» جامعه » چهارشنبه‌سوری| قاتل شدن برای یک لحظه لذت انفجار
جامعه

چهارشنبه‌سوری| قاتل شدن برای یک لحظه لذت انفجار

اسفند 22, 1402 0

به گزارش خبرآنلاین، رییس پلیس آگاهی تهران در آستانه شب چهارشنبه آخر سال در توصیه به شهروندان خواستار پرهیز از هرگونه اقدام خطرآفرین و حادثه ساز و ایجاد مزاحمت برای مردم در این مراسم شد.

ایرنا در خبری نوشت: سردار علی ولی پور گودرزی روز سه‌شنبه در یادداشتی اعلام کرد: نگاهی به پرونده‌های متشکله در پلیس آگاهی نشان می‌دهد که چطور لذت یک لحظه شنیدن و دیدن انفجار یک نارنجک یا بمب دست‌ساز فرد را در جایگاه قاتل قرار داده یا سبب نابینایی، معلولیت و قطع عضو شده است.

وی نوشت: طبق آمارهای اعلام‌شده از سوی رییس اورژانس کشور از ابتدای اسفند ۱۴۰۱ تا ساعت ۲۳:۳۰ دقیقه چهارشنبه سوری همان سال ۲ هزار و ۵۶۲ نفر مصدوم و از این تعداد ۳۶۳ نفر در بیمارستان بستری و حال ۱۱ نفر وخیم اعلام شد و تحت مراقبت‌های ویژه قرار گرفتند؛ همچنین ۷۸۹ نفر از ناحیه چشم آسیب دیده و ۵۹۴ نفر نیز دچار سوختگی شدند.

سردار گودرزی توضیح داد: پرسشی که اکنون و در اسفند ۱۴۰۲ و در آستانه شب چهارشنبه آخر سال مطرح است؛ اینکه آیا می خواهیم امسال نیز شاهد وقوع و تکرار این حوادث ناگوار باشیم؟

وی اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های انسان سالم، عبرت‌آموزی است و باعث شگفتی است که با وجود سال‌ها آموزش همگانی، مستندسازی از حوادث چهارشنبه‌سوری، مشاهده و لمس اتفاقات تلخ فوت و قطع عضو در بین شهروندان، باز هم عده زیادی در پی تجربه هیجان پرمخاطره چهارشنبه‌سوری هستند؛ شبی که تبعات هیجان‌طلبی در آن نه یک روز و یک سال بلکه یک عمر گریبان فرد و اطرافیانش را می‌گیرد.

وی اضافه کرد: انفجار در ساختمان‌های محل انباشت مواد محترقه نیز نه‌تنها خود فرد بلکه گریبان‌گیر خانواده و همسایگان نیز می‌شود و شادی آغاز سال نو، در تاریکی سایه صدمات جسمی و روحی و اقتصادی رنگ می‌بازد.

سردار گودرزی نوشت: با توجه به اینکه بیشترین آمار قربانیان مربوط به کودکان و نوجوانان است، این وظیفه والدین است که مانع از حضور فرزندان خود در خیابان‌ها شده و با آگاه‌سازی از انجام رفتار پرخطر توسط فرزندشان جلوگیری کنند.

وی افزود: در گام نخست الگوی مناسبی برای فرزند خود بوده و خود نیز از خریدوفروش و ساخت مواد محترقه و حضور در تجمعات مربوط به شب چهارشنبه‌سوری خودداری کنید و مانع افزایش هزینه‌های بیشتر برای خود و نظام درمانی کشور شوید.

سردار گودرزی توصیه کرد: در جایگاه یک پدر یا مادر مسئول، فرزندان خویش را نسبت به عواقب خطرناک بازی با مواد منفجره و آتش‌زا آگاه کنید.

وی نوشت: در صورت مشاهده افرادی که اقدام به نگهداری یا ساخت و خرید وفروش مواد محترقه می‌کنند، به منظور حفظ جان و سلامت خود و سایر شهروندان به واحدهای گشتی نیروی انتظامی یا پلیس ۱۱۰ اطلاع دهید.

رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ هشدار داد: از برافروختن آتش و ایجاد راهبندان در معابر بپرهیزید.

وی اضافه کرد: یکی از عوامل مشکل‌آفرین در زندگی این است که ما تحت‌تأثیر تصمیمات و رفتارهای جمعی قرار می‌گیریم، حتی اگر اشتباه باشند؛ مراقب باشید در شب چهارشنبه‌سوری با رفتارهای اشتباه و پرخطر دوستانتان همسو نشوید.

سردار گودرزی توصیه کرد: با توجه به اینکه قربانیان اصلی چهارشنبه‌سوری تنها استفاده‌کنندگان مواد محترقه نیستند و این آسیب‌ها متوجه تماشاچیان نیز هست، از حضور در خیابان‌ها و تماشای رفتارهای پرخطر سایرین خودداری کنید.

وی خاطرنشان کرد: سعی کنید با جلب توجه فرزندانتان به آئین های کهن ملی میهنی و همچنین معنویت آغاز ماه مبارک رمضان افکار و علایق آنان را از ارتکاب اعمال پرخطر به سمت رفتارهای جامعه پسند و سازنده سوق دهید.

۲۳۳۲۳۶



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×