» جامعه » هشدار پلیس فتا درباره انتخابات
جامعه

هشدار پلیس فتا درباره انتخابات

بهمن 19, 1402 0

به گزارش خبرآنلاین ،سرهنگ داود معظمی گودرزی با بیان اینکه تنها چند روز تا برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری باقی مانده است، گفت: با توجه به گسترش فضای مجازی، متاسفانه این احتمال وجود دارد که افراد سودجو که با هدف کلاهبرداری صفحاتی را منتسب به کاندیداهای این انتخابات راه اندازی کنند. ممکن است کلاهبرداران به بهانه‌های مختلف اقدام به کلاهبرداری کنند، فرستادن لینک دانلود یا انتشار برنامه با عناوین مختلف، از جمله مواردی است که ممکن است کلاهبرداران با سوءاستفاده از آن دست به اقدامات مجرمانه بزنند.

ایسنا در خبری آورده که وی ادامه داد: تحریک افراد به دانلود و نصب برخی نرم‌افزارها با عناوین اخبار روز انتخابات، حمایت از نامزد خاص، کسب درآمد با حمایت از کاندیداهای مختلف و … نیز از جمله مواردی هستند که می‌تواند منجر به مجاب کردن افراد برای استفاده از نرم‌افزارهای جعلی و مخرب شود، کاربران در صورت نصب چنین برنامه‌هایی باتوجه به دادن اجازه دسترسی به پیامک‌ها، تماس‌ها، گالری عکس و … با مشکلات ریز و درشتی مواجه و حتی اطلاعات شخصی و بانکی آن‌ها نیز به خطر خواهد افتاد.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با بیان اینکه در ایام انتخابات موارد متعددی از انتشار برنامه‌های موبایلی جعلی منتسب به نامزدهای انتخاباتی در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی رؤیت می‌شود، گفت: این امر می‌تواند زمینه سرقت اطلاعات و سوء استفاده از داده‌های شخصی کاربران را فراهم کند.مردم عزیز باید توجه داشته باشند که در نصب هرگونه برنامه موبایلی باید به موارد ایمنی توجه داشتند باشند و از نصب برنامه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها منتشر می‌شوند خودداری کرده و برنامه‌های مورد نیاز خود را از منابع معتبر دریافت کنند.

معظمی گودرزی با بیان اینکه از مهم‌ترین ساحت‌های زندگی اجتماعی انسان، شرکت در سرنوشت سیاسی اجتماعی خود و جامعه بوده و تبلور آن انتخابات است، گفت: بدون تردید باید بالاترین میزان از اخلاق مداری را در فرآیند انتخابات دید. در همین راستا نیز رعایت مواردی از جمله احترام گذاشتن به سایر کاربران در فضای مجازی، صداقت در انتشار مطالب و محتوا، رعایت حریم خصوصی دیگران در فضای مجازی، رعایت عدالت و بی‌طرفی در حمایت از شخص یا جناحی خاص، عدم پخش اخبار کذب و شایعه پراکنی از سوی کاربران فضای مجازی نشان دهنده رعایت اخلاق مداری است.

رئیس پلیس فتای پایتخت درخصوص چگونگی تشخیص اخبار جعلی مرتبط با انتخابات نیز گفت: خبررسانی جعلی، دروغ پراکنی یا اخبار جعلی نوعی خبرنگاری زرد یا پروپاگاندا با قصد پخش اطلاعات غلط است که در بستر رسانه‌های چاپی سنتی، رسانه‌های خبری و رسانه‌های اجتماعی انتشار می‌یابد، باید مراقب شبه خبرها بود، به تصاویر توجه شود که واقعی باشند. به زمان و تاریخ اخبار توجه کنید. بررسی صحت منبع خبر و دقت به موضوع خبر دقت از جمله این موارد است.

وی ادامه داد: اخبار جعلی با هدف گمراه کردن و به منظور آسیب رساندن به یک آژانس، نهاد، یا شخص، یا به‌دست‌آوردن اهداف مالی یا سیاسی نوشته و منتشر می‌شود، که اغلب با استفاده از سرفصل‌های حساس، نادرست که می‌تواند با هدف افزایش خوانندگان، اشتراک گذاری آنلاین و درآمد بر اساس کلیک روی اینترنت هم باشد.

۲۳۳۲۱۷



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×