» قضائی » صدور سند مالکیت برای بیش از ۹۰۰ هزار هکتار از اراضی زراعی استان خوزستان؛ مالکیت ۲۲۰ هزار هکتار از اراضی موقوفه تثبیت شد
قضائی

صدور سند مالکیت برای بیش از ۹۰۰ هزار هکتار از اراضی زراعی استان خوزستان؛ مالکیت ۲۲۰ هزار هکتار از اراضی موقوفه تثبیت شد

بهمن 15, 1402 0

رئیس کل دادگستری استان خوزستان از صدور سند مالکیت برای ۹۳۱ هزار هکتار از اراضی زراعی استان خبر داد و گفت: ۲۲۰ هزار هکتار از اراضی موقوفه که بیش از یک قرن مالکیت آن متزلزل بود، تثبیت مالکیت شده است.

خبرگزاری میزان – به‎طور کلی سنددار شدن اراضی کشاورزی می‌تواند مزایای بسیاری برای کشاورزان داشته باشد که از مهمترین آنها می‌توان به تثبیت مالکیت، حفظ کاربری اراضی کشاورزی، هویت‌دار شدن زمین کشاورزی، اخذ تسهیلات مالی، امکان نظارت و حمایت در بخش کشاورزی، منزلت‎بخشی به کشاورزی و کشاورزان و کمک به برنامه‎ریزی برای کشاورزی اشاره کرد.

حسن بابایی، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در همایش تقدیر از ۱۰۰ دهیار برتر در اجرای حدنگاری اراضی کشاورزی و روستایی در شهریور ماه، گفت: اجرای حدنگار جزء سیاست‌های کلی نظام است در سیاست‌های کلی ابلاغیه برنامه هفتم توسعه در فراز سوم بند ۲۶ تاکید به حدنگاری ۱۰۰ درصدی اراضی کشاورزی و منابع طبیعی شده است.

وی افزود: با همکاری دستگاه‌های متولی در حوزه زمین حدنگاری عرصه‌های ملی به نوعی به اتمام رسیده است بیش از ۹۹ درصد از عرصه‌های ملی حدنگاری و منتج به صدور سند شده است؛ در حوزه اراضی کشاورزی که طبق برنامه‌های اعلامی باید به حدنگاری ۱۰۰ درصد دست یابیم بیش از ۴۳ درصد از اراضی کشاورزی حدنگاری شده است.

بابایی، بیان کرد: امروز شاهد همکاری سه سازمان مهم یعنی امور اراضی، دهیاری‌ها و شهرداری‌ها در حوزه زمین هستیم و حرکت‌های بسیار خوبی انجام شده است که امیدواریم در سال آینده بتوانیم به آمار بسیار خوب و عملکرد مطلوب دست یابیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همچنین در حاشیه سفر به استان مرکزی، تصریح کرد: بیش از ۷ میلیون از اراضی کشاورزی از پهنه ۱۸.۵ میلیونی اراضی کشاورزی حدنگاری شده است، در حوزه عرصه‌های ملی و منابع طبیعی که در پهنه ۱۳۴ میلیون هکتاری وجود دارد نیز ۱۳۳ میلیون هکتار حدنگاری شده است، این در حالی است که بیش از ۹۹ درصد از عرصه‌های ملی حدنگاری شده است. در حوزه بافت روستایی به مرز ۷۰ درصد رسیدیم و حدنگاری آن‌ها انجام شده است و روند شتابان حدنگاری به صورت مطلوب است.

عدم هویت اراضی و عدم آمایش سرزمینی سبب تغییر کاربری اراضی شده است

بابایی، عنوان کرد: روز گذشته در کمیسیون اصل ۹۰ در راستای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی جلسه‌ای برگزار شد که نظر همه بر این بود که دو عامل عدم هویت اراضی و عدم آمایش سرزمینی سبب تغییر کاربری اراضی در کشور شده است، در بحث هویت‌بخشی هرکجا ثبت اسناد و املاک ورود داشته و بحث تثبیت و حدنگاری انجام‎شده نیز کمترین پرونده‌های جرائم مربوط به زمین وجود داشته است، با تثبیت مالکیت در حوزه‌های اراضی امیدواریم بهداشت قضایی با روند شتابان محقق شود.

وی با اشاره به پلت‌فرم جامع ثبتی، اظهار کرد: در راستای هوشمندسازی و الکترونیکی‌شدن خدمات، گام‌های بلندی برداشته شد و مقرر شده است که ۲۲ بهمن پلت‌فرم جامع ثبتی رونمایی شود، به‎موجب این اقدام بسیاری از خدمات ثبتی غیر حضوری خواهد بود و سند الکترونیک به‎طور کامل محقق خواهد شد و اسناد فیزیکی به هیچ‎وجه صادر نخواهد شد. بسیاری از موارد مانند جعل و استفاده از اسناد مجهول به جهت در دسترس بودن سند‌های فیزیکی در دست مردم بود که با راه‌اندازی این پلت‎فرم نیز شاهد از بین رفتن جعل اسناد خواهیم بود و این امر به‌زودی محقق می‌شود.

سند مالکیت برای ۹۳۱ هزار هکتار از اراضی زراعی استان خوزستان صادر شد

در همین رابطه علی دهقانی، رئیس کل دادگستری خوزستان در گفت‎وگو با خبرگزاری میزان اظهار کرد: در اجرای دستور رئیس قوه قضاییه مبنی بر اجرای طرح حدنگاری اراضی کشاورزی، با تلاش مدیران و کارکنان اداره کل ثبت اسناد و املاک استان و تعیین معاونت ویژه در دادگستری کل، ضمن ابلاغ اهمیت موضوع به کلیه واحدهای قضایی استان تاکنون ۶۴ درصد از اراضی زراعی تثبیت مالکیت و سند دار شدند.

رئیس‎کل دادگستری خوزستان با بیان این‎که استان دارای یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار اراضی زراعی است، گفت: اجرای طرح حدنگاری اراضی کشاورزی ضمن این‎که با اعتبار بخشی به اسناد مالکیت، موجب توسعه کشاورزی، افزایش امنیت غذایی و ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاران در بخش کشاورزی می‌شود، از بسیاری اختلافات ملکی و و تشکیل پرونده در محاکم استان جلوگیری می‌کند.

صدور سند مالکیت برای ۹۹ درصد از اراضی ملی

وی اظهار کرد: در راستای جلوگیری از تضییع حقوق بیت‎المال و تثبیت مالکیت برای ۹۹ درصد از اراضی ملی در استان سند مالکیت صادر شده است و یک درصد باقی مانده نیز با اقدامات انجام شده تا پایان سال جاری ساماندهی خواهد شد.

۲۲۰ هزار هکتار از اراضی موقوفه استان خوزستان تثبیت مالکیت شد

دهقانی، گفت: با هدف صیانت از اراضی ملی و دولتی و باتوجه به همپوشانی بخشی از موقوفات با اراضی ملی و شخصی و باتوجه به اینکه پیگیری امر حدنگاری و تثبیت مالکیت به یکی از معاونین سپرده شده بود، با هم‎فکری اداره ثبت و برداشتن برخی موانع در استان، ۲۲۰ هزار هکتار از اراضی موقوفه که بیش از یک قرن مالکیت آن متزلزل بود، تثبیت مالکیت شده است.

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×