» جامعه » خدمات ارائه شده به افراد معلول بیشتر از سایر افراد است/ بسیاری از هزینه‌های تشخیصی خارج از شیوه‌نامه‌های درمانی به مردم و بیمه‌ها تحمیل می‌شود
جامعه

خدمات ارائه شده به افراد معلول بیشتر از سایر افراد است/ بسیاری از هزینه‌های تشخیصی خارج از شیوه‌نامه‌های درمانی به مردم و بیمه‌ها تحمیل می‌شود

بهمن 22, 1402 0

گفت‌وگو|

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ضمن اشاره به اینکه خدمات بخش‌های درمانی بر اساس شرایطی که برای بقیه بیمه شدگان داریم به افراد دارای معلولیت نیز ارائه می‌شود، گفت: پزشک خانواده و نظام ارجاع بسیار مهم است تا مانع از تحمیل هزینه‌های اضافی به مردم شویم.

خبرگزاری میزان – چندی پیش علی همت محمودنژاد، رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان گفت: حتی یک فرد معلول هم بیمه مکمل و تکمیلی ندارد و عمق بیمه سلامت آن قدر پایین است که وسایل توانبخشی را تحت پوشش قرار نمی‌دهد، سقف حمایتی بیمه سلامت برای معلولان بسیار پایین و تنها در بیمارستان‌های دولتی است. بسیاری از معلولیت‌ها درمان‌های تخصص دارند، اما امکان این درمان‌ها در بسیاری از بیمارستان‌های دولتی وجود ندارد.

کامران عاروان، مدیر عامل جامعه معلولان ایران نیز درباره این موضوع بیان کرد: بیمه‌های پایه نظیر بیمه تامین اجتماعی و خدمات درمانی لوازم و خدمات توانبخشی اشخاص معلول را تحت پوشش قرار نمی‌دهد البته بیمه نیرو‌های مسلح و بانک‌ها شرایط بهتری دارند، ولی به طور کلی در این مورد نسبت به کشور‌های منطقه عقب ماندگی داریم.

در همین رابطه میرهاشم موسوی، مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در گفت‌وگو با میزان توضیح داد: عمق بیمه برای تمام بیمه شدگان یکسان است و خدماتی که به بیمه شدگان دارای معلولیت ارائه می‌دهیم نه تنها کمتر از سایر افراد نیست بلکه بیشتر هم است چرا که درمان‌های خاص تحت پوشش قرار گرفتند.

وی ضمن اشاره به اینکه بخشی از خدماتی که به افراد دارای معلولیت ارائه می‌شود برعهده بهزیستی است و توسط آن نهاد انجام می‌شود، ادامه داد: خدمات بخش‌های درمانی و نیاز به اروتز و پروتز براساس شرایطی که برای بقیه بیمه‌شدگان داریم به افراد دارای معلولیت نیز ارائه می‌شود و برای بیماران خاص نیز خدمات ویژه‌ای در نظر گرفته شده که به صورت صد در صد رایگان است.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه تعهد‌های نظام بیمه‌ای مشخص است، افزود: این خدمات به تمام آحاد جامعه ارائه می‌شود و از آنجایی که نیاز‌های افراد دارای معلولیت بیشتر است، ما بر اساس نیازهایشان خدمات لازم را ارائه می‌دهیم و تمام تجهیزات مورد نیاز درمانی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارد.

موسوی همچنین درباره تعرفه‌های پزشکی و نقش شرکت‌های بیمه‌گر در کاهش پرداختی بیماران و افزایش دستمزد پزشکان گفت: تعرفه‌های پزشکی تابعی از نظام حقوق، دستمزد و مزد است، تعرفه‌ها گاهی به همین نسبت و بعضی اوقات بیشتر از آن نیز رشد کرده است، مسائل مربوط به درمان دارای بخش‌های مختلفی است که توسط وزارت بهداشت پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پرداخت از جیب مردم روز به روز بیشتر می‌شود و این موضوع نیاز به تصمیم‌های بزرگتری دارد، افزود: شیوه‌نامه‌های درمانی اهمیت ویژه‌ای دارند و بسیاری از هزینه‌های تشخیصی غیرضروری که به مردم و بیمه‌ها تحمیل می‌شود خارج از شیوه‌نامه‌های درمانی هستند و وزارت بهداشت به رفع این مسئله اهتمام دارد.

پزشک خانواده و نظام ارجاع از  تحمیل هزینه‌های اضافی به مردم جلوگیری می‌کند

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی  بیان کرد: پزشک خانواده و نظام ارجاع بسیار مهم است تا درمان بیمار را طی مسیر مدیریت و هزینه‌های اضافی به مردم تحمیل نکنیم، تامین مالی نیز به موجب سیاست‌های ابلاغی باید جزیی از چرخه نظام بیمه‌ای باشد، نظام بیمه‌ای نیز بر اساس رشد تعرفه‌ها، تعهدات و سرانه‌ای که تعیین می‌شود، تامین مالی را عهده‌دار می‌شود و خارج از آن یا از جیب مردم و یا از طریق منابع عمومی تامین می‌شود، برای مثال در طرح دارویار شاهد این مسئله هستیم که بخشی از هزینه‌های دارو در ارز ترجیحی و آزادسازی قیمت‌ها توسط دولت و از محل مربوطه پرداخت می‌شود.

انتهای پیام/

 

 



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×