» قضائی » مقام و جایگاهی که امروز در آن قرار داریم را مدیون شهدا هستیم
قضائی

مقام و جایگاهی که امروز در آن قرار داریم را مدیون شهدا هستیم

اسفند 15, 1402 0

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران گفت:نمی‌توانیم از کنار ایثارگری ها، فداکاری ،عظمت شهدا، جانبازان و صبر و بزرگی خانواده آن ها به سادگی عبور کنیم چرا که مسئولیت و حضور ما در هر مقام و جایگاهی که امروز در آن قرار داریم مدیون شهدای عظیم الشان است.

خبرگزاری میزان – حاجی رضا شاکرمی قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران در «همایش حقوق شهروندی و ایثار» که توسط اداره کل بنیادشهید و امورایثارگران شهرستان‌های استان تهران در سالن همایش شیخ صدوق در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام برگزار شد، شهادت را بالاترین مقام ایثار توصیف کرد و افزود: نمی‌توانیم از کنار ایثارگری ها، فداکاری و عظمت شهدا و جانبازان و صبر و بزرگی خانواده آن ها به سادگی عبور کنیم چرا که مسئولیت و حضور ما در هر مقام و جایگاهی که امروز در آن قرار داریم مدیون شهدای عظیم الشان است.

قائم مقام دادگستری کل استان تهران با اشاره به اینکه اصول قانون اساسی کشور که بسیار پیشرفته است گفت: بسیاری از موضوعات مربوط به حقوق شهروندی در این قانون مورد توجه قرار گرفته که آن نیز از شریعت و فقه غنی شیعه و اسلام گرفته شده و یکی از فصولی که در قانون اساسی ما آمده است، مربوط به حقوق ملت است.

شاکرمی گفت: اولین مورد در این قانون، تساوی همه مردم در مقابل قانون است آنجا که می‌فرماید: مرد و زن، پیر و جوان، مسئول و غیر مسئول از اقشار و زبان و قوم و قبیله مختلف همه در مقابل قانون مساوی هستند و علاوه بر این همه تحت حمایت قانون قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه حق و حقوق امتیازی است که برای شخص در قانون در نظر گرفته می‌شود مانند حق مسکن، حق شغل و سایر حقوقی که می‌تواند از آن استفاده کند، افزود: در مقابل این حقوق، تکلیف و وظایفی نیز بر عهده شخص گذاشته شده است.

 قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه حقوق شهروندی را یکی از این حقوقی دانست که شهروندان یک جامعه از جمله ایثارگران که عزیز همه ملت، کشور و مسئولین هستند از آن برخوردارند.

شاکرمی در ادامه افزود: قانون اساسی در رابطه با حقوق بعضی از اقشار جامعه نظر خاصی داشته است، که در این رابطه در موضوع حقوق شهروندی زنان در اصل ۲۱ قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفته است و در آن دولت را مکلف کرده است که حقوق زنان را در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین کند و به عنوان مثال ایجاد زمینه رشد شخصیت و احیای حقوق مادی و معنوی زنان که هم رشد شخصیت زن را در نظر داشته و هم آن جایگاه و شان زن اعم از شان اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و جایگاه زن در خانواده را مورد توجه قرار داده است.

وی به دیگر حقوقی که در قانون اساسی که آن را مترقی و مادر تمام قوانین کشور توصیف کرد، اشاره و بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و نیز اصل داد خواهی را به عنوان یک حق شهروندی برشمرد و توضیح داد: بر اساس این حق هر فردی که در این سرزمین زندگی می‌کند هر جا احساس کرد حقش تضییع شده است و یا مورد ظلم قرار گرفته است می‌تواند به دادخواهی بپردازد و مرجع این تظلمات و شکایات نیز دادگستری‌ها هستند.ق

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه سخنان خود در همایش حقوق شهروندی و ایثار به نقش و عظمت ایثارگران و خانواده معزز آنان اشاره کرد و گفت: هر یک از افراد جامعه و به ویژه ما به عنوان یک مسئول ظیفه داریم به خانواده ایثارگران احترام بگذاریم و در مقابل ایشان متواضع و فروتن باشیم.

شاکرمی گفت: وظیفه داریم اگر یک فرد ایثارگر که با فداکاری و شجاعت در راه کشور و حفظ ارزش‌های آن دفاع نموده و خانواده گرامی آن‌ها به ما مراجعه می‌نمایند، در کمال احترام حرفشان را بشنویم و به مسائلشان مطابق قوانین رسیدگی کنیم و در جایی که حقی از آن‌ها تضییع شده آن را استیفا نموده و حقشان را از تضییع کننده حقوقشان بگیریم.

امید چوپانکاره مدیرکل امور مجلس و دولت بنیاد شهید و امور ایثارگران به پیگیری مشکلات ایثارگران و تکالیفی که بنیاد از طریق حوزه تقنین در مجلس پیگیری می‌کند اشاره کرد و گفت: طبق قانون جامع ایثارگران تکالیف مختلفی در حوزه رفاهی و معیشتی، خدماتی و درمانی، آموزشی و علمی به عهده بنیاد است، که باید بودجه‌های سنواتی مورد نیاز آن به طور سالانه و برنامه‌های پنج ساله در نظر گرفته شده و مصوب شود.

عباسعلی رضایی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان‌های استان تهران نیز در این همایش با بیان اینکه اعتلای فرهنگ ایثار و شهادت و خدمت‌رسانی به ایثارگران نیازمند روحیه جهادی و رفتار عالمانه و هوشمندانه است، خاطرنشان کرد: کسب رضایت ایثارگران را در راستای دریافت خدمت با عزت به عنوان یک اصل مهم است چرا که انقلاب اسلامی ایران و امتداد این عزت و افتخار، حاصل خون شهدا و مجاهدت ایثارگرانی است که برای این نظام سنگ تمام گذاشتند.

رضایی همچنین خدمت به ایثارگران یک فرصت و نعمت الهی دانست و افزود: خدمتی که با علاقه و اخلاص همراه باشد، دعای خیر و حضور انفاس قدسی شهیدان را در پی دارد.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×