» قضائی » سال گذشته ۱۴۰ هزار نفر اتباع خارجی از خدمات قضایی بهره‌مند شدند/ اجرای طرح خدمات جهادی قضایی در هزار و ۷۰۰ نقطه کشور
قضائی

سال گذشته ۱۴۰ هزار نفر اتباع خارجی از خدمات قضایی بهره‌مند شدند/ اجرای طرح خدمات جهادی قضایی در هزار و ۷۰۰ نقطه کشور

تیر 6, 1403 0

خبرگزاری میزان– محمد کاظمی‌فرد در نشست خبری که امروز یکشنبه سوم تیرماه به مناسبت هفته قوه قضاییه در مرکز آمار و فناوری اطلاعات برگزار شد با تبریک هفته قوه قضاییه گفت: استفاده از فناوری‌های نوین همواره یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری بوده است که هم در حکم انتصاب ریاست قوه قضاییه یکی از موارد ششگانه بحث استفاده از فناوری‌های نوین و دسترسی به خدمات آسان بوده است و هم در سیاست‌های کلی برنامه هفتم مورد توجه و یکی از محور‌های اساسی تحول در دستگاه قضایی است.

وی ادامه داد: بر اساس سند تحول قضایی و نسخه روزآمد شده آن که از ابتدای سال ابلاغ شد، ۴۰ درصد تکالیفی که در این سند طراحی شده بر اساس فناوری اطلاعات و فناوری‌های نوین است، این نشان دهنده آن است که محور تحولات در دستگاه قضا قرار است بر اساس فناوری‌های نوین شکل بگیرد. 

کاظمی فرد گفت: فناوری تحولات زیادی را در دستگاه قضایی ایجاد کرده و یکی از کارکرد‌های آن دسترسی آسان به خدمات است، در گذشته مراجعات حضوری بود که پس از آن دفاتر خدمات آمد، اما امروز در هر ساعتی از شبانه روز امکان دستیابی هم برای ایرانیان داخل کشور و هم خارج از کشور فراهم شده است.

وی با بیان اینکه روزانه سه میلیون ورود به سامانه‌های قوه قضاییه یعنی معادل ۵۰۰ هزار نفر داریم، گفت: با تلاش‌ها دسترسی اتباع بیگانه به سامانه ثنا ممکن شده است و در حال حاضر اتباع خارجی با همکاری وزارت کشور امکان بهره‌مندی از خدمات قضایی را دارند و در سال گذشته ۱۴۰ هزار نفر از اتباع از خدمات قضایی بهره‌مند شدند.

رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه گفت: سامانه اعتبار معاملاتی که نسخه ارتقا یافته سجل محکومین مالی است و در سکو‌های پر کاربرد وجود دارد، این سامانه با یک استعلام و با رضایت طرف معامله بحث ممنوع المعامله بودن را استعلام می‌گیرد، محکومیت‌های مالی نیز بخش دیگر عملکرد این سامانه است و اینگونه فرد پر خطر را برای معامله معرفی می‌کند. در قانون جدید اسناد رسمی نیز این سامانه در اختیار بنگاه‌های معاملاتی و مردم عزیز قرار خواهد گرفت.

صدور دو میلیون و ۸۰۰ هزار گواهی عدم سوءپیشینه در سال ۱۴۰۲ 

کاظمی فرد با بیان اینکه در حال حاضر ۹۵ درصد ابلاغ‌ها در کشور به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، گفت: در حال حاضر مدت زمان صدور الکترونیکی گواهی عدم سوءپیشینه به‌طور میانگین کمتر از یک روز کاری است. در سال ۱۴۰۲ حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار گواهی عدم سوءپیشینه صادر شده است که ۵۰ درصد آن‌ها به‌صورت خودکاربری بوده است.

اجرای طرح خدمات جهادی قضایی در هزار و ۷۰۰ نقطه کشور

رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه در مورد ارائه خدمات الکترونیک رایگان در نقاط محروم گفت: در سال گذشته طرح خدمات جهادی قضایی رایگان در حدود هزار و ۷۰۰ نقطه کشور اجرا شد.

کاظمی‌فرد همچنین گفت: دادرسی الکترونیک به مرحله خوبی رسیده است و در سال گذشته  ۸۰ درصد دادرسی‌ها الکترونیکی بود و این آمار اکنون به ۸۳ درصد رسیده است.

وی گفت: مراجعان حرفه‌ای و مجرمان خطرناک، متواری، شاهد حرفه‌ای و کارچاق‌کن را داشتیم که در این زمینه بانک سامانه اطلاعات موثر اشخاص را طراحی کردیم که بصورت اتوماتیک به‌رورزسانی می‌شود چرا که بحث شاهد حرفه‌ای در سند تحول قضایی به ما واگذار شد و اثرات خوبی این سامانه داشته است.   

رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه ادامه داد: سامانه استعلامات هوشمند مالی در بحث شناسایی اموال را راه‌اندازی کرده‌ایم که امسال درگاه توقیف اموال نیز به آن اضافه شد. 

کاظمی فرد گفت: اکنون در ظرف چند دقیقه و با یک دکمه، قاضی می‌تواند اموال محکومان را توقیف کند. شناسایی اموال هزار و ۲۰۰ فقره از پرونده‌ها از این مسیر صورت گرفته است. این سامانه همزمان شناسایی و توقیف اموال را از ۴۰۰ روز به ۴ دقیقه کاهش داده است.

وی گفت: ۴۰ هزار رای در سامانه ملی آرای قضایی به صورت عمومی منتشر شده است که این سامانه یک دریچه برای شفاف‌سازی و دسترسی پژوهشگران به آرا قضایی است.

کاظمی فرد همچنین در مورد سامانه ارتباط مردمی عدلیه نیز گفت: تمام درخواست‌ها حتی درخواست‌های مردمی در سفر‌های رئیس قوه قضاییه ثبت و برای افراد کد رهگیری ارسال می‌شود. کلیه فرآیند از درخواست تا پاسخ به متقاضی به صورت الکترونیکی است.

وی درباره پابند‌های الکترونیک گفت: پابندهای الکترونیک یکی از نوآوری‌ها و استفاده از فناوری‌های نوین در قوه قضاییه مرتبط با زندانیان است. سال قبل حدود ۱۸ هزار نفر از این امکان استفاده کردند تا برای گذراندن محکومیت خود، خارج از زندان باشند.

رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه افزود: شرکت‌های تولیدکننده پابند‌های الکترونیک داخلی هستند و ظرفیت خوبی در این خصوص شکل گرفته است.

کاظمی فرد افزود: همچنین مذاکراتی با معاونت علمی ریاست جمهوری انجام شده است تا داده‌ها تحویل شرکت‌های دانش‌بنیانی شود که در حوزه هوش مصنوعی کار می‌کنند و امیدواریم در اول سال آینده محتوای هوشمند برای مردم و قاضی ارائه دهیم تا در موارد مختلف به آن‌ها کمک شود و هوش مصنوعی را وارد دستگاه قضایی کنند.

وی در مورد اینکه چند درصد از تغییرات جدید در سند تحول قضایی به هوش مصنوعی مربوط می‌شود، گفت: در برنامه هفتم توسعه بحث اینکه ما فرایندها را هوشمند کنیم و با استفاده از هوش مصنوعی دستیاری برای قاضی تهیه کنیم از تکالیف مهم است که در سند تحول قضایی نیز وجود دارد و همینطور در این سند تکلیفی وجود دارد که مردم را راهنمایی کنید که اگر شکایتی می‌خواهند انجام دهند چه نتایجی ممکن است در پی داشته باشد.

کاظمی فرد با بیان اینکه مهم‌ترین پایه و اساس هوش مصنوعی داده است،گفت: در دنیای حقوق داده های زیادی داریم اما کار ویژه‌ای در دستگاه قضایی نیاز است که داده به هوش مصنوعی وارد شود. این داده‌ها آرای مربوط به پرونده‌هاست که بسیار حائز اهمیت است. تا هم قضات بتوانند نمونه‌های قبلی مشابه به پرونده را در اختیار داشته باشند و هم مردم با دیدن نتایج دادگاه‌های مشابه بدانند با چه شرایطی مواجه می‌شوند.که  در سند تحول به این مسئله بسیار توجه شده است. 

وی افزود: همچنین در داخل قوه سامانه‌ای را در دسترس قرار دادیم تا قضات بتوانند از آرای ۹۰ میلیون پرونده استفاده کنند اما کارکرد به دلیل وسعت اطلاعات بسیار پایین است. ما به دنبال ساخت هوش مصنوعی شبیه به چت جی بی تی هستیم و امیدواریم بتوانیم به عنوان یکی از اولین نسخه‌های مشابه چت «جی بی تی» در حوزه قضایی استفاده کنیم. ما در سطح وسیع در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار دادیم تا توسعه دهند.

توضیحات کاظمی‌فرد در مورد اختلال در سامانه ثنا: در ۱۲ روز گذشته یک ارتقا بر روی سامانه ثنا داشتیم که باعث یک خطا در سامانه شده بود

وی با بیان اینکه بعضا عنوان می‌شود در مراجعه به سامانه ثنا ایراداتی وجود دارد، گفت: قطعی سامانه ثنا در ۱۲ روز گذشته، به دلیل  ارتقایی بود که در سامانه انجام شده است و اختلال بوجود آورده بود که این اختلال رفع شده است.

رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه گفت: در ۱۲ روز گذشته متوجه شدیم که پیامک برای افراد ارسال می‌شود اما ابلاغیه‌ای بارگذاری نشده است که این مشکل را رفع کردیم. نسخه سامانه به روز شده است و اکنون مشکلی ندارد. 

کاظمی فرد افزود:از سال گذشته نسخه‌ای را آماده کردیم و هر چند وقت یکبار آزمایشی تغییرات را اعمال می‌کنیم، اکنون کار را شروع کردیم و بزودی ظاهر سامانه ابلاغ تغییر می‌کند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه درباره ارائه خدمات قضایی به اتباع خارجی توضیح داد: زمانی که سامانه ابلاغ راه‌اندازی شد یکی از مشکلات مربوط به اتباع خارجی بود و همه ابلاغیه‌ها برای آن‌ها به صورت سنتی انجام می‌شد. پس از آن تحولات بسیاری رخ داد و حدود یک سال در تعامل با وزارت کشور ارائه خدمات به اتباع ساماندهی شد. در حال حاضر اتباع خارجی دارای شناسه فراگیر می‌توانند به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه داشته باشند و استعلام وضعیت آن‌ها از وزارت کشور اخذ می‌شود.

وی ادامه‌ داد: در سال گذشته ۱۴۰ هزار نفر از اتباع خارجی و با احتساب سال قبل از آن در مجموع حدود ۲۰۰ هزار نفر از اتباع تاکنون کد ثنا دریافت کرده‌اند، البته در حال حاضر بسیاری از آن‌ها کد ثنا یا ابلاغ الکترونیک ندارند و اگر پرونده‌ای در دستگاه قضایی برای آن‌ها تشکیل شود یا شکواییه‌ای داشته باشند، برای آن‌ها کد ثنا صادر خواهد شد.

کاظمی‌فرد گفت: به لطف فناوری‌های نوین امکان احراز هویت غیرحضوری فراهم شد، در داخل کشور امکان صدور ثنا به صورت غیر حضوری برای ۲ میلیون نفر فراهم شد.

وی گفت: برای ایرانیان خارج از کشور نیز  با توجه به اینکه مهمترین محور ارتباطی ما شماره تماس این افراد بود با کمک پیام رسان‌های داخلی حساب کاربری این افراد ملاک ارتباط قرار گرفت.

وی گفت: ۱۴۷۰ شماره پشتیبانی نقطه تماس با ایرانیان خارج از کشور از شماره‌هایی است که برای دریافت اطلاعات آن‌ها پاسخگو هستیم. در مورد ایرانیان خارج از کشور، چون پهنه وسیع است و امکان دریافت اطلاعات از سوی آن‌ها نداریم و آن‌ها نیز همچون برخی از ایرانیان داخل کشور (که با داشتن ثنا حتی به دنبال مراجعات حضوری می‌روند) سامانه‌ها را نمی‌شناسند به همکاری رسانه‌ها برای اطلاع رسانی بیشتر نیاز داریم.

رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه گفت: خیلی از موارد مورد اشاره در سیاست‌های برنامه هفتم در بحث هوشمندسازی فرآیند‌ها در دو بحث ابلاغ الکترونیک قضایی و ممنوع الخروجی است، کسانی که ممنوع الخروج می‌شوند را از این به بعد باید در سامانه ابلاغ، ابلاغش را انجام دهیم.

وی ادامه داد: موضوع دیگر در مورد مراجع شبه قضایی است که فصل خصومت می‌کنند که باید ابلاغ الکترونیک را در اختیارشان قرار دهیم.

کاظمی فرد در مورد توسعه خدمات غیرحضوری گفت: تا پایان سال خبر‌های خوشی در این زمینه خواهیم داشت، یکی از تکالیف در برنامه هفتم سامانه استعلام معاملاتی بود که باید سریع‌تر بتوانیم آن را تکمیل کنیم.

رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه: در هفته اخیر رئیس قوه قضاییه دستورالعملی در خصوص هوشمندسازی فرایندها و الکترونیکی شدن پرونده‌ها ابلاغ کرد

کاظمی‌فرد با بیان اینکه دستورالعملی را اخیرا رئیس قوه قضاییه در مورد الکترونیک شدن، هوشمند سازی فرآیند‌ها ابلاغ کردند، گفت: از جمله اقدامات مثبتی که انجام شد بحث توزیع سهام عدالت متوفیان بود، با همکاری خوب میان بورس، مرکز آمار و شرکت سپرده گذاری اطلاعات بیش از یک میلیون نفر را ارسال کردیم این اتفاق بزرگی بود که پانزده شانزده سال معطل مانده بود.

وی گفت: یکی از خدمات مرکز آمار خدمات سیار است که از سال گذشته برای افراد معلول و سالخورده‌ای که نمی‌توانند به صورت حضوری خدمت دریافت کنند، ارائه شد. افراد می‌توانند با  ۱۴۷۰ا تماس بگیرند تا ما خدمت را ارسال کنیم. تلاش ما افزایش خدمات غیرحضوری و خودکاربری‌ها برای شهروندان و افزایش سطح دسترسی به خدمات برای ایرانیان خارج از کشور است.

 

انتهای پیام/



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×