» جامعه » قانون افزایش ظرفیت پزشکی متوقف می‌شود؟
جامعه

قانون افزایش ظرفیت پزشکی متوقف می‌شود؟

دی 26, 1402 0

خبرگزاری فارس – گروه سلامت: چهارشنبه، ۲۰ دی‌ماه سال جاری دکتر عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پس از ۱۸ ماه بار دیگر در برنامه صف اول شبکه خبر حضور یافت. وی پس از بیان دستاورد‌های دوساله‌ی دولت در حوزه سلامت، از تصمیم مهم این وزارت‌خانه پرده برداشت.

وی گفت: «ما تصمیم داریم تا در پیشنهادی به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، اجرای مصوبه افزایش ظرفیت پزشکی عمومی را در سال آینده متوقف کنیم. » عین‌اللهی دلیل این تصمیم را عواملی همچون کمبود زیر ساخت و نبود بیمار کافی اعلام کرد.

این در حالی است که وزیر بهداشت، تیرماه ۱۴۰۱ و در حضور قبلی خود در همین برنامه، قانون افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی را حاصل تعامل و تفاهم با شورای عالی انقلاب فرهنگی خوانده بود. وی از تصمیم دولت برای اجرای این قوانین تا پایان دولت سیزدهم خبر داد و گفت: «ما در سال ۱۴۰۱ با توجه به یونیت‌های دندانپزشکی موجود، ۱۰ درصد افزایش ظرفیت دندانپزشکی را اجرا کردیم و می‌توانیم در سه سال آینده ۱۵، ۲۰ و ۲۵ درصد به جذب دانشجوی دندانپزشکی اضافه کنیم. »

وزیر بهداشت در این گفت‌و‌گو یکی از ویژگی‌های مهم این قانون را «افزایش بومی‌گزینی دانشجوها» دانست و افزود: «افزایش ظرفیت به تنهایی نمی‌تواند مشکل مردم را برطرف کند. به همین دلیل در این قوانین، دانشجو‌ها را به صورت بومی پذیرش می‌کنیم تا در شهر و محل بومی خود به فعالیت بپردازند. »

این در حالی است که عین اللهی روز دوشنبه در جلسه علنی مجلس نیز به این موضوع اشاره کرد. وی در سخنان خود از افزایش ظرفیت تخصص پزشکی به عنوان یک دستاورد دولت سیزدهم یاد کرد و افزود: «ما در این دولت بیش از ۱۶ هزار تخت جدید افتتاح کردیم. از طرفی دو هزار خانه بهداشت را نیز به بهره‌برداری رساندیم. این نشان می‌دهد که ما نیاز به تربیت نیروی انسانی بیش‌تری داریم. »

شب پرکار ساکنان وزارت بهداشت

هم‌زمان با حضور عین‌اللهی در شبکه خبر، باقری فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت، نیز در شبکه سلامت حاضر شد. این برنامه به بررسی «افزایش ظرفیت، کمبود زیر ساخت‌ها، عدم تخصیص بودجه و مشکلات آموزشی» اختصاص یافته بود.

باقری فرد ابتدا به بیان مشکلاتی پرداخت که در مسیر اجرای قانون افزایش ظرفیت پزشکی به وجود آمده است. وی این وضعیت را «بن بست آموزشی موجود» خواند و رسیدگی سریع به این شرایط را الزامی دانست.

این استاد دانشگاه در پایان، از برگزاری جلساتی با شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای بررسی راه‌کار‌های برون رفت از این وضعیت خبر داد. جلسات با حضور رووسای دانشگاه‌های منتخب، از هفته جاری شروع خواهد شد.

برنامه‌ای که مشخص نیست

این اظهارات معاون آموزشی وزارت بهداشت در حالی صورت می‌گیرد که وی در نیمه مرداد سال جاری، از پیگیری وزارت بهداشت برای پذیرش تعداد دقیق دانشجویان خبر داده بود. باقری فرد گفت: «به شورای عالی انقلاب فرهنگی و سازمان سنجش اعلام کرده‌ایم که «فصل الخطاب»، جدول تعداد پذیرش نهایی شورای عالی انقلاب فرهنگی است و قطعاً ظرفیتی که در سال جاری پذیرش خواهیم کرد همان تعدادی است که در جدول مشخص شده است. »

پایان پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *