» قضائی » فرآیند رسیدگی به شکایات با راه‌اندازی ربات هاتف هوشمندسازی شد/ استفاده از ظرفیت شورای دستگاه‌های نظارتی با یک هزار و ۳۳ مصوبه
قضائی

فرآیند رسیدگی به شکایات با راه‌اندازی ربات هاتف هوشمندسازی شد/ استفاده از ظرفیت شورای دستگاه‌های نظارتی با یک هزار و ۳۳ مصوبه

تیر 21, 1403 0

دستاورد‌های سازمان بازرسی در اجرای قانون ارتقا سلامت نظام اداری و مقابله با فساد|

نظارت بر اجرای صحیح قانون ارتقا سلامت نظام اداری و مقابله با فساد در دوره تحول و تعالی، به عنوان یکی از اولویت‌ها در دستور کار سازمان بازرسی قرار گرفته که در این راستا ضمن فعال شدن دبیرخانه موضوع ماده شش این قانون این دبیرخانه بیش از ۲۷۸ مصوبه داشته است.

خبرگزاری میزان – با توجه به اهمیت قانون ارتقا سلامت نظام اداری و مقابله با فساد، سازمان بازرسی در دوران تحول و تعالی موضوع شفافیت و نظارت بر اجرای این قانون را به جد در دستور کار داشته که در این راستا ضمن فعال کردن هیئت موضوع ماده ۶ این قانون، نسبت به برگزاری تعداد ۶۵ جلسه با ۲۷۸ مصوبه اقدام و در این مدت به ۱۵۱ پرونده رسیدگی کند.

یکی دیگر از اقدامات انجام شده در این خصوص مکاتبه با دادگستری‌های سراسر کشور و سایر مراجع قانونی جهت ارسال گزارش و انعکاس جرایم و تخلفات موضوع این قانون به هیئت بوده است.

تعداد پرونده‌های رسیدگی شده در این هیئت و دبیرخانه در دوره تحول و تعالی طی دو سال اخیر در حدود ۱۲ برابر دوره شروع اجرای این قانون بوده است.

از دیگر موضوعات قابل توجه در دوران تحول و تعالی در سازمان بازرسی کل کشور نگاه ویژه به شورای دستگاه‌های نظارتی در اجرای ماده ۲۸ قانون بوده است که در این راستا نیز با برگزاری ۹ جلسه و مجموعاً ۲۲ مصوبه به اجرای تکالیف مندرج در ماده ۲۸ قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد پرداخته است.

علاوه بر این کمیسیون دبیرخانه در راستای اجرای مصوبات شورای هماهنگی دستگاه‌های نظارتی کشور و انجام تکالیف قانونی، در سال ۱۴۰۲، ۹ جلسه تشکیل داده و مجموعاً ۱۲ مصوبه داشته که اهم اقدامات صورت گرفته توسط کمیسیون دبیرخانه در سال ۱۴۰۲ شامل نقد و بررسی کارنامه سلامت اداری دستگاه‌ها بوده است.

عملکرد شورای دستگاه‌های نظارتی در استان‌ها

شورا‌های استانی هم در سال ۱۴۰۲، مجموعاً ۲۵۷ جلسه تشکیل داده که مجموع مصوبات این جلسات ۹۹۹ مورد است و ایجاد هماهنگی در برنامه‌های نظارت و بازرسی دستگاه‌های عضو شورا و تصمیم گیری برای پرهیز از موازی کاری، شناسایی آسیب‌ها و ضعف‌های دستگاه‌های اجرایی و ارائه راه کار به منظور افزایش بهره وری و تقویت مدیران استان نمونه‌ای از اقدامات این شورا‌ها در استانهاست.

هوشمندسازی فرآیند رسیدگی به شکایات در راستای اجرای ماده ۲۵ قانون ارتقای نظام سلامت اداری

یکی دیگر از اقدمات مهم سازمان بازرسی به منظور تحقق شفافیت بهره‌مندی از هوش مصنوعی است که امکان دریافت و پیگیری درخواست‌ها را برای عموم شهروندان در هر ساعت از شبانه‌روز فراهم کرده است.

در راستای بهره‌مندی از هوش مصنوعی، سازمان با راه‌اندازی ربات پاسخ‌گوی هاتف در سامانه رسیدگی به شکایات و گزارش‌های فساد، امکان دریافت و پیگیری درخواست‌ها را برای عموم شهروندان در هر ساعت از شبانه‌روز فراهم نموده است. بازطراحی سامانه رسیدگی به شکایات، سامانه هوشمند بازرسی (سهبا)، طرح پژوهشی اکوسیستم نظارت دیجیتال، اصلاح و بازطراحی مرکز داده سازمان، پیاده سازی کارنامه عملکرد همکاران و گروه‌های بازرسی و دسترسی به سامانه‌های ملی و مهم استانی در محل سازمان در راستای پیگیری اجرای بند (ز) تبصره (۱۰) قانون بودجه از جمله گام‌های اساسی در راستای هوشمند سازی بوده است.

بر این اساس روزانه گزارش‌های متعددی به درگاه ۱۳۶ سازمان ارسال می‌شود و بلافاصله رسیدگی می‌شود.

رئیس سازمان بازرسی چندی پیش با اشاره به رشد ۳۶ درصدی تعداد شکایات مردم از دستگاه‌ها و کارکنان آن‌ها در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، «هوشمند و الکترونیکی شدن سامانه رسیدگی به شکایات و گزارشگران فساد»، «نصب تابلو در ادارات و بیلبوردها» و همچنین «اطلاع رسانی در رسانه ملی» را از جمله دلایل این رشد ۳۶ درصدی عنوان کرد.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×