بود، به‌طوری‌که  از سال 1397 تا 1400 هیچ مورد بومی مالاریا گزارش نشده بود اما همجواری با کشورهای پاکستان و افغانستان، ترددهای مرزی فراوان در دو سوی مرز با پاکستان، قاچاق سوخت و ورود مخازن انگلی بیماری، بارندگی و سیلاب‌های اخیر در کشور پاکستان و شهرهای مرزی استان سیستان و بلوچستان از مهم‌ترین دلایل افزایش موارد مالاریا در سال‌های 1401 و 1402 نسبت به سال‌های گذشته بوده است.

وی افزود: در سال 1402 تعداد کل موارد بیماری 10 هزار و 318 مورد گزارش شده که می‌تواند دستاوردهای برنامه حذف مالاریا را به طور جدی به خطر بیندازد.

کارشناس اداره کنترل بیماری‌های منتقله توسط ناقلین ادامه داد: با توجه به میزان بروز و مرگ و میر بالای بیماری مالاریا در جهان و همسایگی ایران با کشورهایی که اپیدمی‌های بزرگ این بیماری را در سال‌های اخیر گزارش کرده‌اند، لزوم توجه به آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گزارش تسنیم، مالاریا یک بیماری حاد و مزمن است که عامل آن، انگلی تک یاخته به نام “پلاسمودیوم” است. در این بیماری، به دنبال گزش نوعی پشه به نام “آنوفل” ماده و انجام خونخواری از فرد بیمار، انگل مالاریا در بدن پشه تکثیر پیدا می‌کند و پس از گزش  فرد سالم، تعدادی انگل مالاریا همراه با بزاق پشه وارد جریان خون می‌شود. پس از آنکه انگل وارد بدن انسان شد و مرحله بافتی اولیه را در کبد گذراند چرخه زیستی‌ آن آغاز می‌شود و به حدی می‌رسد که لرز، تب و سایر نشانه‌های بالینی مالاریا را ایجاد می‌کند.

نمودار زیر فراوانی موارد ابتلا به مالاریا در 31 سال گذشته را نشان می‌دهد:

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×